Massa dagar
Ska försöka skriva i kapp.. Gör det kortfattat, men tar med de roligaste som hänt..
Ni behöver inte vara oroliga längre att vi inte tog oss igenom stormen, eftersom jag slutade skriva efter den hehe..
I alla fall dagen efter ovädret kom vi till Fredericia för att lasta. Men däremot var lotsen inte där..
Vi låg och puttrade så sakta in mot kajen eftersom lotsen bara är ombord de sista metrarna känns det som, ganska irriterande då man ser kajplatsen nästan men inte får åka in. Vi hade ju klarat det själva, men nu är reglerna så, så får spela efter dom.. Efter att han inte kom på ett tag hade vi närmat oss så pass mycket att vi var tvugna att vända. Sen hade vi en båt bb akter om oss, så han undrade varfrö vi vände helt plötsligt. Sen de lustiga var att han stannade upp där.. Kan finnas olika anledningar till det. Antinge vart han rädd hehe, eller väntade han oxå på lots eller så något annat, det var en mudderlastbåt, så dom brukar väll åka lite hur som hällst i knalerna..
Efter legat och åkt omkring till ingenvart ett bra tag, har för mig det var 1 timme, så rignde vi lotsen och kollade vart han var. Då var han på väg.. Men AIS:en (där man kan se på datorn vart båtarna är och åker) var lotsbåten fortfarande förtöjd. Efter en kvart till så började den åka, och sedan var den hos oss. Iaf så kom vi in..
-------------------------------------------------------------------
Onsdag.
Nu var vi på väg till Nyköping, Falster DK. Det var dåligt väder, snöstorm på dagen vilket ledde till att vi inte fick åka in i kanalen. Så vi ankrade utanför för att invänta att snöovädret skulle dra förbi.
Någon timme senare gjorde det de. Så då tog vi lots för att påbörja inkörningen genom kanalen och till kajen.
Efter en halvtimmes färd kanske, hörde jag hur maskin fick jobba som den inte brukar göra vid såna tillfällen. Jag kollade på pitchen (back eller fram på proppellern) och såg back. Så antog att det började snöa igen, och mycket riktigt var det snö och ingen sikt. Så fick ankra igen på nytt ställe, då med lots ombord och maskin igång. Vi väntade några 10-minuter och sedan kunde vi fortsätta igen då vi konstaterat att sikten var god och att det inte skulle komma flera snöbyar.
Sen var vi inne vid väntekajen, då det låg ett annat fartyg och lossade på våran plats.
Vid 3-tiden gick jag och skepparen iland för att köpa en födelsedagspresent till en av filippinarna som fyllde 40 år och har jobbat hos Sirius ett bra tag. Han skulle oxå hem nu inom några dagar. Hittade en häftig oljelampa som han fick och kan ha då han kommer hem.
Vi kom tillbaka till båten för att äta middag, sen var det landgång igen, denna gång gick jag iland med våran ryska 1:e maskinist.. (igentligen är han från Lättland, men aja...hehe)
Vid midnatt hade vi sedan förhalning till den kaj vi skulle lossa vid.
Även första December, vilket innebör att jag fick öppna den första luckan i chaklad-kalendern jag fick av mamma innan jag mönstra på hehe.. Julstämmning ska det vara!
------------------------------------------------------
Torsdag
Tillbaka till Fredericia för att lasta igen, vi avgick vid 8-9 tiden har jag för mig.
Undertiden vi åkte från kaj och skulle vända inne i den trånga hamnen så ville jag vara ute på deck för att kolla då vi snurra runt. Ända ganska maffigt med sånt stort fartyg som detta är och snurra runt där inne. (eller jag menar, båten är ju inte så våldsamt stor, men hamnen är ju så liten att det inte blir så mycket plats över..)
Sen har vi inte häller mer än 20 cm mellan skrovet och botten. De är inte alls mycket då vi går 5,8m djupt. Tänk dig att du kastar din dataskärm du sitter och läser detta med just nu, i sjön, då är det tillräckligt för att den ska skrapa i skrovet om den står upp.. Nu tror jag ju i och för sig att den går sönder innan något annat, då det är en båt på 5000 ton som kör över den, men det är inte mycket avstånd om det är något annat hårt på botten! Vem vet, någon kanske kastar i en kundvagn eller något. 20 cm är inte mycket! Nog pratat om det..
Men iaf så har nästa sak med det och göra lite..
För när vi hade kört ett tag så satte sjövattensystemet för kylningen av maskinerna ombord igen.
Dock hade inte allt fastnat i sjövattenfiltrena, utan i kylarna. Men som tur var hade vi kommit ut ur kanalen, så kunde ankra och stänga av HM och rengöra en av kylarna som det var stopp i. Kan säga det var fiskt satt det räckt till en dubbel middag i den kylaren.. Sen satte vi ihopp den igen och kunde köra vidare.
Fredag och Lördag var det massa olika underhållsjobb, kontroll av maskiner osv. Inte så mycket intresant för er kanske.. Det som är roligast att berätta är kanske bogpropellern som vi "nödkörde" nere vid bogpropellern och kollade så den funkade som den skulle.
