Min avlösning [30/11]

När jag klev av taxin stod Martin, min polare från skolan som fixat jobbet vid kajen och tog emot mig med ett leende och visade mig till min hytt. Sen lämnade jag min sjöfartsbok och skrev på pappret där jag godkände jag skulle vara påmönstrad som motorman. Sen var det avlösning som gällde.

Jag vart visad till min avlösande motorman och han skulle åka efter lunch vid ca 1-tiden drygt. Så det vart nog en av de snabbare avlösningar då en ny besättningsmedlem kommit ombord på ett helt nytt fartyg. Så det vara bara att sätta igång och försöka ta in så mycket så snabbt man kunde. Det var lite om rutiner som ronder, dagliga rutiner som spola turbon, fyllnader av oljor mm. Och sen är det en av de äldre modellerna av separatorer ombord (hon är ju trotts allt Sveriges äldsta tankbåt) som man måste rengöra själv varje dag. Så vi gjorde en rengöring, vilket går ut på att man tar isär den och gör rent för hand. Så det var bara att försöka att lära sig det efter en demonstration för i morgon är det min tur själv.. Sen träffade jag min chief och han verkade väldigt bra och sjyst. Sen kan man säga att jag fick göra mig hemmastadgad i min hytt och med båten i övrigt och maskin.

Senare på dagen vart det arbete meddetsamma, för vi hade en panna som inte fungerade som skulle fixas . Första arbetet med chiefen då som det var, gick väldigt bra och vi fick det fungera. Sen gick vi runt lite i maskin och kollade så jag lärde mig hitta lite bättre osv.

En sammanfattning av dagen så kan jag säga nu att det känns riktigt bra och det känns som jag redan hittar i stort sätt hela båten och fått ett hum om det mesta. Förvånansvärt fort har det gått att lära sig allt nytt, men jag lyckade troligen iaf..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Känner du dig kränkt, tycker du bilder är fel upplagda, eller att inlägget/hemsidan borde ändras?
Maila mig på [email protected]
RSS 2.0