Rescue Rescue

    

Idag har jag under förmiddagen jobbat lite med våra pannor för lastvärmning.. Dom krånglade lite och den som jag nämnde vi lagade med keramisk metall skulle vi även göra en annan typ av fäste till också, för att förstärka/säkra den. Så fick mina kunskaper att svarva till godo idag, svarvade till två rör med rätt dimensioner som skulle fungera som tryckstag eller vad man ska säga, aja..

Sen skulle det visa sig att jag skulle behöva mecka utombordsmotor idag. På våran lilla MOB-båt (Man Over Board rescue boat) har nämligen en utombordsmotor på sig, och som ingen filippinare är van med typ.. Så skulle provköra den för se om den gick, vilket vi ska göra varje vecka, men det har inte gjorts nu eftersom vi inte har något vatten på deck till kylvatten för den. Men jag fick i hopp en slang inifrån deckarnas omklädningsrum och ut till båten och använde en sån där klassisk ”muff”. Däremot efter 50 drag så var det ju bara att ge upp att den skulle gå igång utan man gjorde något med den. Så provade efter de flesta olika konstens regler att ge den en sup osv osv.. Men inget hände. Hade ingen startgas ombord så de kunde jag inte häller använda. Kollade gnista och de fanns och soppa kom osv. Aja sen vart det lunch så fick avbryta meckandet och ryckandet i snöret.

Sen efter lunch skulle vi ha övningar, bla brand, övergivande av fartyg, Man över bord (då några i besättningen skulle prova och se om dom kunde starta MOB-båten, vilket inte fungerade), olje spill osv. Så då gick jag till befälhavaren och sa att den inte starta, och frågade vad vi skulle göra inför övningen. Och efter lite prat ville han gå ut och försöka iaf och se om han kunde se något fel, för han har lika som jag varit uppväxt med dom sen liten. Så jag gick ut och satte tillbaka allt och återställde den, och sen prövade vi igen att starta den. Efter kanske 40 drag igen så, a, kunde även han konstatera att jag fick fortsätta med den sen.

Sen var det så irriterande för under övningen skulle dom ändå försöka starta den, och då gick den igång på andra – tredje draget! Så irriterande så man själv stått där i flera timmar och gjort allt?! Vad gjorde jag för fel? Drog jag 2 gånger för lite eller vadå? Hehe.. Allt förarbete gjort.. Aja, efter de vill jag inte starta den mer hehe..

Iaf hade vi alla övningar efter lunchen. Och jag skulle snabbt plocka bort alla saker vi MOB-båten jag tagit dit, men innan det sista var veck ringde/ropade skepparen ut på PA-systemet efter mig, så han inte lägga tillbaka en slang, men det var mer för att testa att systemet fungerade hehe..

Först livbåtsövning då vi gick igenom vad var och en skulle göra i en nödsituation vid övergivandet. Sen intog vi våra platser i frittfall-livbåten. Liten utvärdering av den övningen var att säkerhetsbältena var för hårt åtspända och redan igenknäppta, så tog en jäkla tid att få på sig dom. Utöver det gick allt som det skulle.

Sen hade vi då MOB-båts övningen, då dom fick igång motorn som jag berättade. Den skulle vi provköra kranen så vi skulle kunna sjösätta den. Och det gick utan anmärkningar. Dom testade även den nya ”toppbrytaren” (satt du inte kan hissa upp kroken in i bommen) jag hade installerat så den fungerade, och självklart gjorde den det.

Sen var det SOPEP övning, tror iaf det förkortas så. Det är iaf om man skulle få oljespill/kemikaliespill. Så gick igenom utrustningen, vart den fanns och vad man skulle göra med den.

Till sist brandövning, då rökdykarna skulle sätta på sig sin utrustning och gå ett varv längst båten. Den övningen enligt min mening kunde varit bättre, då det tog hyfsat lång tid för rökdykarna att ta på sig allt innan dom var klara, och en viss okunnighet om utrustningen. Dessutom var inte kläderna fullt utrustade enligt min mening, dock fanns det i brandstationen, så vet inte om dom skulle ta på sig det eller inte. Vilket fall hade jag lagt upp övningen på ett annat sätt kanske.. Men får se om det kanske kommer en annan övning senare..

Efter det var det eftersnack om övningarna, och sen SMS möte då vi gick igenom nya ändringar och sånt gällande pappersarbete och annat säkerhetsarbete som har med dagliga arbetet att göra typ.

Jag och chiefen har idag också lyckats få fart på värmen i ventilationen, så det blir lite varme i hytterna och så. Automatiken verkade inte fungera, så nu kör vi det manuellt.

Senare på kvällen satt jag på bryggan med våran lettiska 2:e styrman och snacka, samtidigt vi skulle runda Norges sydudde. Väderprognoser inför morgondagen var en jäkla massa vind kan man kort och gått säga. 11 beaufort ostlig vind. Nu var klockan dryga 1-2 på natten och det börja vinda på ordentligt. Precis då vi rundade udden/kom förbi udden började det gunga och fara med det samma. Vindarna gick upp mot 10-11 beaufort redan nu, men låg i medel på 9.. Det vill säga är ca 24 m/s. I vindbyarna då ca 30 M/S eller 55 knop.. Mycke siffror nu kanske hehe... För att förstå lite mer vad siffror säger så reducerades våran fart från 11 knop ner till 4 knop tack vare av vädret.

Nu är det sovadags iaf! Natti natt
28/11 2010

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Känner du dig kränkt, tycker du bilder är fel upplagda, eller att inlägget/hemsidan borde ändras?
Maila mig på [email protected]
RSS 2.0