Min krångel-dag [16/10]

I natt skulle vi ha gått härifrån vid 22-tiden. Och skulle ha "brassat" kl 1:00 till klockan 0:00. Detta för att vi skulle efter Förenade Arabemiraten norr ut till Saudiarabien igen, och dom ligger en timme tidigare i tidszon.
Dock kom vi inte ifrån hamnen förän vid 3-4 och då kan vi inte brassa då vi får ojämn tid med det land vi ligger vid.
Tidigare förra kvällen hade jag och andreas pratat om brassen så vi båda var inställda på det, men han hade ju "utköraren", vilket man menar med att då fartyget går ut och in i hamn så måste en maskinist och chiefen vara i maskinrummet.

Så vart väckt av Andreas. Och då vi kom ner var det ett jäka tjut..
Det visade sig vara avgaspannan som inte gick att öppna utgående ventilen för ångtrycket.
Och ha 200 grader varmt vatten/ånga under flera bars tryck att arbeta med är respekt! Vi försökte få upp ventilen på alla sätt man kunde men fick inte upp den. Säkerhetsventilerna som öpnnas då trycket blir för högt pös ut ånga med jämna mellanrum och det var ett riktigt vart arbete. Då kan man tänka sig att man tar av sig kläderna? Men icke! Det var vinterjackan på i det över 40 grader varma maskinrummet för att förhindra brännskador..
Hela förmiddagen gick åt att arbeta med problemet vi stog med.

Avgaspannan fungerar på så sätt att de varma avgaserna på ca 250 grader, från HM (huvudmaskinen, eller den som driver båten frammåt) går in i denna och värmer vatten/ånga. Och ända sättet att sluta värma är att sluta få in varma avgaser = stänga ner maskinen. Och detta vart vi tvungna till..

Vi la oss till ankare och stängde av maskin. Efter tömmt pannan på ångtrycket tog vi loss ventilen och tog bort käglan som var skev, varav därför den inte gick öppna. Satte tillbaka ventilen utan själva ventilmekansimen i för att kunna få igång maskin och kunna förtsätta åka. Under tiden fick vi byta filtret på matarvattnet och fylla upp med nytt vatten.

Och tempot på arbetet var i formel 1 hastighet! Det är nämligen så att det finns något som kallas för "offduty". Det menas med att man har max 2h på sig att ligga stilla pga tekniska fel eller liknande innan man måste betala lastägaren som "hyr" fartyget för sin last, 200 000 dollar för varje påbörjad timme!! inga pengar jag har iaf! hehe
Så som sagt tempot var ruskit fort och stressande..
Efter lite bränskoador på bland annat Andreas så han vi klart innan vi vart offduty. Och vi kunde fortsätta våran färd mot Saudi..

Efter lunchen så var det lite restarbete. Sen gjorde jag fästen för brandpost öppnarna, hjälpte reperatören med tankar om att bygga hyllor vid elchappet.

Efter ett tag började avgaspannnan krångla igen.. Den ventil som håller trycket i ångsystemet fungerade inte korrekt och trycket ökade igen. Vi fick då stänga av den automatiska reglerventlien och öpnna/stänga manuellt med en annan ventil. Så vi förberedde oss att jobba natt om vi inte skulle få igång reglerventilen igen, för då måste en stå där helatiden och sj reglera.

Ventilen funka mekaniskt så det var ett elfel, men våran elektiker viste inte hur han skulle lösa det så vår chief och maskinister fick försöka lista ut vad det var istället. Och det är inte ofta alla chiefar ställer sig och kryper runt i maskinrummet för arbeta, men det gjorde han ändå :) In under pannan och så vidare för felsöka, istället för elektikern..

Vid det här tillfället var Johan, vår elektiker, ganska hopplös med sitt jobb, även då han hade missförstått prassen och kommit för sent, vilket inte våran chief va så positiv till. Han fick nämligen en utskälning av chiefen.

Efter ett tag så hittade vi felet och det var en felinställning i datan i konrtollrummet. Tyvärr var det en liten miss av vår maskinist vars den ändrats på då vi höll på med pannan i morse.

Och som det inte var nog med det, så gick en av ventlierna till ballasten.
Så man kunde inte pumpa vattnet som tynger ner och håller fartyget i rätt läge längre. Det är mindre bra då vi snart ska in i nästa hamn för lossa en del av lasten, då de är väldigt nödvändigt att lägga om ballasten.
Så vi jobbade iaf natt till ca 11:00. När vi var klara för dagen var det 3 ventiler som inte funkade:/
Man kan säga det var en mindra bra dag.. Så vi får fortsätta jobba med det i morgn.

Hoppas eran dag varit bättre! Mer lärorik än min har den nog inte varit där emot ;)
Får se det possitivt

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Känner du dig kränkt, tycker du bilder är fel upplagda, eller att inlägget/hemsidan borde ändras?
Maila mig på [email protected]
RSS 2.0