Min MOB-båt [14/10]
Dagen börja med att jag skulle byta en offeranod på en av ballastpumparna. Till det ingår det såklart att man gör ny packning och så vidare. Va klar med det till kaffet och städade rummet där man gör packningar, för det hade inte blivit det på ett tag som det såg ut..
Sen skulle jag och Johan vara med på en övning med MOB-båten klockan 11. Så vi gick upp kvart i men då hade dom redan åkt ut.. Vi kollade lite då dom åkte men sen dog motorn i MOB-båten. Och dom försökte då få igång den såklart gång på gång, men den kom bara igång några sekunder innan den dog igen.. Samtidigt fick de övriga i båten padla sig in till fartyget. Att tillägga så har vi ingen annan båt att åka och hämta dom med.
Då som kom in till fartygets sida och vi hade hissat upp dom fick jag ansvaret att få igång den. Så felsökte lite fort och första misstanken var bränslesystemet.. Efter att ha dränerat dieseltanken och det såg lovande ut, kontrollerat motoroljan och tog loss luftfiltret för kolla renheten där men allt så bra ut. Efter diskution med förstemasknisten sa han att han tidigare haft problem med bränslepumpen till maskin från tanken på liknande båtar. Dock har vi inga reservdelar alls till MOB-båten ombord, så var inte mycket att göra i just nu. Kunde inte byta bränslefiltret på maskin häller, då det är ett engångsfilter. Men jag tog loss förfiltret som sitter innan maskin för se hur det såg ut och rengöra det. Då upptäckte jag att filtret var ganska igensatt av "perfin" från dieseln.
Det vi gjorde efter jag rengjort filtret var att kolla flödet på bränslet.
En snabb förklaring så fungerar det så att det sitter en "matarpump" som pumpar diesel fram till maskin, och då maskin går på tomgång går inte allt bränsle åt, så då går det i en returledning. Det som går tillbaka till tanken är känt hur mycket det är och det var det vi mätte.
Flödet ska vara 11L/min och det var iaf flöde, så det fick duga för oss.
Efter detta hade vi röjt en del vid tanken och öppnat den, så jag gjorde en ny gummipackning till tanken och lite så.
Efter det var vi klara med båten.
Annars under dagen gjorde jag lite annan nytta som att jag upptäckte att det var tjockolja i våran diesel-dagtank, som förser vår panna och hjälmaskineri med bränsle. Det var inge större mängder men man ser det ganska fort då dieseln är svartfärgad. detta berode på lite fel då vi höll på med sepparna och en del tjockolja kom i dieseltanken.
Sen har jag fyllt på barena ombord med dricka (läsk), samlat ihop och satt ut nya listor för betalning från "bar-kylskåpen".
På kvällen satt jag och Andreas och kolla på film, sen var det läggdags typ.
Maila mig på [email protected]