Akterseglad
Nämnde för er igår om dialekter, det blir bara bättre och bättre. Nu ska ni få höra, efter chiefbytet så kan man säga att besättningen är fulländad. Med en chef som är chilenare, en rysk 1:e maskinist, filippinsk motorman, en halvturkisk överstyrman, en lettisk 2:e styrman, en skeppare med riktig göteborgar-skärgårdsdialekt, en kocka från Kalmar. Vart ska detta ta vägen? Haha! Skönt gäng iaf!
Avmönstringsdag för Niklas (extramotormannen) och Tommy (cheifen). Inge roligt..
Innan Niklas kom ombord tänkte jag, vafan ska han ombord och göra? Ta min hytt så jag får flytta ner i ett hospital? Vad är detta..? Nu tänker jag varför måste han åka hem? Hade det ju så bra med denna besättning ombord. Va rolig att jobba med, lärde mig mycket och var ett sånt där bra stöd man behöver ibland och någon man kan prata skit med efter jobbet. De kommer jag sakna grovt. Det är för övrigt nog något man som lillebror vill ha? Tror det bara.. Som jag sa igår, tv-kvällarna kommer jag nog sakna..
Tommy, chiefen.. Kommer definitivt sakna vitsarna han hade om allt, och korta historier. Och hans uttryck och att han sa rakt ut vad han tänkte och tyckte. Han hade även en cigarettfabrik med sig, lös tobak och lösa tomma cigaretter som han tryckte ihop kort sagt med en maskin så fick han en cigg. Alltid en kopp kaffe inom 3 meters räckhåll (eller för 20 år sedan en öl..? hehe). En sån där personlighet som en typisk chief har.. Säger bara en sak, Flexifogg! Hehe ;)
I alla fall dagens arbete då.. Morgonen började med att vi skulle tömma sludge till en sludgebåt (sludge=oljerester/oljeigtvatten osv). Bunkerbåten kom på plats och jag skulle kopla slangen men upptäckte att våran ledning för det på deck, hade inte varit dränerad, så den var helt igenfrusen. Jag tog bort flensen och hackade bort all is in till ventilen, så jag kunde öppna den, men det var lika mycket is bakom ventilen oxå. Så det vart instält.. Bunkerbåten hade andra jobb och fick åka vidare, och vi har mer än helften så mycket kvar att fylla i våra tankar, så det får bli en annan gång.
Sedan skulle jag och Niklas skulle ta bort ett par fettnipplar på stativet för frittfall-livbåten, som sedan ska byggas om för distans-smörjning så man inte behöver klättra upp i stativet för att fetta det, säkerhetsskäl.. Så skulle beställa slang för det med rätt gängor, då behövde vi veta vad som sitter där idag.
Sen är det då hyttbyte för mig, så får tillbaka min gamla hytt idag, med garderober och allt som nu brukar vara i en hytt, så länge man inte bor i en sjukbårdshytt.. Nu har jag utsikt förut igen från fönstret, eller ventilen som man ska säga till sjös..
Däremot vart jag lite störd då jag höll på och flytta hytt, för en filippinare frågade om jag skulle med i land, då han skulle till Backaplan, en handelsplats med alla siba, onoff, stadium osv.. Att tillägga är att han har pratat om att han velat åka dit nu i säkert 1 månad.. Jag tyckte att jag hade mycket och göra med jobb och andra saker då det var lite besättningsbyte osv. Men när jag fundera på vad jag egentligen hade och göra kunde jag inte komma på något, och skepparen kom förbi samtidigt och sa typ, att det är ju såklart du kan åka med. Så ja, jag åker väll med då iaf tänkte jag. Men jag kände på mig att det var något jag missat eller att något inte skulle bara lyckat med det. Och mycket riktigt vart det så..
Vi begärde oss iaf iland, samtidigt med Niklas och Tommy då dom mönstrade av och åkte in till stan för åka hem (var på vägen så åkte med dom halvvägs). Matrosen (fillipinaren), eller Ronie som han heter, skulle köpa rea-saker på On-Off och Siba, så jag följde med som en tolk mer eller mindre, fick sköta allt prat och frågor om sakerna. Han hade säkert klarat av det själv men vart väll enklare så iaf.
Efter ha köpt det vi skulle ha, minus hälften som var utsålt eller annat, så skulle vi tillbaka hem. Precis då jag tog upp telefonen och skulle ringa taxi, så ringde skepparen från båten och sa att nu är det brottom, avgången har blivigt lite tidigare än planerat. Så då ringde jag efter en taxi.. Då hade vi 30 min på oss, varav det brukade ta 10 min att komma därifrån till båten.
Här höll det på gå åt helvete kan man säga. Ingen taxi går att få tag i! Alla i hela Göteborg är upptagna. Och ingen vill/får boka en hämtning. Vad gör vi nu? Jag har aldrig varit i Göteborg innan och kan inga andra taxinummer. Sen var det så irriterande för precis bredvid oss stod en taxibil parkerad, han var väll inne och köpte något eller käkade. Han kom inte ut iaf under hela tiden vi var där..
Sen kom det förbi en annan taxi, som någon annan hade bokat. Så då frågade jag honom om han kunde skicka dit en annan bil i företaget så dom fick en körning. (eftersom jag inte hade något telefon nummer till deras bolag). Då fick jag det snälla och hjälpsamma svaret, ”tror du det är så jävla lätt eller?!” och så stängde han fönstret och drog där ifrån.. Haha jäklar vad han vakna på fel sida idag?.. Efter 20 min försök att få tag i en taxibil varav en som skrek på en att nä, du ska minsann inte få någon taxi typ, så tog jag iaf numret på den bilen som åkte iväg och ringde till deras bolag. Efter någon minut som var en av de längsta jag varit med om, svarade dom och kunde skicka en bil till oss. Gud va bra, då kanske vi kommer till båten iaf tänkte jag!
Men icke skulle det vara så lätt. Då taxin kom pratade han knappt svenska, och hade ingen aning om hur han skulle köra till hamnen. Han försökte fråga mig om vägen, men jag sa att jag har absolut ingen aning, första gången jag är här, men det borde ju du kunna som är taxiförare just här?
Ringde till båten varav en skeppare vart hysterisk på taxiföraren och mer eller mindre gav raka hårda årder på hur han ska köra hit ”dumhuvud” hehe.. Sen ringde han till gaten och fixade att vi skulle komma igenom där lite smidigare. Nu var det minuter på att vi skulle bli akterseglade.. Med inga taxibilar lediga, och då man väl hittar en, så hittar han inte vägen, om han inte kör via mellanöstern..
Aja, han körde iaf snabbt eftersom han förstod det var brottom. Efter kommit in i hamnområdet och blivit avsläppta så var det bara till och springa till båten. Då hade dom precis tagit och kopplat loss slangen för lastningen, så hade några minuter till godo, men det var enkelsiffrigt så marginalen kan ju vara lite större till nästa gång!
