Min nödstyrning [4/11]
Ja, ute till sjös sätter man säkerheten först ganska mycke! Och man provkör allt som inget fungerar och över oss mycke på hur man ska göra då det går åt helvete rättare sagt.
Och denna dag så körde vi vår stora HM manuellt, starta och höll varvtalena som bryggan gav oss order på dom ville ha. Kan förklara då jag kommer hem hur man gör det..
Detta gör dock bara vi maskinare, och främst dom som inte gjort det. Så senare va det min tur och jag fick både backa och köra framåt i olika varvtal. Gick både bra och va roligt.. Hade ju ändå lite över 21 490 hk i mina händer! ;) Hehe..
Senare nödstyrde vi rodret också. Då går man ner till rodret och kopplar ur motorn och så ställer man sig vid rokulten och tar i allt man har för att svänga, precis som en liten segelbåt hehe :D
Nae, inte precis.. Skoja bara lite :)
Utan man sätter över några brytare och så vidare sen kan man köra på några knappar vid styrmaskin lr så kan man köra och öppna några ventiler manuellt.. De kan jag också berätta då jag kommer hem lite noggrannare och visa på bilder..
Sen efter lunch så hade kapten genomgång med oss om hur ISM-koden (där allt om säkerheten är nedskriven och hur man tar sig till väga om något händer bla) fungerar på datorn och hur man hittar i den, likaså i parmar som den finns nedskriven i..
Annars gjort lite jobb med några ventiler som läckte "steam" (spruta ånga) och täta dom.. Jag och förstemaskinisten va även inne i spolluftsbältet på HM som det heter och kollade hur det såg ut och kollade hur kolvana såg ut och kolvringarna osv..
Maila mig på [email protected]