Min ända sepparator? [3/10]
Ja, på morgonen (lr a, jag råka försova mig idag faktiskt, va nera vid halv 9 - 10..) så startade vi upp smörjoljeseparatorn och den gick som den bara skulle! Men sen nån timme senare larma de om en separator! Vi trodde med desamma att det var den, men då vi kom fram så gick den som den skulle, så kollade på dom andra (har 2 smo sep. och en för HFO, och en för diesel), och det var HFO sep. som larma.. HFO är Heavy Feul Oil, asså tjockolja..
För att göra en krånglig historia/förklaring lättare så förklarar jag funktionen istället för hur det funkar. En separator använder man för att man bunkrar en oren olja, sen separerar man bunkeroljan som innehåller vatten och skräp så man bara får ut fin olja. Och den skitiga oljan och vattnet går ut i ett rör, och rena ut i ett, men nu så gick all olja ut i "skitröret". Så då måste man in och fixa det.. Och att tillägga så om inte den funkar så får vi inge bränsle till tanken till HM, och blir drivande. Hade ca 25 ton kvar, vilket vi räkna på skulle räcka ungefär 2,5 dygn. Vilket det ungefär tar, men om något krånglar så tar det ju lite längre tid.. Så det vart stressigt!
Men det var även dags för överhalning av den också så vi bestämde oss för att köra på!
Men som allt på fartyg så har man backupper, så om den inte hinner fixas kan man köra HFO på Diesel seppen. men det får också konsekvenser man inte vill ha.. Men här slutar min korta (och säker oförståeliga) förklaring, så säga till om ni vill ha en annan förklaring!
Så nu var det inget annat att föra än förbereda sig att jobba kväll igen! Dock så var det viktigare den här gången! Så vi satte i gång vid lunchen där och jobba fram till middan, och efter middan ett bra tag intill på natten..
Sen var det sista kvällen för min första besättning.. Dom skulle mönstra av på morgonen efter. Så dom satt på väderdäcket och snacka om tiden som vart över en öl. Så jag gick förbi dom på vägen till hytten för säga hejdå..
Maila mig på [email protected]