Här kan du läsa tidigare händelser från vald månad

Landstigning i Nykøbing

Hellu!

Ja idag fick jag allt en sovmorgon! Sov till hela halv 2 på dagen hehe.. Men å andra siden vart det ändå bara 7 timmar sömn, eftersom jag la mig till sömns vid halv 6 på morgonen.

Idag skulle jag nästan vilja säga att jag inte gjort någon nytta alls. Men det har jag ju tyvärr gjort så det kan jag inte säga. Jag har gjort så mycket som att skriva en felrapport på engelska från vårat maskinproblem vi fick den 27/10 (ME shutdown alarm)..

Det var nämligen så att det har hänt en gång tidigare, ca 3 månader sedan, och då skrev den chiefen ner det på svenska (jäkligt konstig svenska för den delen) satt phillipinarna eller andra nationaliteter förstår ju inte den. Därav måste den vara på engelska. Och sen är den inte skriven så bra, så fått ändra den ifrån en konstig historia till en riktig felrapport.

Annars så kom vi in hit till Nykøbing, Falster i Danmark vid lunchtiden, då jag sov.. Vi var klara cid 20-21 tiden med att lossa all vår last (tjockolja som vanligt) till sockerfabriken som ligger här, men kommer inte avgå fören 09 i morgon då lotsen är beställd till. Som ni förstår gick det ganska fort och lossa.. Det är första gången Lotus är här så dom på fabriken har nog oxå tyckt det gick ovanligt fort.  

Efter middagen skulle jag gå iland för att kolla i byn lite, för lite omväxlings skull och se om det var någon rolig stad. Och jag använder mig av ordet byn, för den var inte så stor hehe..

Då en av fillipinarna såg jag skulle i land villa han följa med för han ville köpa godis, och ville låna pengar då han inte hade danska kronor eller kort. Det slutade med då vi skulle gå att jag hade 3 fillipinare som följde med och ville låna pengar haha! Och det roliga var att dom andra två inte hade frågat.. Men dem var som ett litet barn på julafton typ, alldeles överglada och hoppade runt typ haha.. Man måste ju oxå förstå det då dom varit ombord i 3-4 månader utan varit i land och köpt godis. :) Så självklart fick dom låna pengar!

Sen gick även skepparen med så han såg vi skulle iland. Så vart ett helt gäng. Sen gick vi genom stan/byn och kollade ett tag. Och det var väll en helt okey / trevlig stad. Lite gammeldags stuk på det hela.. Och det häftigast var då vi var på "stortorget" vid kyrkan så började klockspelet spela. Och det var nog en av de häftigaste klockspel jag hört. Riktigt trevlig mellodi! Som en hel låt som spelades upp med olika inslag av mellodier och toner.. Riktigt häftigt, gjorde dagen hehe..

  

Nattarbete nr 2

Ja nu är det sent.. Eller tidigt på morgonen, kl är nämligen kvart i 6:30 nu..

Morgonen började med att montera pumphuset till lastpumpen i en av våra lasttankar.
Igår så monterade vi nämligen bara själva axel-delen av pumpen som går ner till där pumphjulet sitter. Så idag skulle vi dyka ner i tanken och kämpa mot tjockoljan för att montera pumphuset som sitter längst ner. Och eftersom vi inte haft den pumpen i funktion innan så var tanken inte helt strippad (ursugen). Så det var ca 2-3 dm kall tjockolja kvar.

Ganska rolig erfarenhet att trampa runt i det! haha.. Har inge bra att jämföra med, men det är väääälidgt trögflytande/tjock, som ni ni kanske förstår på ordet tjockolja.. Och hal satt man kan lätt slinka iväg med foten, och då när man ska parrera så sitter fötterna ändå fast så du inte kan röra dig. Vilket leder till att det är ganska svårt att gå i.