När läget väl var under kontroll igen så satt jag med skepparen på bryggan på avgången och pratade. Och då visade det sig också att han inte hade haft rätt nummer till min mobil, utan fått ringa runt för få det. Och då hade dom mitt hemnummer. Och där var ju inte jag, men mamma var det ! :) Och kan ju tänka mig hennes reaktion då skepparen ringer och frågar efter mig då jag håller på bli akterseglad haha. Vet inte vad som sas i och för sig, men då vart jag tvungen och ringa meddetsamma så dom inte behövde oroa sig där hemma hehe..
Så det var en sak som gick fel med landgången idag. Men det finns en andra sak också.. För vi fick en ny styrman idag (filippinsk) också, vars också kom vilse och vart försenad, men på Arlanda.. Men han skulle sova meddetsamma då han kom ombord från den långa flygningen. Men jag var ju inte klar med hytten, så skulle fortsätta städa och ta ut mina sista saker och bädda nya lakan. Men då hade han redan gått och lagt sig där.. A knas alltså.. Så a vad gör man, kan ju inte vecka honom och säga, jag ska bara byta sängkläder. Skadan är lite redan gjort, så nu får han sova där i natt, så ska jag städa av hytten i morgon istället..
Nu vart det mycket skrivet, så avslutar här, hörs!
26/11 2010
"Meggatesta"
Hallu allihoppa!
Käns som min dialekt har börjat ändrats nu igen.. :/
Börjar prata nån konstig form av svengelska, med göteborgs- och skånsk dialekt... Haha ni kan ju tänka er hur det låter.. Är svårt att dra sig ifrån och inte ändra dialekten.. De är ju det jag har hört nu varje dag, så man blir verkligen påverkad.. Sen på det bott i Kalmar 2 månader med dialekt därifrån.. Aj aj aj.. Sen tror jag nog att jag har lätt för påverkas av just dialekt, är inte första gången det sker..
Det är som då jag var på Stena Danica, Stena Line.. Då var jag ombord där med endast Göteborgare, så fick pådrag av "göteborska".. Och det värsta är då man inte platsar in i någon kategori! Som exempel på Stena Danica så kunde dom inte säkert säga vart jag kom ifrån, men det lät som lite stockholmska, men ändå inte. Och de hade dom ju rätt i.. Och sen då jag kom hem till stockholm igen, så påpekade folk även på dialekten där! Då var det inte längre stockholmska, då var det göteborska jag pratade.. Så gjorde dom "hån" eller vad man ska säga om det, och kunde upprepa uttal som då inte var som "det skulle"..
Likadant nu, här ombord kan häller ingen riktigt säga vad det är för dialekt, och var så säker på att när jag kommer hem så kommer det påpekas igen. Dock till skillnad från förra gången blir det intresant vad folk säger jag har för dialekt nu då jag kommer hem! hehe..
Men för att sumera lite vad jag har gjort idag, så var det planerat att jag ev. skulle arbeta lite senare på kvällen, så jag fick sovmorgon idag till 10-fikat. För övrigt låg vi till kaj vid Kristiansand idag till kl 14 ungefär, inte för att hoppa i samanhanget, men det hör ighopp med poängen..
Så alltså låg vi och lossade, och dagens uppgift för mig idag var att megg-testa alla lastpumpar, eller som man säger på skånska, "meggatesta" ;)
Lastpumparna är såkallade eldrivna deep-wel pumpar vars kapasitit är på 175 m3/h (tjockolja) eller lite mer relevant för de kunniga 70 kW.
För er som inte vet vad "megg-testa" är, så är det då man kollar om dom har jordfel. Det går enkelt förklarat till så att man har en maskin/apparat som genererar en stöt. Och då kopplar man ena sladden i jord, dvs ombord på fartyget blir det skrovet/durken eller vad som hälst, då hela båten är i metall. Och den andra sladden på en av ledningarna till pumpen. Sen ger man av en stöt på 1000 Volt, och då läser apparaten av om den känner av en spännig. Om den då gör det, så läcker alltså ledningerna eller elmotorn ut elen. Men om det är som det ska, så känner den ingenting, eftersom då är ingen sladd / elmotorn oisolerad/trasig = läcker inte ut någon ström.
Nu får du John inte skratta åt den här förklaringen, den är inte alls så bra förklarad inom "eltermer".. Men för dom som inta hade en aning om hur det fungerar, så kanske dom förstog vitsen nu iaf!
Och eftersom vi låg och lossade så är det ju el på dom för tillfället, så då blir det lite svårt att megg-testa.
1. så är det väldigt farligt då det är 400 volt i ledningarna, då dör man typ om man rör dom mer eller mindre.
2. så skulle inte apparaten kunna läsa av sin ström då det redan är en annan ström på..
Men vi körde för tillfället bara med några lastpumpar så kunde megga några som vi inte använde.
Och sen skulle jag ta resten då vi var klara med lossningen. Och det skulle ha varit på kvällen, men vi vart klara i förtid, dvs kl 14:00, så kunde göra det redan då. Alla motorer var helt fria från jordfel = ok.
I morgon ska även Chiefen och Niklas mönstra av. Så måste få alla mina papper från skolan påskrivet vad jag gjort hittils och hur det gått. Så resten av dagen gick åt pappersarbete för få det klart..
Papper hit och papper dit för övrigt! Visst jag förstår poängen, och det är ju bra på sitt sett. Men dagens samhälle, åtminstånde sjöfarten, och SPECIELT på tankfartyg, jäklar vad det är papper! Vad man än gör är det papper som ska läsas, följas, skriva på, skickas iväg osv osv. När ett jobb betyder mer pappersarbete än vad jobbet tar tid, då har det väll ändå gått överstyr? Är det inte bättre man bara gör sitt jobb?! Lägger ner all tid och energi på det man faktiskt ska göra är väll mycket bättre? (med förutsättningar att man kan det såklart).. Eller vad säger ni?
Som sakt var lämnade vi Kristiansand idag vid 14 tiden. Hade tänkt gå iland för det kanske är sista gången jag kanske är här för nu. Och pappa hade sagt det var en fin liten stad, han hade åkt förbi den förut / jobbat i närheten av den. Men hade för mycket jobb idag, så vart inte tid för det.. Blir en annan gång kanske..
Sista kvällen man satt i tv-rummet oxå med Niklas, som varit den enda jämnåriga med mig.. Så var tråkigt på det sättet, får väll se hur morgondagens kväll blir, men en säker sak, den kommer inte bli lika bra/rolig som dom som varit!
God natt!
25/11 2010
Avgång Göteborg
Idag har jag inte så mycket att skriva..
