Dunkerque, her i am [3/12]
Efter en god natt sömn på ca 11-12 timmar då man vaggads till sömns sov jag så gott att jag inte idag häller hann upp så tidigt. Va uppe till frukosten, så inte försent till jobbet om ni tolka det så, men inte vaken sådär supertidigt som härom dan.. Gjort mina morgonrutiner då. Sen var det fika, och innan det gick jag ut en sväng på däck för se hur våran dag såg ut utanför väggarna, hade ju inte kollat ut än på hela dagen. Och det marks att vi kommit en liten bit söderut iaf.. Sjövattentemperaturen har ökat, vattnet blivit mer tårkos och det börjar lukta ”hav”. Martin skratta lite då jag sa att det luktade mer hav, men det luktar faktiskt annorlunda än sötvatten.. Så är det..
Igår kväll kände jag även det då jag var ute på däck en kortis att det vattnet som stänkte upp på däck smakade salt då man fick det på läpparna.
Vi ankrade här utanför hamnen i förmiddags för vänta på kajplats. Så då var vi standby i maskin och övervakade driften. Senare skulle vi gå in i kajen för att lossa.
Och under tiden vi låg till ankare med maskin i standby om vi skulle dragga eller få besked om kajplats fick jag ett jobb som vi båda (jag och chiefen) trodde var ett snabbjobb. Vi ska nämligen byta ut våra termometrar på avgastemperaturen från varje cylinder för en klassning ska gå igenom. Så hade fixat dem nya så dom var klara för montering. Men då jag började ta bort den första gamla termometern (eller fästet då, termometern var redan borta) så stack det ut en del av den gamla mätarkännsorn så hade ingen hylsa som var tillräcklig lång. Och det satt så trångt satt man knappt kunde ta den med vanlig nyckel, men var ju tvungen då den skulle bort. Och motorn var fortfarande varm så brände mig på allt osv.. När jag äntligen fick bort den trodde jag det skulle bli enklare, för då kunde jag skriva dit fästet först och sen sätta dit termometern. Men då var termometern för lång och saker ovanför var för vägen. Så fick ta loss fästet och sätta dit allt igen, och då passade ingen hylsa igen så fick krångla med en nyckel igen.
Iaf så tog jobbet mig ca 3 timmar istället för den där kvarten.. Som tur var vart jag klar då för vi skulle nämligen sticka in till kaj då. Så vi gjorde klart i maskin för start.
In mot kajen är det då en sluss, eftersom det är tidvatten här. Så var uppe en snabbis och kollade då vi åkte in i slussen. Sen därifrån till kajen märkte jag en sak under manövrerna att min termometer jag satte dit hade åkt upp en bit. Då hade det blivit så högt tryck under startmanövrerna att den skjutits upp från fästet. Och vid varje manöver såg man hur den for upp ytligare. Så då kan man säga det var tur i oturen att det var så trångt för den tog i ett rör ovanför så den inte kunde komma längre upp. Annars hade den stuckit rakt upp och avgaserna hade kunnat strömma rakt ut i maskinrummet. Med följden brandlarmet gått bla. Så då vi kom till kaj sen drog jag åt det.. Så förhoppningsvis sitter den nu. Det får vi se då vi ska åka härifrån nån gång i natt.
Och i dag är det jag som har jouren och vakten (utköraren som det kallas) då vi ska åka. Redan har det larmat ett oförberett larm. Det var våran smörjoljeseparator som larmade. Vattenlåset hade bytits så all olja från HM hade kunnat pumpats ut. Så fick stoppa oljan och fylla vattenlåset på nytt och så funkar den nu igen:)
Nu ska jag kolla vidare lite på tv innan vakten..
Hörs kanske senare!
Maila mig på [email protected]