Aja, iaf så hade vi firat ner pumphuset som väger ungefär 70-80 kila, och det var jag och två andra phillipinare som skulle montera den, så vi bar den genom tjockoljan längt bort i tanken där den då skulle monteras. Och självklart så sitter den på lägsta stället i tanken så det var ju som djupast med tjockolja där. Allt vart svart och tjockat av oljan, man såg inte ett piss vad som var vad och i det skulle man montera pumpen och sätta dit bultar osv.. På det var vi på väg in till kaj och skulle börja lasta, så fanns en del press på att det skulle bli klart.

Det gick iaf bra och till slut satt den på plats. Det ända som är kvar ett ett fäste längst ner i tankbotten för pumpen som vi inte lyckades få fast så det tar vi nästa gång vi är tomma, då vi kan suga ur tanken ordentligt.

Annars har jag ägnat min dag åt mitt projekt i byssan. Så jag har tillverkat alla plåtar och format dom satt dom passar in exakt för kablar och vinklar.. Inte mycket mer att säga om det.

Lyckades oxå klämma in under dagen att gå med motormannen och pejla våran bunker som jag inte gjort förut, så att jag hittar dem. Jag var även med då vi provkörde den där lastvärmningspumpen som jag skrev om igår, och lyssnade på lager osv satt det "line-ade"/funkade bra, och att den inte spruta olja / läckte..

Efter middagen var det sovatime efter som vi skulle upp nu i natt för montera pumpmotorn (vi kunde nämligen inte göra det till kaj under lastning). Det gick väll lite "si-sådär" med den vilan, kollade på Top-gear avsnitt i typ 4-5 timmar istället hehe.. Som tur var så vart vi lite försenade så fick sova till kl 02 istället för 00:00.

I alla fall så hade vi gått från kaj, och då kunde vi montera pumpmotorn (en elmotor som driver pumpen det vill säga). Så vi började med att lyfta dit den 1 ton tunga motorn med våran deckskran. Gick ganska smidigt tråtts att kranarna på tankbåtarna oftast är som stelopererade skogskranar, som denna ombord hehe..

Sen krånglade det lite som att vi glämde packningen och fick lyfta upp motorn igen. Och sen så ville den inte ner helt i axeln. Så vi vart lite fundersamma om det var fel pumpaxel (att den var för lång) eller vad det annars kunde vara. Men sedan lade chiefen märke till att det var en teleskop-axel, så då kunde vi utan dåligt samvete dra den på plats med bultar och trycka ihopp axeln. Nu satt den på plats! Kvar var elen..

Och det ville chiefen göra, och i lugn och ro, så han skickade in phillipinarna som annars kan ha en förmåga att har lite mer än brottom, och behöll mig.. Så vi fixade och donade det lilla extra, sånt som jag tror bara svenska / skandinaviska sjöfolk gör för att det ska bli så bra som det kan bli. Lägga ner lite själ i arbetet man gör. Inge illa menat mot dem andra nationaliteterna, men det är bara ett faktum.. Och sedan kopplade in elen. Klart!
Så i morgon vi lossnig blir det provkörning, så får se vårat resultat då!

Nu är vi på väg in i Stora Belt, påväg till Nyköping (Falster) i Danmark, där vi som sakt då ska lossa i morgon!
Eller ja idag blir det ju..

   

Ohoj Martin!

Godkväll godkväll alla..

Nu är det sent jag skriver, strax efter kl 1 på natten.
Ska försöka sumera dagen kort, behöver få lite sömn till i morgon!

I morse försov jag mig med 2 timmar, inte bra! Gör inget då jag inte ska jobba mer än 20 timmer i veckan eller vad det är, men ändå!

Vi hade precis blivit klara med lossningen så vi skulle starta upp HM för avgång, så då var jag med och gjorde det.
Och om ni har kollat på kartan längst upp på sidan här så kan ni zomma in och kolla hur smal kanalen är vi låg i. Så efter uppstart gick jag upp på bryggan för att kolla då vi skulle vända och böka runt för att komma ut igen. Va ganska intressant, jag hade iaf inte vågat köra lika nära land som vi gjorde! hehe.. Precisions körning asså! Till vår hjälp hade vi även en bogserbåt. Ni kan se min "lop" på kartan där vi vände runt..

