M/T Ängön
Idag har jag inte fått så mycket gjort p.g.a. en läcka på bränslesystemet på HM som vi vart tvungna att bemanna och kolla i pass. Men det jag han göra var att montera ett par krokat på ett par lådor i vårat TV-rum. Bytt ett par lysrör i trappan som slocknat och satt upp ett fodral/litet skåp för skyddsglasögon vid bränsleventilsprovtryckaren.
Som jag sa så fick vi ett läckage på bränslesystemet på HM, som var så pass lindrigt att vi kunde köra med det utan problem till kaj. Och undertiden så fick vi ha en man på plats för att kolla så att det inte vart värre. Så det tog väll upp den mesta tiden av dagen idag.
Vi kom till Göteborg vid 6-7 tiden på kvällen.
Precis efter ankomst kom bunkerbåten så vi fick lite diesel att kunna fortsätta åka på. Det tog motormannen och maskinisten hand om, så behövde inte vara med på det. Så jag och Niklas (extramotormannen) gick till förrådscontainrarna där beställningsvaror kommer till. Så hämtade två stora last där som vi bar ombord.
Vi gick även förbi det minsta fartyget Sirius har, M/T Ängön. En bunkerbåt för stora fartyg, som Niklas varit på innan (han har i och för sig varit på alla Sirius fartyg, då han hoppas runt mellan dom). Var en riktigt trevlig båt, men speciellt maskinrummet! På den båten är men ensam i maskin och har hand om driften, och jäklar vad hemtrevligt och fint det var! Där kan man tänka sig jobba..
Iaf så hade vi en inspektion i Göteborg idag, som kollade igenom allt som har med papper på båten att göra. Och det än en hel del på tankfartyg, mycke mer än på andra fartyg.. Men det gick bra har jag hört..
På kvällen efter inspektionen så var det dags att laga bränsleläckan på HM..
Samtidigt när vi höll på så bytte vi bränslespridaren på samma cylinder då den inom kort skulle bytas ändå inför service. Det var jag och Niklas som fick göra det arbetet, så vi bytte ut den översta delen på bränslepumpen, ”delivery valve”-en som den hete, som vi misstänkte var orsaken till läckan. Efter arbetet var klart så provkörde vi HM med chiefen och inspektera arbetet och kunde konstatera att det var heltät igen.
Maila mig på [email protected]