Ankomst Slite

Inatt hade det börjat blåsa på lite, så gick lite sjö idag. Och med det kan man räkna bort filippinarna..

Våran smörjoljeseparator har krånglat lite i veckan och även i natt, så jag och Niklas började i morse med att riva den för att byta alla o-ringar osv.. Vid 10-fikat var vi klara och startade den. Normalt höll den sig utan att larma i någon timme, men nu har den gått sen dess, så vi lyckades nog fixa problemet. Sen tog vi an med våran panna för varme ombord i hytterna och varmvatten osv. Det är en diesel eldad panna men kan också köras på el. Problemet var att den tände men inte fortsatte brinna. Misstänkt fel = fotocellen som känner av om den brinner ordentligt. Så vi tog isär den och kollade den, och den var skitig som misstänkt så rengjorde den och sen funkade den igen som den skulle.

Har även småfixat med min hylla för bränslespridarna då jag fått tid, så kommit en bit till på den idag. Annars så, det som hänt under dagen har varit att 1:e styrman fyllt år.. Gått lite sjö och filippinarna varit sjösjuka.

På kvällen, vid 23, kom vi fram till Slite, och påbörjade lossa.

För maskins del skulle vi jobba lite kvällsjobb, då vi hade ett larm i HM:ens kontrollsystem som vi skulle ta bort (resetta) i datan, och för säkerhetsskäl gör vi det i kaj då vi ligger förtöjda. Motorn måste vara igång då vi gör det så kunde inte häller stänga av maskinen. Men det gick fort att fixa. Sen skulle vi rengöra och byta filter på vevhusdimm-testaren. Det är en apparat som tar luftprover i vevhuset helatiden för att säkerställa att det inte förekommer explosiva gaser som kan antändas och spränga hela maskinen. Ni kanske skrattar åt det, ”som om det skulle kunna hända”.. Men det har inte varit allt för ovanligt att det hänt. Så det gjorde vi iaf och sen ställde in den rätt igen.

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Känner du dig kränkt, tycker du bilder är fel upplagda, eller att inlägget/hemsidan borde ändras?
Maila mig på [email protected]
RSS 2.0