Efter vi kommit ut från Sarpsborg, precis där kanalen mynnar, så ligger en hamn till Fredrikstad där M/T Margita brukar lägga ibland. Som tur var så passerade vi där precis efter jag käkat och kollade ut, och nog fan höll hon precis på att lägga till! Fort hämtade jag min kamera och tog ett par fotton från bryggan, och såg då att Martin (en klasspolare från sjömansskolan, som jag fick jobbet via då jag var på den båten) var ombord oxå! Haha vilket sammanträffande asså! Så tog ett par bilder på honom med då dom höll på och lägga till :)

Efter det skulle jag och motormannen göra en fiberpackning till en lastpump som vi skulle få senare i kväll och montera. Det vart lite stressigt då vi snart var ute från viken och skulle få lite sjögång, och då skulle vi inte längre kunna vara på deck.. Det gick ganska fort så var den klar.

Efter det hjälpte jag 1:e maskinisten och överhala en pump till lastvarmningssystemet som vi senare monterade.
Efter det vart det ganska lugnt så då för att ha något att göra så städade jag och motormannen verkstaden, och sen gjorde jag rent och smörjde upp svarven. Var behövligt.. Tog isär de stora delarna och rengjorde och smörjde upp så nu funkar den bättre faktiskt.. Tjärvar inte längre iaf, så det anser jag som bättre ;)

Efter 3-fikat fick jag ett nytt jobb av chiefen, att göra klart ett skydd under stekbordet i byssan. Har fått helt fria händer så det är roligt. Lite reparatörsjobb över det hela.. Blir plåtarbete, svetsa osv, tror inte han kommer bli besviken iaf :) Så han göra mallar och ta alla mått, så nästa steg är att tillverka prylarna i verkstaden och sedan montera. Lägger upp bilder på det senare..

Efter middagen var jag urtrött asså! Vet inte varför jag har blivit så trött ??...
Och senare på kvällen skulle vi få ombord våran lastpump som jag berättade om så passade bra och sova då.
Vid 9 tiden kom vi in til göteborgs skärgård, så då ringde skepparen upp mig till bryggan för jag skulle vara med på bryggan. Var bäcksvart så såg inte så mycket av skärgården, men det var en hel del "städer" på öarna som lös upp iaf. Till skillnad från sthlms skärgård! A kommer väll säkert skriva mer om det nån annan gång då vi går här på dagen så man kan se lite mer.. Men nattnavigering i trånga skärgården med stor tankbåt är alltid skoj! Desstom åkte vi där inga andra fartyg går normalt sätt, så dom som bor där på öarna måste väll ha fått en shock då dom kollat ut och det kommer en stor tankbåt åkandes vid deras brygga hehe..

Vi kom bort till Göteborgs hamns inlopp och där ankrade vi för att då ta emot pumpen från en supply-båt och montera den i samma veva då den ändå hängde i kranen. Och eftersom jag har jobbat med sånna saker i ett år nu på Pampas, så var det lite skämmigt att se dessa gubbar som jobbade på den båten. Dom kunde inte köra kran för fem öre, eller ja kanske 2 kronor möjligtvis, men det var inte bra.. Va iaf många saker som jag vet vi på Pampas Marine Entreprenad hade gjort mycket bättre! Men eftersom jag är elev ombord får man ju hålla käften till en viss del och låta de "stora" gubbarna göra sitt på deras sätt.. Och sen var vi typ alla på decka och alla stressade runt och typ trasla in sig i flera styrlinor som vi hade, snubbla osv.. A de va lite skämmigt jämfört med hur vi på Pampas har jobbat innan.. :/

Iaf så fick vi dit pumpen utan att någon skadade sig och något gick sönder. Så i morgon ska vi montera den nedre delen av pumpen, nere i tanken bland all tjockoljesmet. Och sedan montera elmotorn..

Händelserik dag idag med!
Nu har vi iaf lossat ankare och seglar vidare mot Fredericia för att lasta. Godnatt på er!