Jag och Niklas har fixat en nivågivare i en av våra färskvattentankar. Den larmade tomt då tanken var nästan full.. Och den givaren satt rakt på tanken utan någon ventil, så skulle även sätta dit en ventil, så för framtida jobb kan man "stänga av" till det hålet. Så när vi fick loss givaren så sprutade det en jäkla massa vatten, och samtidigt skulle jag försöka skruva dit en ventil. Först tog inte gängorna såklart, så vart lite stressigt, men andra försöket fick jag dit den ordentligt. Så nu kan man iaf jobba med sakerna där utan att det sprutar vatten! Vi fixade till givaren och satt tillbaka den då. Sen fugerade de..
Vi har bytt maskinist idag, från en filippinare till en rysk.. Eller lettisk, han pratar iaf ryska.. Stor som jag vet inte vad var han oxå. Men han verkade vara trevlig, så lär nog bli bra..
I kvällas nu så har vi avgått från Göteborg igen, för att den här gången åka till Kristiansand
Våran skeppare har lotsbehörighet / dispans så behöver inte ha någon lots ombord. Så idag var jag oxå på bryggan och kollade på då vi åkte ut. Sen hörde vi på radion (VHF:en) en fiskebåt som ropade upp ett fartyg och klagade på dom åkte för nära dom när dom fiskade, och skrämde bort fisken. Va ganska rolig konversion.. Fartyget hävdade iaf att det var ganska svårt att ta en annan väg då dom måste åka i farleden för komma ut ur inloppet till göteborg. Men fiskebåten ville inte ge sig och tyckte det var onödigt gjort att åka så nära.. Det slutade iaf med att fartyget sa att, "ja på det här verkar vi ju inte komma så långt, så konvensationen på kanal 28 är nu avslutad." hehe..


Oslo
Alla inlägg från veckan/veckorna tidigare ligger nu uppe, och internet funkar nu oxå så jag kan hålla uppdateringar varje dag.
Idag har vi legat i Oslo den mesta tiden. Kom in vid 9 tiden i morse och åkte igen vid 9 i kvällas..
Vi har haft yttligare en inspektion idag. Denna gång från Shell, dom som vi kör den mesta av oljan för.
Den här gången tror jag dom enbart var här för en teknisk "vetting". En vetting är ett annat ord för inspektion kan man säga. Oftast är det av lastägaren. Det man kan säga oxå är att en vetting är minst 10 ggr tuffare än en inspektion av säg ex ett sjöfartsverk..
I morse fortsatte vi med kranen vi höll på igår med. Bytte ut toppbrytaren efter vi gjort ett nytt fäste för den.
Eftersom vi har haft vetting idag så har vi inte påbörjat något större jobb. Så vart lite smågöra, bla så satte jag upp en ny tvålhållare i byssan åt kocken.. Städat lite grann i verkstan, a sånt..
Kockens dotter var ombord idag oxå.. Hon jobbade här i Oslo som jag förstog det.
Själv har jag inte varit iland än någonstans i Norge! Så nästa gång får jag se till att komma iland tror jag..
Tog iaf reda på lite hur man kommer från kajen här för komma till stan/centrum. Ligger ca 1 timmes gångtid från stan.. Så får ju vara lite värde och tid då om man ska ta besväret att ta sig in dit..
Annars har det inte hänt så mycket märkvärdigt idag..
Vi är nu på väg tillbaka till Göteborg för lasta och sen ska vi tillbaka upp till Norge igen, Kristiansand då.



Internet tillbaka
Hejsan alla!
Idag har vi till största del legat i Göteborg. Kom in på morgonen och började lasta.. VI har även tagit emot/bunkrat smörjolja för HM, kanske ca 3 kubik eller något sånt..
Själv har jag och Niklas hållt på med våran lilla proviantkran / MOB-båts kran. Den slutade fungera igår. Och dessutom viste vi sen innan att toppbrytaren hade slutat fungera. Så var dags att ta sig hand om den. Ett till skönt kallt blåsande jobb.. Upp på stege i vinddraget och frysa om händerna.. Skulle bla hålla på och skriva uppe på krantoppen. Iaf lyckades vi få kranen och fungera, och konstaterat att toppbrytaren är heldöd, så den får vi byta i morgon till en annan.
Var och cyklade och lämnade post längst hamnområdet idag också. Vi har ju två cyklar ombord, och skulle ta evighet att gå den vägen.. Märks att konditionen blivigt mindre iaf, orkade inte ge full spetta hela vägen vilket jag skulle kunnat gjort för 1-2 år sedan, men den ska tränas upp igen!
I kvällas tillverkade jag och Niklas ett stopp/skydd för vårat lilla metallförråd. Eller ja där vi har massa stålrör, vinkeljärn osv. Efter 1,5-2,5 timmar var vi klara och tror det vart ganska bra.. Var en lite halv-nödlösning då vi verken kunde slipa eller svetsa för brandlarmets skull och för reglernas skull då vi är på en tankbåt. Men får nog säga att det vart väldigt bra ändå, och blir nog till en stationär lösning ett tag framöver.
Efter det, i natt, fick vi tillbaka internetet, så som ni kanske märkt har en hel del inlägg kommit upp idag, som ni kan läsa.. Hoppas det inte blir för mycket att läsa igenom, eller att det blivit för slarvigt skrivet då jag lagt upp allt samtidigt..
Byte av fartyg..?
Idag har det inte hänt så jättemycket speciellt..
Vi har lämnat Sarpsborg i morse och åkt till Tofte för att lossa den sista lasten. Sen nu i kvällas avgick vi därifrån för att åka vidare till Göteborg igen för lasta.
Morgonen började med ägg och bacon, klassisk söndags - frukost. Sen satte jag och Niklas igång med att byta lysrör i hela båten som var paj. Vi fick ju nya i Göteborg sist, och denna gång dom riktiga. Kalla lysrör för maskin och ute på deck och varma för övriga bygget inomhus. Innan hade folk satt upp kalla ljusrör i bygget, så vi flyttade dom till maskin och bytte gamla ljusrör i maskin till ”accomedation” som det kallas, alltså inne i bygget (huset bak på båten) där hytter och sånt är..
Efter det hjälpte vi till en snabbis på deck då dom skulle byta vajern på däckskranen. Var en gänga som krånglade så vi hjälpte till och tog bort den gamla bulten och fick göra om det och sätta dit en ny..
Annars har det varit ganska fint väder, ganska kallt och snön har legat längst kusten då vi åkt mot Tofte.
På eftermiddagen har det mest blivit tv-tittande och Niklas ritade upp maskinrummet på en av våra systerbåtar, M/T Saturnus. Vissa av er har redan hört ryktet att jag kanske kommer byta båt till den, för att det ska komma en annan elev till denna. Så då blir det trångt eftersom det här är en liten båt. Så då har jag fått erbjudandet att stanna kvar här och ha det trångt eller gå till Saturnus då och vara ensam elev där. Så kommer nog göra det. Det är en av de större tankbåtarna Sirius har, så kan ge lit extra erfarenhet och praktik av andra saker och ett annat maskinrum, så är positivt på det sättet..
