Nattarbete nr 2
Ja nu är det sent.. Eller tidigt på morgonen, kl är nämligen kvart i 6:30 nu..
Morgonen började med att montera pumphuset till lastpumpen i en av våra lasttankar.
Igår så monterade vi nämligen bara själva axel-delen av pumpen som går ner till där pumphjulet sitter. Så idag skulle vi dyka ner i tanken och kämpa mot tjockoljan för att montera pumphuset som sitter längst ner. Och eftersom vi inte haft den pumpen i funktion innan så var tanken inte helt strippad (ursugen). Så det var ca 2-3 dm kall tjockolja kvar.
Ganska rolig erfarenhet att trampa runt i det! haha.. Har inge bra att jämföra med, men det är väääälidgt trögflytande/tjock, som ni ni kanske förstår på ordet tjockolja.. Och hal satt man kan lätt slinka iväg med foten, och då när man ska parrera så sitter fötterna ändå fast så du inte kan röra dig. Vilket leder till att det är ganska svårt att gå i.
Aja, iaf så hade vi firat ner pumphuset som väger ungefär 70-80 kila, och det var jag och två andra phillipinare som skulle montera den, så vi bar den genom tjockoljan längt bort i tanken där den då skulle monteras. Och självklart så sitter den på lägsta stället i tanken så det var ju som djupast med tjockolja där. Allt vart svart och tjockat av oljan, man såg inte ett piss vad som var vad och i det skulle man montera pumpen och sätta dit bultar osv.. På det var vi på väg in till kaj och skulle börja lasta, så fanns en del press på att det skulle bli klart.
Det gick iaf bra och till slut satt den på plats. Det ända som är kvar ett ett fäste längst ner i tankbotten för pumpen som vi inte lyckades få fast så det tar vi nästa gång vi är tomma, då vi kan suga ur tanken ordentligt.
Annars har jag ägnat min dag åt mitt projekt i byssan. Så jag har tillverkat alla plåtar och format dom satt dom passar in exakt för kablar och vinklar.. Inte mycket mer att säga om det.
Lyckades oxå klämma in under dagen att gå med motormannen och pejla våran bunker som jag inte gjort förut, så att jag hittar dem. Jag var även med då vi provkörde den där lastvärmningspumpen som jag skrev om igår, och lyssnade på lager osv satt det "line-ade"/funkade bra, och att den inte spruta olja / läckte..
Efter middagen var det sovatime efter som vi skulle upp nu i natt för montera pumpmotorn (vi kunde nämligen inte göra det till kaj under lastning). Det gick väll lite "si-sådär" med den vilan, kollade på Top-gear avsnitt i typ 4-5 timmar istället hehe.. Som tur var så vart vi lite försenade så fick sova till kl 02 istället för 00:00.
I alla fall så hade vi gått från kaj, och då kunde vi montera pumpmotorn (en elmotor som driver pumpen det vill säga). Så vi började med att lyfta dit den 1 ton tunga motorn med våran deckskran. Gick ganska smidigt tråtts att kranarna på tankbåtarna oftast är som stelopererade skogskranar, som denna ombord hehe..
Sen krånglade det lite som att vi glämde packningen och fick lyfta upp motorn igen. Och sen så ville den inte ner helt i axeln. Så vi vart lite fundersamma om det var fel pumpaxel (att den var för lång) eller vad det annars kunde vara. Men sedan lade chiefen märke till att det var en teleskop-axel, så då kunde vi utan dåligt samvete dra den på plats med bultar och trycka ihopp axeln. Nu satt den på plats! Kvar var elen..
Och det ville chiefen göra, och i lugn och ro, så han skickade in phillipinarna som annars kan ha en förmåga att har lite mer än brottom, och behöll mig.. Så vi fixade och donade det lilla extra, sånt som jag tror bara svenska / skandinaviska sjöfolk gör för att det ska bli så bra som det kan bli. Lägga ner lite själ i arbetet man gör. Inge illa menat mot dem andra nationaliteterna, men det är bara ett faktum.. Och sedan kopplade in elen. Klart!
Så i morgon vi lossnig blir det provkörning, så får se vårat resultat då!
Nu är vi på väg in i Stora Belt, påväg till Nyköping (Falster) i Danmark, där vi som sakt då ska lossa i morgon!
Eller ja idag blir det ju..