   

  

Bild 1: Vänder runt i Sarpsborg, Bild 2: Avstånd bakåt, Bild 3: M/T Margita, Bild 4: Martin i blått
Bild 5: Decksjobb, Bild 6: När vi kom ut från viken, Bild 7: Kvällsjobbet


ME shut down alarm!

Idag vaknade jag till att se Oslo ut ut fönstret. Vi kom in någon gång i nattas och ligger precis Sydost om centrum.. Eller ja precis och precis, får säkert ta en taxi för att komma in till stan.. Men idag är det disigt och regnigt så jag kände iaf inte för att åka in till Oslo. Vi kommer ju åka föbi här ett antal gånger under min tid ombord, så tar det en dag med bättre väder..

Det som har hänt i maskin idag är väll att jag vaskat och gjort rent i kontrollrummet, vi har haft isär en av våra stora pannor för lastvärmningen, och gjort rent brännaren. Vi gjorde även ren vår lilla panna som änväds till typ värme i båten, värmvatten osv.. Vi har bytt oljefiltret till HM:en. Det var en ny sak för mig, det va typ säkert 50 stycken småfilter som vart ett stort filter. Och sen var det en roterande axel i den osv.. Går inte in i detaljer för ni lär väll inte fatta så som jag förklarar det ändå hehe.. Har inte sätt den varianten av filter innan iaf..


Sen nu i kvällas vid 18 tiden var vi klara med lossningen och skulle avgå. Då tänkte jag att det var ett bra tillfälle att få se Oslofjården, eller viken kanske man säger? Så jag var på bryggan när lotsen kom ombord och vi började prata lite, skepparen lotsen och jag, undertiden vi väntade på att HM skulle startas. Sen hörde jag att den startade och tänkte jahopp då avgår vi nu. Och sen hör jag hur maskinen dör.. Den startas inom kort igen och dör efter det igen.

Då tänkte jag, nu är det något galet.. Så jag gick lugnt ut från bryggan för inte skrämma upp lotsen, och sedan rusade ner för trapporna till kontrollrummet. Och mycket riktigt så var det något fel. Kom in i kontrollrummet där chiefen stog och det larmade och HM ville inte starta.. Och vi hade som jag sa igår en ny chief som inte är van med just detta maskinrum. Sen for filipinaren (1:e maskinisten) in i kontrollrummet från maskin, stressad som fan. Då tänkte jag va fan har hänt nu då? Vi ligger ju ändå förtöjda så om inte maksinen håller på och sprängas behöver man vara så uppjagad?.. Fast samtidigt kan jag kanske förstå honom ändå men...
(Att lägga till så är det ganska svårt att förstå en philipinare som pratar hackig engelska väldigt fort och är stressad, som han gjorde..)

Chiefen sa iaf åt honom flera gånger att lugna ner sig, då dom har en förmåga att springa runt och justera allt och försöka lösa problemet, stället för att ta reda på vad felet igentligen är..

Iaf så var det datasystemet som krånglade och stängde av maskinen så fort man startade den..
Och då kom 1:e maskinisten på att det har hänt en gång tidigare i år, och det fanns ett papper om det på kontorsavdelningen i kontrollrummet. Så han tog fram det, dock stog det på engelska, så chiefen läste igenom det och efter några minuter av datakrångel så kunde vi få igång HM:en! Vilket underverk datorn är i bland asså!

Så en av mina uppgifter i morgon är iaf att översätta den hära rapporten om den händelsen från i fjolas, så alla ombord kan läsa den..

När vi väl fått igång allt som det ska så kunde vi avgå från hamnen igen.
Sen skulle chiefen gå upp på bryggan och förklara läget för skepparen, så då stannade jag och 1:en i maskin. Vi gick en vända för kolla att allt såg bra ut i maskin, och då såg vi att smörjoljetrycket till HM hoppade ganska visentligt. Och smörjoljepumpen har gått sönder en gång tidigare på båten har jag fått reda på, så kanske blir det en överhalning av den senare?