Sova och Blogga
Sovdag idag tror jag.. Efter gårdagens nattarbete så orkade jag inte upp vid frukost, så tänkte jag skulle ta sovmorgon. Dock sov jag hela till lunch då jag vaknade och passade precis till maten. Det visade sig att typ alla andra i maskin också hade tagit sovmorgon, så hade inte hänt något i maskin..
Vi hade nu kommit till Norge och var på infart till Sarpsborg och kajen.
Efter lunchen tänkte jag att jag skulle hinna skriva i fatt med allt jag ligger efter i bloggen. Så skrev väll för kanske en vecka. Sen kollade jag på en film som paus men somnade igen. Vaknade igen till middagen och samma igen precis till maten haha. Som om kroppen viste då det var mat hehe..
Efter middagen var lossningen klar men vi får vänta till i morgon för att åka då det är en smal kanal här med och ganska strömt också, lika som i Nyköping Danmark..
Senare vart det film i TV-rummet, det brukar vi i och för sig ha ganska ofta, men till skillnad från sist vart det väldigt mycket folk idag. Hela rummet vart fullt. Kollade på Prince of Perchia tror jag den hette.. Var helt okey.
Efter det har jag nu bloggat ikapp alla dagar fram till idag (20/11)!
Men dock har vi inget internet alls idag så får lägga upp allt i morgon eller då vi får tillbaka internetet.
Så har fått skriva allt i word, men nu är det bara att kopiera det och lägga upp det direkt, så går väll fortare..
Natti natt..
M/T Ängön
Idag har jag inte fått så mycket gjort p.g.a. en läcka på bränslesystemet på HM som vi vart tvungna att bemanna och kolla i pass. Men det jag han göra var att montera ett par krokat på ett par lådor i vårat TV-rum. Bytt ett par lysrör i trappan som slocknat och satt upp ett fodral/litet skåp för skyddsglasögon vid bränsleventilsprovtryckaren.
Som jag sa så fick vi ett läckage på bränslesystemet på HM, som var så pass lindrigt att vi kunde köra med det utan problem till kaj. Och undertiden så fick vi ha en man på plats för att kolla så att det inte vart värre. Så det tog väll upp den mesta tiden av dagen idag.
Vi kom till Göteborg vid 6-7 tiden på kvällen.
Precis efter ankomst kom bunkerbåten så vi fick lite diesel att kunna fortsätta åka på. Det tog motormannen och maskinisten hand om, så behövde inte vara med på det. Så jag och Niklas (extramotormannen) gick till förrådscontainrarna där beställningsvaror kommer till. Så hämtade två stora last där som vi bar ombord.
Vi gick även förbi det minsta fartyget Sirius har, M/T Ängön. En bunkerbåt för stora fartyg, som Niklas varit på innan (han har i och för sig varit på alla Sirius fartyg, då han hoppas runt mellan dom). Var en riktigt trevlig båt, men speciellt maskinrummet! På den båten är men ensam i maskin och har hand om driften, och jäklar vad hemtrevligt och fint det var! Där kan man tänka sig jobba..
Iaf så hade vi en inspektion i Göteborg idag, som kollade igenom allt som har med papper på båten att göra. Och det än en hel del på tankfartyg, mycke mer än på andra fartyg.. Men det gick bra har jag hört..
På kvällen efter inspektionen så var det dags att laga bränsleläckan på HM..
Samtidigt när vi höll på så bytte vi bränslespridaren på samma cylinder då den inom kort skulle bytas ändå inför service. Det var jag och Niklas som fick göra det arbetet, så vi bytte ut den översta delen på bränslepumpen, ”delivery valve”-en som den hete, som vi misstänkte var orsaken till läckan. Efter arbetet var klart så provkörde vi HM med chiefen och inspektera arbetet och kunde konstatera att det var heltät igen.
Gamal arbetströja i födelsedagspresent
I morse avgick vi från Slite vid 06. Jag tog däremot sovmorgon till 11 idag. Va skönt..
Sen har jag fixat och skrivit på några papper på förmiddagen som skepparen ska ha in gällande säkerheten på fartyget, eller SMS som det heter. Safety Manegment System.. Mycket förkortningar finns det..
Sen på eftermiddag fick jag tid att fixa mitt skåp, så vart klart med det idag! Vart jättebra, och chiefen vart också nöjd, så var ju bra.
Idag hade vi ytligare en som fyllde år, en filippinsk matros, Ronie.. Han frågade igår faktiskt att han skulle kunna få en tröja av mig då jag mönstra av, eftersom det var så kallt. Och han hade bara en tröja som var hel och en som var trasig.. Så då tänkte jag att han kunde få en av mina gamla arbetströjor i födelsedagspresent haha.. Men bortsätt från att man kan tycka det låter konstigt att ge en begagnad tröja i present så vart han faktiskt glad för det. Och jag har inte med mig så många tröjor så kunde inte ge bort en ”icke-arbetströja” och framförallt inte en ny, då jag inte har någon..
Nu har han iaf en till, det vill säga två stycken tröjor som han kan arbeta i. Så nu kan han tvätta den ena medans han har den andra på sig..
Ankomst Slite
Inatt hade det börjat blåsa på lite, så gick lite sjö idag. Och med det kan man räkna bort filippinarna..
Våran smörjoljeseparator har krånglat lite i veckan och även i natt, så jag och Niklas började i morse med att riva den för att byta alla o-ringar osv.. Vid 10-fikat var vi klara och startade den. Normalt höll den sig utan att larma i någon timme, men nu har den gått sen dess, så vi lyckades nog fixa problemet. Sen tog vi an med våran panna för varme ombord i hytterna och varmvatten osv. Det är en diesel eldad panna men kan också köras på el. Problemet var att den tände men inte fortsatte brinna. Misstänkt fel = fotocellen som känner av om den brinner ordentligt. Så vi tog isär den och kollade den, och den var skitig som misstänkt så rengjorde den och sen funkade den igen som den skulle.
Har även småfixat med min hylla för bränslespridarna då jag fått tid, så kommit en bit till på den idag. Annars så, det som hänt under dagen har varit att 1:e styrman fyllt år.. Gått lite sjö och filippinarna varit sjösjuka.
På kvällen, vid 23, kom vi fram till Slite, och påbörjade lossa.