Morgonen började med att montera pumphuset till lastpumpen i en av våra lasttankar.
Igår så monterade vi nämligen bara själva axel-delen av pumpen som går ner till där pumphjulet sitter. Så idag skulle vi dyka ner i tanken och kämpa mot tjockoljan för att montera pumphuset som sitter längst ner. Och eftersom vi inte haft den pumpen i funktion innan så var tanken inte helt strippad (ursugen). Så det var ca 2-3 dm kall tjockolja kvar.
Ganska rolig erfarenhet att trampa runt i det! haha.. Har inge bra att jämföra med, men det är väääälidgt trögflytande/tjock, som ni ni kanske förstår på ordet tjockolja.. Och hal satt man kan lätt slinka iväg med foten, och då när man ska parrera så sitter fötterna ändå fast så du inte kan röra dig. Vilket leder till att det är ganska svårt att gå i.
Aja, iaf så hade vi firat ner pumphuset som väger ungefär 70-80 kila, och det var jag och två andra phillipinare som skulle montera den, så vi bar den genom tjockoljan längt bort i tanken där den då skulle monteras. Och självklart så sitter den på lägsta stället i tanken så det var ju som djupast med tjockolja där. Allt vart svart och tjockat av oljan, man såg inte ett piss vad som var vad och i det skulle man montera pumpen och sätta dit bultar osv.. På det var vi på väg in till kaj och skulle börja lasta, så fanns en del press på att det skulle bli klart.
Det gick iaf bra och till slut satt den på plats. Det ända som är kvar ett ett fäste längst ner i tankbotten för pumpen som vi inte lyckades få fast så det tar vi nästa gång vi är tomma, då vi kan suga ur tanken ordentligt.
Annars har jag ägnat min dag åt mitt projekt i byssan. Så jag har tillverkat alla plåtar och format dom satt dom passar in exakt för kablar och vinklar.. Inte mycket mer att säga om det.
Lyckades oxå klämma in under dagen att gå med motormannen och pejla våran bunker som jag inte gjort förut, så att jag hittar dem. Jag var även med då vi provkörde den där lastvärmningspumpen som jag skrev om igår, och lyssnade på lager osv satt det "line-ade"/funkade bra, och att den inte spruta olja / läckte..
Efter middagen var det sovatime efter som vi skulle upp nu i natt för montera pumpmotorn (vi kunde nämligen inte göra det till kaj under lastning). Det gick väll lite "si-sådär" med den vilan, kollade på Top-gear avsnitt i typ 4-5 timmar istället hehe.. Som tur var så vart vi lite försenade så fick sova till kl 02 istället för 00:00.
I alla fall så hade vi gått från kaj, och då kunde vi montera pumpmotorn (en elmotor som driver pumpen det vill säga). Så vi började med att lyfta dit den 1 ton tunga motorn med våran deckskran. Gick ganska smidigt tråtts att kranarna på tankbåtarna oftast är som stelopererade skogskranar, som denna ombord hehe..
Sen krånglade det lite som att vi glämde packningen och fick lyfta upp motorn igen. Och sen så ville den inte ner helt i axeln. Så vi vart lite fundersamma om det var fel pumpaxel (att den var för lång) eller vad det annars kunde vara. Men sedan lade chiefen märke till att det var en teleskop-axel, så då kunde vi utan dåligt samvete dra den på plats med bultar och trycka ihopp axeln. Nu satt den på plats! Kvar var elen..
Och det ville chiefen göra, och i lugn och ro, så han skickade in phillipinarna som annars kan ha en förmåga att har lite mer än brottom, och behöll mig.. Så vi fixade och donade det lilla extra, sånt som jag tror bara svenska / skandinaviska sjöfolk gör för att det ska bli så bra som det kan bli. Lägga ner lite själ i arbetet man gör. Inge illa menat mot dem andra nationaliteterna, men det är bara ett faktum.. Och sedan kopplade in elen. Klart!
Så i morgon vi lossnig blir det provkörning, så får se vårat resultat då!
Nu är vi på väg in i Stora Belt, påväg till Nyköping (Falster) i Danmark, där vi som sakt då ska lossa i morgon!
Eller ja idag blir det ju..




Kommentarer
Känner du dig kränkt, tycker du bilder är fel upplagda, eller att inlägget/hemsidan borde ändras?
Maila mig på [email protected]
Maila mig på [email protected]