Dessutom 15 min senare så gick larmet för smörjoljan, dock så var det lågnivå larm då vi svängde i en krök så det var inge farligt, men då gick jag och försten ner och fyllde olja till HM, så har jag även lärt mig hur man gör det på den här båten idag..

Vi är nu påväg till Sarpsborg för att lossa resten av våran last. Och nu böjrar det gå vågor här i viken så jag måste hålla i mitt glas för det bara åker omkring på skrivbordet. Så hade tänkt sluta skriva nu innan det välter över datan..

Vi hörs!

 

Ny chief

Ja idag har det inte hänt allt för mycket, så blir ett kort inlägg..
De som har hänt är att vi kommit till Göteborg idag för att lasta.
I maskin har vi överhalat en av våra separatorer med nya lager och packningar, rengjort allt osv..
Vi har fått proviat idag som vi burit in åt kocken, jag hjälpte även till och packa upp allt.
Vid 18 tiden var vi klara och avgick från kaj, nu påväg mot Oslo, Norge..

Det som hänt utöver det vanliga är att vi bytt chief idag. Lars, den gamla chiefen, skulle mönstra på M/T Lexus (oxå Sirius rederi) som låg i samma hamn, ca 5 min bort, och ska segla med den ett tag. Så jag hjälpte honom med hans packning och gick bort med den, så jag har även varit på M/T Lexus nu.. hehe..

Så nu har vi en helt ny chief för den här båten, han har aldrig seglat på den. Det lilla jag pratat med honom verkar han iaf trevlig och bra, så får väll vänta någon dag och se om jag har rätt:P

Ha det bra!

PS. måste lägga upp en bild från i går kväll då vi åkte mitt i månljuset :)

 


Ännu en natt utan sömn

Jahopp.. Vi la ju ut från Esbjerg vid midnatt och det dröjde inte mer än 4 timmar innan vi var ute i samma sjö igen. Dock framifrån denna gång. Trodde det skulle gå bättre då. Men Icke.. Dock trillade jag inte ur sängen den här gången! hehe.. Men däremot studsade huvudet runt som en studsboll imellanåt..

Det var lite sjö fortfarande och nu är vi helt på lätten (ingen last) och då hon gungar och fören kommer ovanför vattnytan kan vågor slå upp mot skrovbotten samtidigt fören är på väg ner i sjön igen, och då smäller det till! ;)
Typ som en planande båt "slår" i vågorna kan man säga..
Sen går båten i självgungning och allt vibrerar.. Så då for mitt huvud upp och ner i kudden (samt hela kroppen).
Och varje gång det hände vaknade jag:( hehe..  Så vart en stökig natt, men har sovit en del iaf..

Philipinarna däremot som jobbar i maskin är sjösjuka, så dom sov typ inget och satt och mådde dåligt hela dagen idag typ..

Så inget hände i maskin idag, satt jag gick runte själv och smög rörsystem osv, kollade runt på säkerhetsutrustning ombord osv, som man ändå ska göra de första dagarna för att "lära sig känna fartyget".

Som sagt, inget specielt har hänt idag förutom dessa vågor som slår mot båten typ..

 

Esbjerg

Jahopp, då har vi nu varit i Esbjerg också, Danmarks "nyaste" stad..

Långresa för M/T Lotus sägs det..
Resan tog dryga 24 h, och det här är en långresa? Jo då får man iaf öva sig på start och stopp av maskiner, samt lasthantering, men traderna (resorna mellan hamnar) kanske inte blir dom roligaste.. Inte om man ska åka till samma hamnar varje vecka i 3 månader hehe.. Men som sagt, det blir nog bra ändå..

Vägen hit var var ganska "rullande".. Vi hade sjön i SB låring (bakifrån) och med resultatet att vi rullade en del. Vi hade dessutom knapt halv last så var halft på lätten.