För maskins del skulle vi jobba lite kvällsjobb, då vi hade ett larm i HM:ens kontrollsystem som vi skulle ta bort (resetta) i datan, och för säkerhetsskäl gör vi det i kaj då vi ligger förtöjda. Motorn måste vara igång då vi gör det så kunde inte häller stänga av maskinen. Men det gick fort att fixa. Sen skulle vi rengöra och byta filter på vevhusdimm-testaren. Det är en apparat som tar luftprover i vevhuset helatiden för att säkerställa att det inte förekommer explosiva gaser som kan antändas och spränga hela maskinen. Ni kanske skrattar åt det, ”som om det skulle kunna hända”.. Men det har inte varit allt för ovanligt att det hänt. Så det gjorde vi iaf och sen ställde in den rätt igen.
Öresund
En heldag till sjös. Vi har nu riktning mot Gotland och Slite, det tar väll ca två dygn att komma dit..
Idag var det fint väder, stilla och sol ute, dock kyligt i och med att det börjar bli vinter.. Så dagens uppgift var att ta ner kylfläktarna i proviantförrådet för att byta ut en som inte fungerade, och samtidigt kolla över dom andra och rengöra dom och kylelementet osv. Och då behövde jag ta ut kåpan för hela kylelementet på deck för att rengöra det. Därför passade det att göra det idag då det var så bra väder, hehe..
Resten av tiden som vart över har jag hållt på med min hylla till bränslespridarna typ.
Då vi passerade Öresund var det även några idioter som hade roligt med vattenskotrar.. Såhär års!? Måste ju varit jättekallt att åka runt nu.. :S Dom åkte runt efter fartyg och hoppade ivågor medans den andra filmade tror jag..
Började rundan utan mig, igen..
Lastningen vart klar i går kväll, men eftersom vi inte får gå då det är mörkt så hade vi väntat tills idag, så i morse avgick vi från Nyköping.
Likaväl som igår var motormannen lika snabb på starta utan mig idag igen. Detta trots jag hade gömt undan checklistan för han inte skulle hitta den så han var tvungen att vänta på mig! Men gömde den väll för lätt, lite med flit eftersom den inte skulle vara omöjlig att hitta om någon av maskinisterna skulle behövt den under natten. Aja, fick iaf honom att göra om den så vi tog den i rätt / min ordning. Så idag gick det fort att göra morgonrundan, och likaså kunde han den också idag. Så man är väll en bra lärare :)
Idag vart vi klara med stativet för bränsleventilstrycksprovaren och fått skåpet på plats. Så nu har jag påbörjat att modifiera skåpet invändigt så alla prylar passar med hållare osv.
Jag och Niklas har även dragit en ny elkabel i verkstaden och satt upp ett till eluttag vid en av verktygstavlorna för att kunna ha laddning till batteridrivna verktyg helatiden.
Visade också motormannen de sista sakerna på Lördagsrundan sen i lördags, då vi inte kunde / får göra dom då vi låg till kaj. Bla var det starta nödhjälpmaskinen och lite annat.
Under dagen kom vi in till Fredericia igen för att återigen lasta. Sen i natt avgår vi och åker då mot Slite, Gotland.
Dött i Nykøbing
Japp i morse kom vi då till Nyköping, Falster Danmark och börjat lossa.
Morgonen började likadant som igår, visade motormannen morgonrutinerna för att han ska lära sig. Han har lika svårt varje morgon att vänta på mig så jag kan lära honom hur han kollar allt i ett enda varv istället för springa fram och tillbaka, upp och ner hela tiden. Så han hade redan sprungit runt och tagit det enligt listans ordning istället, så fick fortsätta på det och visa honom det han frågade istället.
Annars har jag och Niklas påbörjat flytta vår bränsleventils – provtryckare som kommer få sitta på en axel på skottet så man kan svänga in den intill skottet då man inte använder den. Så påbörjat bygga den delen. Vi kommer även få ett skåp som blivit över i båten som vi kommer ha under den och ha bränsleventiler i och delar till det. Blir perfekt då det blir klart!
I kvällas var jag i stan igen och gick runt. Denna gång med den nya skepparen och Niklas. Så hittade vi även den stora shoppargatan. Och snacka om död gata! Haha… Alla lysen var typ avstängda (fast butikerna lös det några lampor i) och inte en människa syntes. Inte äns lägenheterna var det något lyse i. Jag såg bara en lägenhet som det lös ur under hela kvällen!
Måla skåp
Idag så fick jag lära ut morgonrundan till den nya motormannen som kommit ombord, Christoffer.
Och eftersom det är Lördag så skulle jag även lära honom hur man gör Lördagsrutinerna. Så tog väll lite mer än halva dagen att göra det. Men han verkar iaf lära sig så det är ju bra..
Jag och Niklas fortsatte med våra skåp, och tyckte dom behövde en uppiggning för att bli lite snyggare. Så vi målade om dom med hammarlack och skrev på dom vems skåp som var vems.. Jag var lite skeptisk till nyansen på färgen, va typ babyblå, men det visade sig som vi också hade hoppats på, att då dom kom ut i omklädningsrummet vart det en annan känsla om färgen då det inte är lika ljust och sterilt som i verkstaden. Så vart riktigt snyggt och bra. Matchade även färgen på durken i lejdarna och inne i bygget.
På eftermiddagen har vi annars lämnat Fredericia för att åka till Nyköping, Falster och lossa. Dock kommer vi inte dit fören det blir för mörkt, och då får vi inte åka in i kanalen av säkerhetsskäl tror jag, så får krypköra och sen vänta på att dagen gryr så får vi åka in.
Besättningsbyte
Morgonen började med att jag gjorde morgonrundan, själv denna dag, gick jättebra.
Idag så tog jag mig an en av de punkter vi fick igår på inspektionen. Det var att tröskeln mellan byssan och proviantrummet som var dålig. Fogen mellan kaklet hade släppt och det såg inte så roligt ut. Så det skulle vi åtgärda. Så det jag skulle göra var att ta bort kaklet och få fram plåten på tröskeln istället. Så rev bort kaklet och sen fick jag då fram plåten. Så sikade runt hela och sen grundmåla för att senare ”toppmåla” eller vad man säger..
Jag och Niklas tyckte vårat (maskinarnas) omklädningsrum var dåligt möblerat då allt stog så oplanerat att inte fler än 2 kunde byta om samtidigt, så vi bestämde oss för att flytta alla skåp så det vart mer plats. Så nu sitter dom fast på skotten på mycket bättre placering. Har även byggt rörledning för dränering av båda hjälpmaskinernas vevhusventilations - dränering och målat det med grundfärg.
Vi har bytt lite besättning idag. Motormannen Ronaldo och matrosen Alex (filippinare båda) löstes av med två nya. Sen mönstrade överstyrman av idag och en som heter Micke kom hit. Han var till och med på varvet då båten byggdes, och har jobbat på båten sen dess.
