Massa dagar
Ska försöka skriva i kapp.. Gör det kortfattat, men tar med de roligaste som hänt..
Ni behöver inte vara oroliga längre att vi inte tog oss igenom stormen, eftersom jag slutade skriva efter den hehe..
I alla fall dagen efter ovädret kom vi till Fredericia för att lasta. Men däremot var lotsen inte där..
Vi låg och puttrade så sakta in mot kajen eftersom lotsen bara är ombord de sista metrarna känns det som, ganska irriterande då man ser kajplatsen nästan men inte får åka in. Vi hade ju klarat det själva, men nu är reglerna så, så får spela efter dom.. Efter att han inte kom på ett tag hade vi närmat oss så pass mycket att vi var tvugna att vända. Sen hade vi en båt bb akter om oss, så han undrade varfrö vi vände helt plötsligt. Sen de lustiga var att han stannade upp där.. Kan finnas olika anledningar till det. Antinge vart han rädd hehe, eller väntade han oxå på lots eller så något annat, det var en mudderlastbåt, så dom brukar väll åka lite hur som hällst i knalerna..
Efter legat och åkt omkring till ingenvart ett bra tag, har för mig det var 1 timme, så rignde vi lotsen och kollade vart han var. Då var han på väg.. Men AIS:en (där man kan se på datorn vart båtarna är och åker) var lotsbåten fortfarande förtöjd. Efter en kvart till så började den åka, och sedan var den hos oss. Iaf så kom vi in..
-------------------------------------------------------------------
Onsdag.
Nu var vi på väg till Nyköping, Falster DK. Det var dåligt väder, snöstorm på dagen vilket ledde till att vi inte fick åka in i kanalen. Så vi ankrade utanför för att invänta att snöovädret skulle dra förbi.
Någon timme senare gjorde det de. Så då tog vi lots för att påbörja inkörningen genom kanalen och till kajen.
Efter en halvtimmes färd kanske, hörde jag hur maskin fick jobba som den inte brukar göra vid såna tillfällen. Jag kollade på pitchen (back eller fram på proppellern) och såg back. Så antog att det började snöa igen, och mycket riktigt var det snö och ingen sikt. Så fick ankra igen på nytt ställe, då med lots ombord och maskin igång. Vi väntade några 10-minuter och sedan kunde vi fortsätta igen då vi konstaterat att sikten var god och att det inte skulle komma flera snöbyar.
Sen var vi inne vid väntekajen, då det låg ett annat fartyg och lossade på våran plats.
Vid 3-tiden gick jag och skepparen iland för att köpa en födelsedagspresent till en av filippinarna som fyllde 40 år och har jobbat hos Sirius ett bra tag. Han skulle oxå hem nu inom några dagar. Hittade en häftig oljelampa som han fick och kan ha då han kommer hem.
Vi kom tillbaka till båten för att äta middag, sen var det landgång igen, denna gång gick jag iland med våran ryska 1:e maskinist.. (igentligen är han från Lättland, men aja...hehe)
Vid midnatt hade vi sedan förhalning till den kaj vi skulle lossa vid.
Även första December, vilket innebör att jag fick öppna den första luckan i chaklad-kalendern jag fick av mamma innan jag mönstra på hehe.. Julstämmning ska det vara!
------------------------------------------------------
Torsdag
Tillbaka till Fredericia för att lasta igen, vi avgick vid 8-9 tiden har jag för mig.
Undertiden vi åkte från kaj och skulle vända inne i den trånga hamnen så ville jag vara ute på deck för att kolla då vi snurra runt. Ända ganska maffigt med sånt stort fartyg som detta är och snurra runt där inne. (eller jag menar, båten är ju inte så våldsamt stor, men hamnen är ju så liten att det inte blir så mycket plats över..)
Sen har vi inte häller mer än 20 cm mellan skrovet och botten. De är inte alls mycket då vi går 5,8m djupt. Tänk dig att du kastar din dataskärm du sitter och läser detta med just nu, i sjön, då är det tillräckligt för att den ska skrapa i skrovet om den står upp.. Nu tror jag ju i och för sig att den går sönder innan något annat, då det är en båt på 5000 ton som kör över den, men det är inte mycket avstånd om det är något annat hårt på botten! Vem vet, någon kanske kastar i en kundvagn eller något. 20 cm är inte mycket! Nog pratat om det..
Men iaf så har nästa sak med det och göra lite..
För när vi hade kört ett tag så satte sjövattensystemet för kylningen av maskinerna ombord igen.
Dock hade inte allt fastnat i sjövattenfiltrena, utan i kylarna. Men som tur var hade vi kommit ut ur kanalen, så kunde ankra och stänga av HM och rengöra en av kylarna som det var stopp i. Kan säga det var fiskt satt det räckt till en dubbel middag i den kylaren.. Sen satte vi ihopp den igen och kunde köra vidare.
Fredag och Lördag var det massa olika underhållsjobb, kontroll av maskiner osv. Inte så mycket intresant för er kanske.. Det som är roligast att berätta är kanske bogpropellern som vi "nödkörde" nere vid bogpropellern och kollade så den funkade som den skulle.
Söndag jobbade jag åt skepparen och hjälpte honom med att sätta upp ett räcke för Överlevnads-dräcktrerna. Så fick utöva mina kunskaper på svarven och svarva till fästen osv.. Var roligt..
Måndags kom vi till Århus i danmark och lossade. Då passade jag och 1:e maskinisten på och gå iland igen, den här gången följde även motormannen med. Nu har jag varit och gått runt i stan 3 gånger. Börjar hitta där nu nästan hehe.. Vi bytte även skeppare i Måndags med, så nu är Sven Erik ombord igen, fiskare från Donsö förr..
Tisdags låg vi till ankare utanför Fredericia igen för vänta på att att få åka in och lasta.
Dagen gick mest åt att serva nödhjälpmaskinen, en liten volvomotor som står uppe i ett rum på deck, som förser oss med el om alla andra hjälpkärrer stannar av någon anledning. Så årlig service som oljebyte osv..
Vi firade den där filippinaren (George) som fyllde år på bryggan, som vi köpte den där presenten till som han öppnade oxå idag.
-----------------------------------------
Överigt jobb som jag har gjort är typ detta:
- Hållt på med ett nivålarm för en vattentank
- Kollat om CO2 brandsläckningssystemet läcker
- Kollat om brandlinan för vatten läcker
- Kollat om brandlinan för skum läcker
- Funktionstestat och kollat "kondtitionen" på kylvattenpumpar osv (ca 10 stycken)
- Backspolat kylarna
- Rengjort sjövattenfiltrena 2-3 gånger
- Bytt oljefilterna på huvudmaksinen
- Rengjort 2 plattvärmeväxlare (kylare)
- Bytt rörklopplningar på en kylarledning som sprack
- Rengjort filter för separatorer
- Gjort fästen för diverse saker
- Lärt mig jobba med Consultas (underhållsprogramet på datan)
- Kollat fiter för oljesystmet på oljepannan som värmer våra lasttankar
- Rengjort villapannan (som förser värme till bla hytterna)
- Gjort div. nödrutiner (provkört nödpumpar, nödmaskiner osv)
- Plockast isär en bränslespridare och rengjort
- Rengjort filter för bränslet till huvudmaskinen
- Ritat ritningar av system ombord
Med mera...
Ledsen för så allt kom som ett bombnedslag, hoppas ni förstog något hehe..
Maila mig på [email protected]