Sängarna i fartyg brukar väldigt ofta vara tvärs mot fartygets riktning. Men i denna båt har dom valt att ha dom längst fartyget. Vilket ger resultatet att då det gungar så rullar man runt i sängen istället för som på andra fartyg då man ena sekunden står upp i sängen och andra står upp och ner.
Själv föredrar jag då man står upp ena sekunden och står upp och ner andra, för då ligger man iaf still, men visserligen får mycket blod i skallen vart efter.. Men man sover gott, tycker iaf jag..

Till skillnad från som på denna båt då man ligger och rullar runt, och då sjön blir lite grövre, som den var i natt, rullade jag ner från sängen och vaknade på golvet istället :(
Jag gjorde ett par försök till men lyckades inte somna utan att rulla runt så jag behövde hålla i mig. Till sist efter en timme fick jag nog och tog madrassen och la den på golvet TVÄRS fartyget istället! Dock är min hytt inte så bred så jag hade bara 1,5m längd att sova på, så fick kura ihopp mig.. Men jag kunde iaf sova då! hehe.. Vilka problem va?

På morgonen gick jag med motormannen på morgonrundan och skrev ner alla värden i maskin och gjorde dagsrutiner. Sedan pejlade vi tankar och gjorde säkerhetsrutinerna som man gör en gång i veckan. Sen var jag ledig typ resten av dagen.

På eftermiddagen kom vi till Esbjerg och jag va med 1:e maskinisten vid ankomsten och stängde av HM, förberedde HJM osv.. Vid midnatt hade vi lossat klart och for vidare hem mot Göteborg igen.

  

Min påmönstring

Hejsan alla!

Nu har jag äntligen kommit ombord på min första praktikbåt för mina studier till sjöingenjör!
Resan hit har varit som vanligt, problem och krångel.. Skulle först ut på en båt som heter M/S Grande Atlantico, en av Grimaldis Ro-Lo fartyg som går Europa-Afrika. Men icke! Så vart det inte utan två dagar innan jag skulle ombord ringde jag dom om flygbiljett, skulle nämligen mönstrat på i Antwerpen, och då sa dom att dom inte hade något hyttplats till mig. Detta var för att dom hade besättningsbyte då dom seglade med dubbel besättning under ett litet tag, och då fick inta jag någon båt hos dom :(

Men sen någon dag senare kom SUI (Sjöfartens Utbildnings Institut) och gav mig en annan båt.
Det vart Tankbåten M/T Lotus! En liten produkt tankers på hela 87,8 m lång! (4 440 m3 lastkap.)
Den går i huvudsak mellan Norge och Sverige och bunkrar värmeverk / kraftverk och hamnar med tjockolja.
Men kan även ibland slinka iväg till bla Danmark osv..

Jag åkte kl 6 hemmifrån mig för att ta tåget från centralen kl 7, och var i Göteborg vid 12 tiden. Därifrån tog jag taxi till oljekajen vid Skarvikshamnen på Hissingen.

De förstra jag mötte var en väldigt trång landgång som jag fick böka med för att få upp min väska. När jag väl kom upp på deck fick jag hjälp av en philipinare som tog min stora väska till entren/bygget. Väldigt tacksam för det:P

De första 4 jag träffade var philipinare och samtliga verkade riktigt trevliga. Sen träffade jag skepparen som visade mig min hytt och fixade lite påmönstringspapper..

Efter jag gjort mig hemma i min hytt och packat upp min väska och bäddad sängen med nya lakan var det dags att gå och träffa resten tyckte jag.

Ett kort bryggbesök och sedan ner till kontrollrummet och träffade 1:e maskinisten (philipinare) och chifen (svensk). Fick arbetskläder/utrustning och sedan klar för arbete!

Vi höll på och bunkrade då så jag gick ut till motormannen Ronaldo (philipinare) och höll bunkervakt med honom.

Senare på kvällen var det dags för avgång så jag gick med 1:e maskinisten och startade upp maskineriet.

UT TILL HAVS IGEN!
Äntligen känner man av gungandet igen efter ett halvår på land.
Vi beger oss nu av mot Esbjerg, Danmark..

  

RSS 2.0