I kvällas jobbade jag lite extra ett par timmar. Skulle fixa klart i byssan och då passar det bäst på kvällen då inte kocken är där och behöver jobba. Skulle sika resten av diskbänken och göra klart tröskeln och måla ett sista lager på skyddet under stekbordet. Sikan på diskbänken vart riktigt snyggt tycker jag! Vi valde nämligen att sika med blå silikon. Så markerade skarvarna/kanterna lite diskret, jag gillade det iaf och kocken och cheifen med. Så vart nog bra. Det var nog också bra, för den gamla silikonen vett jag inte vad det var, den hade inte torkad än idag från 2004 då båten är byggd. Kletigt och dålig, satt inte fast innan, men nu då jag skulle ta bort den klibbade den sig fast överallt typ hehe…
I byssan är det ett av dom få ställarna som har radio också så kunde lyssna på musik för första gången då jag jobba, va nice..
Pizza i Fredericia
Idag har jag gjort min sista morgonrunda med Ronaldo. Imorgon ska han mönstra av.. Så nu kan jag den utan några större problem..
Annars det som har hänt är inspektionen av det Danska sjöfartsverket. Tog lite mer än halva dagen tror jag. Vi ligger på en väntekaj och väntar på våran tur att få åka och lasta, så stör inte lastningen iaf. Och eftersom dem ska kolla igenom hela båten, inklusive sjukhuset, så fick jag flytta ut. Så städade och gjorde det ”sjukhusigt” igen. Vi fick en anmärkning på Co2 aktiveringen som var ganska lätt att fixa till, så jag och Niklas fixade till det på 30 min så hon kunde godkänna det innan hon gick ifrån båten. I övrigt så gick hela inspektionen jättebra. Skepparen och chiefen var väll slut efter alla frågor och rundvisningar men det är sånt som hör till det jobbet..
En annan rolig sak var då jag skulle gå till byssan för att ta en kopp kaffe vid 10-fikat, så gick jag förbi inspektören och skepparen då dom stod och kollade på safetyplanen (en skiss på fartyget med utmarkerat säkerhetsutrustning), och då såg hon att det vara var 12 hyttplatser, men vi var 13 ombord. Så då frågade hon vart jag bodde.. Jag stack därifrån snabbt iaf! haha.. Hörde inte något specifikt svar. Sen kom hon (inspektören) in till byssan där jag stod och pratade med kocken, och kollade på mig som om hon ville mig något, så jag bablade på så mycket jag kunde om arbete så kocken/Anders trodde säkert jag var dum. Men det hade en poäng för hon ville inte avbryta då, så försvann hon runt dörren sen, då gick jag in och ”gömde” mig i proviantförrådet.. Viste ju inte vad skepparen sagt att jag bodde, och jag kunde inte svara något annat.. Med det hade löst sig iaf så var ingen fara. Och jag behövde inte svara på några frågor.. hehe..
På kvällen sen gick jag, Niklas och Anders iland och skulle äta på en pizzeria. Och jäklar vad det hade blåst upp! Båten gungade fast vi låg till kaj! Vågorna slog över kajen som det störtregnade hela vägen upp till staden. Så var dyngsur om benen då vi kom fram.
Att frysa uppe i masten..
Idag är vi ute på öppet vatten hela dagen. Ska till Fredericia för att lasta. Vi kommer även att ha en inspektion av fartyget, liknande sjöfartsverket/transportstyrelsen fast i Danmark. Lotus har nämligen för inte så länge sedan gått över till Dansk flagg, så då ska dom inspektera hela fartygets säkerhet och kvalité mm..
Och för att göra inspektionen lite bättre så viste vi vad våran systerbåt (likadan båt) fick för anteckningar härom dagarna då dom hade den inspektionen. Och även för att förbättra fartygets säkerhet så åtgärdade vi det idag. Så den där kättingen Niklas hade hållit på med innan var fallskydd för lejdaren till monkyisland (bryggans tak), som vi satte upp idag. Det var nog det kallaste jag varit med om! Blåste riktigt kallt! Vinden kom från alla håll, nerifrån, från sidan och från andra sidan. Så det blåste rakt upp under jackan och även genom benen på byxan.
Inte nog med det, sen satte vi upp yttligare ett fallskydd uppe i masten ovanför bryggan, där radarn sitter. Och där blåste det ännu mer, och ännu kallare vart det! Sen skulle vi sika där dom nya fästena. Då behövde man ta av sig handskarna för att jämna ut sikan, och det dröjde inte längre än 1 min så kände du inte att du hade en hand asså! Ganska roligt då man jobbar med sina händer och inte äns känner att man har några.. hehe..
Iaf så var frusen resten av dagen typ..
Sen fixade vi till ett låda/kar för deckarna där dom blandar färg. Den satt för högt upp för filippinarnas ergonomi, då dom ska lyfta i färgburkarna, så sänkte den.
Gjorde även klart mitt lilla projekt i byssan med att måla klart och även fixat till kaklet lite där det var sprucket, så det inte ska synas så mycket. Även svetsloppor hade bränt svarta märken i kaklet från innan någon gång, så fixade till det med. Senare på kvällen sikade jag även om diskbänken på ett ställe som var dåligt.
Jag har även gjort klart mitt privata projekt med en krängningsvisare i verkstaden i maskin. Lite för skoj skull, eftersom våra kära filippinare är sjösjuka så fort dem känner att dom är på en båt som faktiskt rör sig i vattnet.. hehe.. Så gjort en med tre fält, grönt – gult – rött område som indikerar ”work hard”, ”sit down”, och ”go to bed”. För då det börjar gunga lite så mår dom dåligt och sätter sig ner, sen skickar cheifen upp dom till hytten för att det är ingen mening dom ska sitta där och inte göra något ändå..
Bergen!
Låter bilderna säga resten..


















På väg till Bergen
I nattas hade vi kommit fram till Larvik, söde på Norge. Till skillnad från igår så vaknade jag idag av snö ute. Lite av det som är roligt att åka runt och inte veta vad man vaknar till dagen efter. Gör vardagen lite roligare..
Iaf så hade vi lossat klart och fortsatte våran resa mot Bergen.
Idag har jag hållit på med mitt projekt i byssan. Har kommit så långt att jag har svetsat dit plåtarna och sikat kanterna osv. Så nu väntar jag på att sikan ska torka så kan jag måla så fort som möjligt sen..
Annars skulle vi ha tanktak-rengöring i maskin idag. Dvs att man tvättar rent den understa botten i maskinrummet (det under durken längst ner, rören och tanktaket då). Gick bra de första 20 min, sen bestämde sig Ronaldo att vi inte skulle använda vatten längre. Varför vet jag inte, men han tyckte de åkta fram och tillbaka på tanktaket, eftersom det gick lite sjö så vi rullade lite. Men, hur ska man kunna göra en tanktaskrengöring utan vatten?! De är som tvätta bilen utan använda vatten, hur många gör de? Nä så jag och Niklas gav upp efter en timme typ, så fick han göra det på sitt sätt. Tror inte han vart klar idag, och tror inte han kommer bli klar någon gång, för det kommer aldrig bli rent så.. Men men vi får väll se.. Ska inte vara negativ nu till hans ide..
