My title, ”First engiener” [2/12]
Ja det är ju bara jag och chiefen (Bosse) som är maskinare här ombord. Och varannan natt har vi jour, och då vi kör i hamn/kanaler/tättrafikerade områden ska en ha vakten i maskin för att skyndsamt kunna åtgärda situationer som kan uppstå. Och i kväll nu så ska vi genom Kielkanalen. Satt i natt är det då min tur att ha vakten. Så efter middagen vilade jag ett tag medans Bosse (1:e maskinisten) hade vakt in mot Kiel.
Sen gick jag ner då vi kom till första slussen (det är bara två, en i ena änden och en i andra) och skulle ta över min vakt. Vi körde tillsammans genom slussen och han förklara lite vad för larm jag kunde vänta mig. När vi kom ut genom slussen sen så gick han upp och la sig och ensam är jag nu kvar i maskin med ansvaret. Är riktigt roligt faktiskt. Kontrollrummet vi har är inte så jättestort, men varför ha större? Båten är inte så stor och inte maskinerna häller så det är väll dimensionerat efter fartyget förstås.
Sen dess har det kommit några larm som varit förväntade och de har varit lugnt (ni som vill veta vad för larm får fråga). Men efter ett tag larmade det ”STEERING GEAR DISTURB” vilket kanske inte var helt vad jag ville ha. Den larmar nämligen att styrningen (rodret) är avslaget eller inte aktiv typ. Och här inne i kanalen fullt med mötande fartyg och svängar kan det ju vara bra att kunna svänga liksom. Jag kollade då på kontrollpanelen för om styrningen är aktiv på bryggan och den lös rött (med andra ord det var den inte). Sen slog den om till grönt och då var den aktiv igen. För att se om det var ett kortvarit haveri och om reservpumpen gick igång istället gick jag ut till styrmaskin och undersökte snabbt om det var något misstänksamt. Och det var det inte vad jag kunde se.
Men för säkerhetsskull ringde jag till Chiefen och väckte honom för att meddela vad som hänt och han tyckte det lät skumt så han ville ner och kolla om han kunde förstå varför det hände. Även han upptäckte inte något och gick upp på bryggan för se om det var ett så kallat ”human eror”, om dem av misstag kommit åt knappen och stängt av sedan på igen. Och eftersom han inte kommit tillbaka så antar jag att det var det. Det lär jag få reda på i morgon..
Iaf har jag 5-7 timmar kvar av min vakt tills vi kommit ut ur kanalen. Sitter här med min dator och underhåller mig så gott som det går. Vi har ingen tv i kontrollrummet och det bullrar lite gran. Inte så jättebra isolerat in hit, men det funkar. Man behöver inte ha hörselskydd iaf..
Om man vill kan man vara i sin hytt så länge man hör larmet, men då måste man typ ha alla dörrar öppna från maskin till hytten eller mässen om man sitter där. Och de är väll onödigt på natten då andra sover. Sen för att vara första gången tycker jag det är bättre att sitta här där allt sker och man hör maskineriet . Sen när man lärt sig alla larm och system kanske man kan knalla upp.
Fast det känns ändå ganska dumt, eftersom vakten är till för man ska vara i maskin, annars borde man inte ha ”ENGIEN ROOM ATTENDED” som status (dvs maskinrummet bemannat).. Eller? :)
Hoppas ni får en lugn natt och sov så gott.
Själv ska jag vara uppe hela natten nu och hoppas på att min också blir lugn.
Maila mig på [email protected]