My port Dammen [17/10]
I nattas var i i Dammen, Saudiarabien. Och vår förstemaskinist (Andreas) hade "inköraren".
Och då undrar nu vad "inköraren" är säker?
"Inköraren", eller motsvarigheten "utköraren" är då man går in respektive ut från en hamn. Och då måste det vara en maskinist och Chiefen som bevakar driften. Eftersom det är lite extra olägligt att få tekniskt haveri under den tiden.
Så idag så hade Andreas sovmorgon till 12 ungefär. I och med det var det en ganska lugn dag!
Vi hade fått en lapp han hade skrivit vad som behövdes göras. Så vi gjorde de som stog och bockade av.
Jag och Tommy, motormannen städade i vaskrummet bla. Sedan var det fritt arbete de man själv tycker behövs.
En rolig sak jag kan berätta för göra det mer intressant för er läsare..
Våran elektiker som då är hans första pass häll på alvar fråga mig vad han fick göra och inte göra. Vad jag tyckte skule göras på elfronten osv. Men de kan väll inte jag svara på? Jag är inte utbildad elektirker. Jag är ju inte äns motorman!
Men han verkade inte förstå det riktigt. Kan ju tycka han kan fråga andremaskinisten eller ringa chiefen om han vill ha jobb? Aja, han är trevlig iaf så inge ont menat mot honom privat iaf.
Sen hjälpte jag han med ballastventilerna som vi fick problem med i går.
Kan ju vara ganska lämpligt för styrmännen att dom fungerar nu när vi ligger till kaj liksom.. Men det var inte så mycket som skulle lastas av och på så på den fronten var det ganska lungt. Men då vi lägger ner varan ramp som vi kör ombord/av lasten så behövs det dock. Så vi lutade lite extra denna gång. i normala fall lutar man ca 1-3grader har jag för mig. och den här gången lite extra då.. En sådan ramp väger upp till 500 ton ungefär. Vet inte exakt hur mycket våran väger. Så nu kan tänka er att det är en del vikt man får ut på sidan!
Höll på och skriva fram och tillbaka med alla ventiler som var ur funktion.. Ganska roligt arbete att hålla på med. Dock är det lite trångt i och med dem sitter under durkarna (golvet för er landkrabbor..) och i krångliga trånga positioner. Men smidig som man är fixade man det. Johan gav sig på försök oxå, men orkade inte det. Så lät den starka gå ner;) Inte för jag ser så stark ut, men de är inte synen som mäter styrkan!
Sedan gjorde jag klart mina brandpostöppnare för maskin. Måla klart och svetsa ihop resterna som fästen exempel vis..
Vi tog upp en gamal sten-slip maskin som var allt annat än praktisk att jobba på till stålförrådet där den fick förvaras tills vi kommer i hamn så den kan slängas.
Liten förklaring så är vårat stållager ovanför verkstaden i maskin. Där emellan har vi en lucka man kan öppna och lyfta med en kran.
Sen fixade vi i verkstaden så den vart ännubättre att jobba i. Plocka ordning verktyg, gjorde om lite verktygstavler och annat. Jag svetsade en ny verktygstavla för stora slagnycklar och målade. Vi städade osv..
Lika så då Andreas kom ner, så tyckte han vi skulle fortsätta med det. Så det vart dagens arbete!
Roger out!
Maila mig på [email protected]