Min första dagsrutin [1/12]
Igår kväll vart jag osäker på när jag skulle upp. Chiefen hade ju vakt ett tag i natt då däckarna skulle ha tankrengöring. Så han skulle inte upp fören senare. Och jag viste inte häller när frukosten var.. Så för säkerhetskull tänkte jag gå upp vid halv 7 för börja med min rond. För tidigare kan jag inte tänka mig att man behöver börja.
Så jag gick upp vid halv 7 och satte igång med ronden. Igår fick jag en snabb genomgång av hälften typ (sen några bilder på vart några saker satt), så va lite spännande hur det skulle gå för mig. Men det gick förvånansvärt bra, var bara 3-4 saker jag var osäker på. Däremot tog det väll lite tid för mig.
Vid halv 8 gick jag upp till byssan för kolla hur sen jag var till frukosten. Trodde nämligen att den var vid 7, för på alla andra båtar jag varit brukade den vara då. Men till min stora förvåning kom jag precis till kocken var klar med den och var först att äta. Var riktigt skönt faktiskt att vara där först och inte känna sig som en morgontrött slarver:)
Efter jag ätit upp och satte mig med kaffet i mässens soffa för kolla på morgonnyheterna började det dyka upp andra som ville ha frukost. Det kändes riktigt bra att vara den där morgonmänniskan som hade god tidsplanering då:) Så funderar på att göra så varje dag;) Får väll se om det håller däremot..
Efter frukosten satte jag igång med morgonrutinerna som blåsa rent turbon, vilket jag inte häller fick någon demonstrering av innan, men det var inga problem. Hade ju gjort det på Faust, och det är i princip samma på alla maskiner.
Med lite grundkunskaper kommer man långt och med lite tanke bakom det man gör så kommer man väldigt långt har jag märkt..
Dock hade jag en rutin kvar som jag var lite osäker på. Det sitter nämligen den äldre typen av separator på den här båten, som man måste rengöra själv. Dvs stänga ner den, ta isär och göra rent för hand med kniv, diesel och trasor. Och eftersom jag bara hållt på med dem nyare separatorerna som rengör sig själva (dem ”skjuter” heter det, kan förklara för dem som är intresserade sen…) har jag aldrig gjort det tidigare. Jag fick en snabb instruktion av förra motormannen hur man gjorde, men då var HM avstängd och nu var den på. Och det är en separator för smörjoljan och jag visste inte om den ventilen jag skulle stänga hindrade oljan även för HM. Och det vorre ju tabbe att stänga av den under drift så HM skär ihopp.. Så bestämde mig för att vänta tills chiefen vakna och rådgöra med honom.
Sen vart det ganska lugnt i maskin så jag gick ut en sväng på däck och kollade hur det gick för Martin. Han var nere i en av våra största lasttankar och sög ur det sista vattnet från tankspolningen. Så gick ner till honom för kolla hur det såg ut i våra lasttankar.
Sen berätta han om en kompressor vi har uppe på däck som används bla till en injektorpump, den Martin höll på och suga med, som överhettningsskyddet gick på hela tiden, så dem var tvungna att gå dit och starta om den varje 5 min. Kommer till den igen;)
Vid 10-fikat sen så hade chiefen gått upp och efter fikat fick jag reda på hur jag skulle göra med SMO separatorn. Men innan det så skulle vi fixa kompressorn. Och det troliga felet var givaren som pajat, så vi kopplade ur den först. Men då startade den inte alls. Så givaren bryter ju såklart strömmen då temperaturen blir för hög, så då provade vi att kortsluta den istället. Och sen har den gått! De ända man får hoppas på är att det är givaren som är paj och att inte motorn går varm, men den känns inte något varm. VI lär marka det med tiden..
Sen tog jag isär separatorn för rengöring och satte ihop den igen. Och den startade så fint så och går fortfarande, så tolkar det som en lyckad rengöring och montering:)
Sen vart det lunch!
Maila mig på [email protected]