My port Kuwait City [18/10]
Då var det Lördag igen, och lördagsrutinerna..
Moppade kontrollrummet, Målade på ett lager till på min nya verktygstavla i verkstaden.
Satte upp brandpostöppnare i brandstation (brandstation B) där vi har sektionsventiler och huvudventiler för vilken brandpump man tar vatten ifrån. Dessa ska man "motionera" en gång i veckan och dom är ganska tröga, så va uppskattat!
Tömt och vaskat poolen. Där emot vart den inte fylld då havet var så skitigt.. Man fyller ju den med sjövattnet om jag inte har berättat det än..
Städat korridoren där vi bor och sedan åt lunch..
Efter maten var vi på ingång i Kuwait City. Så var på däck och kolllade staden då vi körde in i hamnområdet. Var en trevlig hamn att åka in i då man åker förbi city kärnan på vägen. Så var mycket att kolla på. Sen var jag på bryggan under tilläggning.
Ett jättestort plus till vår befälhavare! För han var jättevänlig och pratade med mig under tiden han körde in, samtidigt som lotsen lotsade in oss i hamnen och kajläget. Det kan jag säga in många gör!
Det var dessutom en ganska avancerad tilläggning då vi backade oss till kajläget. Var en "U-kaj" som vi backade in i.. (ni förstår säker på bilderna)
Inte vem som hälst som backar in så pass stort fartyg och lägger sig fint vid kajsidan.
Dessutom kan man säga att fartygen börjar bli lite för stora för vissa hamnar, då exempel Kuwait City. För vi låg ut med iaf 1/4 del av vfartyget utanför kajen. Så det var endast en tross (akter springet) som höll oss utåt (framåt) från kajen, då vi inte kunde få dem andra att göra det så i normala fall de främmre trossarna håller oss frammåt. Men då fartyget stack ut så mycket fick vi helt enkelt inte det att funka den här gången. (ni kanske inte förstår riktigt vad jag menar, men kolla på bilderna eller fråga mig om ni vill förstå mer vad jag menar)..
Sen var morringsbåten ganska rolig.. Morringsbåten är den båten som åker med trossarna mellan fartyget och kajen för underlätta tillägningen. Det var nämligen så att varje gång den la om backslaget (växla fram/back) åkte det ut en klump olja i sjön.. hehe. Så såg lite roligt ut, och miljövänligt med..
Sen låg det ett dött får i vattnet plus en massa av skräp, påsar osv.
Sen efter vi la till så gick jag till akterrampen för att vara med och lägga ner den. Och som sagt var nog hamnen på gränsen för liten.. För då vi la ner rampen gick den halvägs över hamnens transportväg, så den vart blockerad kan man säga.. Men det fick bra iaf..
Efter vi gjort det och vi börja lossa lite last gick jag till min hytt för att vila. Satt vid datorn ett tag innan däremot..
Senare på dagen då vi var på utväg från hamnen (låg inne i ca 2 timmar) satte vårat sjövattenfilter igen som går till kylvattnet. Då bytte vi över till det andra som oxå satte igen efter ett kort tag. Ganska förståligt med allt skräp i sjön..
Så jag gick ner för att hjälpa till och rensa det så vi kunde köra ut ur hamnen utan motorn gick varm, så v inte vart drivandes i hamninloppet. Vorre ju inge bra..
Så fick växla mellan sjövattenintagena för få det och funka, men det gick bra iaf, då vi jobbade på:)
Annars hände det inte så mycket mer denna dag...
Ha det bra!
Maila mig på [email protected]