Niklas hade ett annat projekt med avspärrningskätting till något ställe ombord, så jag hjälpte honom med dom sakerna i verkstan resten av dagen istället..
Vädret är ganska lugnt idag, men man ser ilskan i Nordsjön.. Längs horisonten är det ett och annat spöregns som en vägg. Var en ”mini-tornado” också som åkte förbi oss då jag var på deck och kollade på vädret, typ 3 x 9 meter stor, som tog med sig vatten upp.. Den var väll ca 100 meter bort från oss kan jag tänka mig.. Och sen ganska krabbig sjö ändå på något sätt… Aja. Får väll se på tillbakavägen vad de blir för väder då, om det blir någon kuling eller storm :P hehe.
Min helg
Då var det helg igen. Och denna helg ska vi ligga till ankare, iaf hela Lördagen vart det. Kom in till Göteborgs hamn på Söndag förmiddag.
Lördagen gjorde jag och Ronaldo Lördagsrutinerna. Sånt som man gör varje lördag då?.. Behöver nog inte säga det va? Iaf säkerhetsrutiner och ser till att sånt man inte använder så ofta fungerar satt man inte står där en dag och behöver använda något, och då upptäcka att, "oj, denhär har inte varit rörd på 1 år, får nog börja med att mecka med den 1 timme innan vi kan använda den..". Typ sånt..
Annars hade vi skepparbyte idag. Min skeppare Sven (skärgårdsbo från Göteborg) åkte hem och bytte med min nuvarande skeppare Urban! Lite yngre, så är roligt att få några yngre ombord :) I övrigt säger jag Lycka till så mycket! och de som vet vad det gäller, a dom vet de.. Hoppas det går bra!
På söndagen som jag sa innan kom vi in till kaj för att lasta. Vi hade riktigt fint väder asså! känns som man får njuta av de solstunder som man kan vara ute nu utan att sätta på säg tjocktröja, för så skönt var det i solen iaf..
Efter lunchen hade jag tänkt att gå iland, men ingen annan hade möjlighet att hänga på. Och jag tyckte det var tråkigt att gå iland själv. Dessutom ganska dyrt, om jag skulle ta mig in till stan skulle det med taxi kosta 300 kr enkel väg, eftersom vi ligger en bit ut på Hissingen.. Så det närmsta stan jag kom idag var en kort promenad på kajen med två fillipinare. Vi gick till ett förråd där reservdelar och annat kommer som vi beställer. De är typ det som jag gjort utöver slappat :)
Poppnit poppnit..
Imorse fick jag är sett ganska konstig jobb kan jag säga.. Det å att det finns ett antal hål runtom inuti båten från typ gamla fästen och sånt. Och dom hålen har skepparen irriterat sig lite på tror jag, så jag skulle iaf poppnita igen dom! Hehe.. Ganska konstig lösning tycker jag, iaf inte den snyggaste. Och frågade varför jag skulle göra det, ett svar var att det är en tankbåt och då behöver det vara gastätt, men det blir det ju inte med dessa poppnitar vi har, och dessutom finns det andra saker som behövs göras för det ska vara gastätt som är lite mer viktiga, typ som dörrar som det drar igenom osv.. Ett annat skäl var att det skulle se lite snyggare ut än bara en massa hål i väggen, och de kan jag väll kanske hålla med om lite.. Aja, har iaf poppnitat igen över 140 hål..
Vi har även tagit och rengjort sjövattenfiltret idag. Gjort lite modifikation på dränering av vevhusventilationen för HJM (hjälpmaskinerna = dom som ger oss el), för det vara bara 2 slangar förut, nu har vi dragit riktiga rör och en behållare som sitter i ett stativ.
I nattas kom vi till Göteborg igen. Vi la oss till ankare utanför hamnen då det var ”väntetid” för att komma in. Dessutom hade vi beställt bunker, så bunkerbåten kom nån gång vi halv 12 och jag var med och tog emot den, och under bunkringen. Kallt och regnigt var det. Vid 2 tiden var vi klara, hade tagit emot dryga 80 ton diesel har jag för mig. Sen då bunkerbåten kastat loss och återvänt in till hamnen så kunde jag gå och lägga mig..
Natti natti
Fina bilder från Oslos farled
Tack vare det fina vädret så tog jag även några andra fina bilder ni kanske vill se ;) Se och njut..
Tankrengöringsdag
Japp, som tur var så kunde färjan avgå idag.. Så idag kunde vi äntligen lossa en del av våran last till dom.
Vi har fortsatt på tankrengöringen idag och gjort det klart. Vaskat och spolat ytligare 3 ggr, så det borde räcka. Idag var också min första dag att mecka lite med HM.. Våran HM (huvudmaskin) är ju egentligen en generator på större fartyg, men som på mindra fartyg som denna båt, passar alldeles utmärkt som framdrivningsmaskin. Vi skruvade bort de översta kåporna för bränslepumpar, regulatorstången osv.. Och sedan tog vi och ”indikera” maskinen, dvs att mäta trycket i cylindrarna då maskinen är igång. Och sedan smörja upp reglerstången och så..
Efter vi hade lossat i Larvik gick vi vidare till Oslo. Och det var riktigt fint väder idag asså! Roligt och varmt i lä, nästan så man skulle kunna sola. Iaf så kom vi till Oslo vid lunchtiden typ. Och kommer avgå här ifrån i natt kl 01:30 typ, för att då åka till Sarpsborg.
Oljebyten
Idag så har jag och Ronaldo servat våra hjälpkärror, så som bytt alla oljefilter, bränslefilter, kylvattenfilter och olja. Började med att byta allt på BB hjälpkärra innan 10 fikat och efter fikat provkörde vi den. Efter det tog vi SB kärra. Samtidigt så började det även gå lite sjö, troligtvis för vi passerade Danmarks norra udde, Skagen..
Sen på eftermiddagen påbörjade vi tankrengöringen av vår ena Färskvattentank. Var lite ”beväxtlighet” på skotten, men inte så farligt. Så vi vaska rent det med lite klorin och högtryckstävtt, och sopsäckar för fötterna.
Annars har vi kommit till Larvik, en hamn i Norge, strax SW om Osloviken för att lossa en del av våran last. Den lasten ska vara till ett färjeläge här som dom bunkrar sina båtar med. Men för att vi ska kunna lossa till deras bunkerförråd måste vi ligga på passagerarterminalen, det vill säga att inte någon färja kan vara inne. Men i kväll tyckte passagerarfärjan att det var lite för dåligt väder, så dom stannade till kaj. Så vi får vänta till i morgon och hoppas på att dom ska avgå.
Sedan ska vi vidare till Oslo för lossa och sen till Sarpsborg för lossa det sista. Och tyvärr måste vi gå i denna ordning då de är begränsat med djupgående i en av hamnarna och för att logistiken ska fungera.
El hospital
Nu ligger jag efter i skrivandet.. :/
Ja dagens stora händelse är att jag ska byta hytt nu.. Vi ska få en extra motorman ombord som brukar hoppa runte mellan båtarna. Han är dock svensk så de är ju roligt.. Men mindre roligt för då får jag byta hytt, till sjukhushytten.. :(
Det är en hytt som är då gjord för sjukvårdsbehandling ombord, och inte bo i riktigt. Så finns ingen garderåb eller liknande.. Har fortfarande dusch och toa, men ingen utsikt från fönstret längre. Hytten ligger längst ner på huvudecket där alla går och så, så är lite mer liv. Under hytten ligger maskinrummet så hör även larmen och motorljudet mera. Det som igentligen är det positiva är att det är den enda hytten som har sängen tvärs fartyget. Men madrassen obekvämare, så det kvittar ändå.. Inge skrivbord häller.. Aja, de får väll gå, motormannen som har min hytt ska vara ombord i 3 veckor, så får stå ut. Sen får jag tillbaka min hytt igen..
På morgonrundan i morse så tog vattnet slut då vi skulle fylla ett av expansionstankarna för pannan.
Eller ja jag och motormannen (Ronaldo, fillipinaren) skulle fylla den och tyckte det tog sån jäkla tid, till sist kollade jag om det kom något vatten och det gjorde de ju inte.. Slutsatsen av felsökningen var att ena färskvattentankarna vart tomma. Var tur att det var då vi höll på och uppmärksamma det med det samma. Annars hade kanske hydroforpumparna gått (vi har två ombord..) Så vi bytte förbukningen så pumparna tog från andra tanken och luftade pumparna så det fungerade igen.
Vid fruckosten typ kom vi till Göteborg, där då motormannen Niklas kom ombord. Så på förmiddagen höll jag på och flytta alla mina saker och bytte hytt. Även vår 2:e styrman byttes ut (fillipinare) då han var såpass dålig att 1:e styrman fick göra allt hans jobb oxå typ. Dvs att han jobbade 24h om dygnet typ. Så det vart säkert han glad av.. Han kunde inte lasta eller låssa själv. Ringde helatiden på hjälp då vi körde mellan hamnarna osv. Så verken befälhavaren eller 1:e styrman (båda svenska) fick sova mer än 2 timmar säkert utan att bli störda..
Annars har vi förberätt för att rengöra den ena färskvattentanken då det görs typ årligen, dvs tömma ut det sista vattnet osv..
Århus för andra gången
Japp, idag så har vi kommit till Århus.. Danmarks näst största stad (?) tror jag..
Vi ligger bara ett stenkast ifrån där vi brukade ligga med M/T Margita som jag var på förra vintern.
I morse började jag och motorman (Ronaldo, fillipinaren) rengöra de gamla smörjoljefiltrena från HM (dom vi bytte ut härom dagarna). Det är ju inga engångsfilter som det ofta är på mindre motorer, utan man återavänder dom.. Och det var ett jäkla tråkigt jobb!
Som sakt var det säger en 50 st smala långa metallfillter som har stått i rengöringsvätska sen vi bytte dom (ett par dagar). Efter det, nu idag så har vi tvättat dom med yttligare rengöringsmedle och borste, sedan spolat dom med vatten. Sen har vi en specialgjord lufttrycksmunstycke som vi blåser rent dom från insidan. Och sen så blåser vi rent dom en gång till från utsidan. Det tog mer en halva dagen kan jag säga...
Efter det så har jag smygit lite system.. (Det vill säga att man följer rör och kollar hur allt går och är kopplat. Och kollat på systemritningar.. Jag fick lära mig av chiefen hur man startar upp en olje-panna. Det vill säga att pannan värmer olje istället för vatten - ånga.. Skillnaden är kanske många, men det som är extra viktigt att tänka på, just vid start, är att det är mycket värmare än ånga..
Vid 10 tiden kom vi in då till Århus, samtidigt som kafferasten. Så vi, maskingänget (jag, motorman och 1:e maskinisten, fillipinare båda två) stälde oss på däck och drack kaffet. sen kom det fram iaf att jag hade varit iland här förut och berätta hur det såg ut, och då vart 1:e maskinisten sugen på gå iland här för han hade aldrig varit här..
Så efter lunchen gick vi iland. Jämfört med förra gången så var det mycket mindre folk denna gång. Kan bero på det inte var vid julafton och inte var helg.. Va ganska tomt mitt på dagen en vardag.. Specielt kändes det konstig då vi satte oss och tog en dricka på ett kaffé, längst kanalen i city.. De var ju bara vi som satt där den här gången (till skillnad från sist då det var fullt med mäniskor överallt), och kunde se någon enstaka människa som hade bråttom till ett möte typ. hehe
Sedan visade jag honom runt i stan det lilla jag hittade (typ de stora gatorna, affärer och sånt)..
Hann inte med så mycket då vi bara hade 3 timmar på oss, så vi gick ganska snart tillbaka till båten..
På kvällen sedan (vid 9 tiden kanske) så ville styrman ha hjälp på deck, då dom skulle fylla i ny olja i den pumpen som vi då nyss har bytt ut. Detta gjorde man nerifrån pumphuset, alltså nere i en av lasttankarna.. Dock skulle jag bara vara vakt uppe på deck och lufta oljan och kolla kvaliten och säga till då nivån var ok. Så behvöde inte ner och gegga runt i tjockolja iaf.. :)
Dimma..
Faktum är att jag skriver detta ett par dagar efter och jag kommer inte ihåg något vad som jag gjorde denna dag.
Söndag innebär i övrigt ägg, bacon och stekt potatis till fruckost på fartyg.. Alltid så..
Normaltsätt jobbar vi i maskin kl 8-12 på Söndagar, men denna dag jobbade jag inte något alls.
Annars jobbar vi mån-fre 06:30-07:30 (morgonrond), sedan 8-17, med 2 fika och en timme lunch vid typ 12-13..
Lördagar ser samma ut bara att vi slutar kl 15:00..
Kan iaf säga att vi hade en reält med dimma idag! Man såg knapt förmasten på båten.. Ni får se själva på bilden nedan.. Den ena är från morgonen (den ni kan se land på), och den andra från mitt på dagen.
Vi har oxå varit och lastat i Fredericia idag, och ska sedan mot Århus för att lossa..
Ciao ciao..