Söndag jobbade jag åt skepparen och hjälpte honom med att sätta upp ett räcke för Överlevnads-dräcktrerna. Så fick utöva mina kunskaper på svarven och svarva till fästen osv.. Var roligt..
Måndags kom vi till Århus i danmark och lossade. Då passade jag och 1:e maskinisten på och gå iland igen, den här gången följde även motormannen med. Nu har jag varit och gått runt i stan 3 gånger. Börjar hitta där nu nästan hehe.. Vi bytte även skeppare i Måndags med, så nu är Sven Erik ombord igen, fiskare från Donsö förr..
Tisdags låg vi till ankare utanför Fredericia igen för vänta på att att få åka in och lasta.
Dagen gick mest åt att serva nödhjälpmaskinen, en liten volvomotor som står uppe i ett rum på deck, som förser oss med el om alla andra hjälpkärrer stannar av någon anledning. Så årlig service som oljebyte osv..
Vi firade den där filippinaren (George) som fyllde år på bryggan, som vi köpte den där presenten till som han öppnade oxå idag.
-----------------------------------------
Överigt jobb som jag har gjort är typ detta:
- Hållt på med ett nivålarm för en vattentank
- Kollat om CO2 brandsläckningssystemet läcker
- Kollat om brandlinan för vatten läcker
- Kollat om brandlinan för skum läcker
- Funktionstestat och kollat "kondtitionen" på kylvattenpumpar osv (ca 10 stycken)
- Backspolat kylarna
- Rengjort sjövattenfiltrena 2-3 gånger
- Bytt oljefilterna på huvudmaksinen
- Rengjort 2 plattvärmeväxlare (kylare)
- Bytt rörklopplningar på en kylarledning som sprack
- Rengjort filter för separatorer
- Gjort fästen för diverse saker
- Lärt mig jobba med Consultas (underhållsprogramet på datan)
- Kollat fiter för oljesystmet på oljepannan som värmer våra lasttankar
- Rengjort villapannan (som förser värme till bla hytterna)
- Gjort div. nödrutiner (provkört nödpumpar, nödmaskiner osv)
- Plockast isär en bränslespridare och rengjort
- Rengjort filter för bränslet till huvudmaskinen
- Ritat ritningar av system ombord
Med mera...
Ledsen för så allt kom som ett bombnedslag, hoppas ni förstog något hehe..
Orkan på Nordsjön & 2 knop
Vi kunde inte göra mer än 2 knop på grund av vädret, men ibland var vi uppe i 3, kanske "toucha" 4 knop någon gång oxå, vet inte.. Har haft en medelfart sen i nattas på 3 knop, så går inte allt för fort frammåt. Men vi får vara glada över att vi gör fart frammåt i alla fall, är inte alla gånger man gör det! Så nu får vi se hur försenade vi kommer bli till nästa hamn, innan orkanen släpper igenom oss.
Vinden tar verkligen tag i bygget, man hör hur det donar, susar runt båten. Det knarrar och skakar i hytten, allt ska surras! Minsta sak åker iväg. När man går får man ha bra balans och vara beredd på att hålla i sig hela tiden.
Allt i skåpen åker omkring så är ingen mening att öpnna det som inte behövs öppnas, för då får man vara berädd att ta emot det som åker ut. Stort under till kocken som lagar mat till oss i detta väder.. Dock är det ju inte som om vågorna skulle komma i sidan, men ändå.
Sen kommer dessa vågor som bara smäller till i båten. Kollar man inte ut på sjön vet man aldrig när dom kommer nästan. Sen går båten i självgugning, som ett munharpa eller hur man förklarar det hehe..
Med vinden kommer det väggar av snöoväder som for förbi. Sikten kan vara god, nästintill att man ser horisonten, sen kommer molnet av ett snö/hagel storm som går förbi under några minuter..
Iaf vart det inte mycket jobb i maskin idag, då pga att det gungade allt för mycket för att göra något. Men vågorna för med sig arbete på ändå. Bland annat så börjar skräp och annat röra upp sig i tankarna, så dieselfiltret till HM höll på plugga igen, så fick byta det under gång.
Annars låter jag bilderna tala för sig själv..
29/11 2010








Rescue Rescue
Idag har jag under förmiddagen jobbat lite med våra pannor för lastvärmning.. Dom krånglade lite och den som jag nämnde vi lagade med keramisk metall skulle vi även göra en annan typ av fäste till också, för att förstärka/säkra den. Så fick mina kunskaper att svarva till godo idag, svarvade till två rör med rätt dimensioner som skulle fungera som tryckstag eller vad man ska säga, aja..
Sen skulle det visa sig att jag skulle behöva mecka utombordsmotor idag. På våran lilla MOB-båt (Man Over Board rescue boat) har nämligen en utombordsmotor på sig, och som ingen filippinare är van med typ.. Så skulle provköra den för se om den gick, vilket vi ska göra varje vecka, men det har inte gjorts nu eftersom vi inte har något vatten på deck till kylvatten för den. Men jag fick i hopp en slang inifrån deckarnas omklädningsrum och ut till båten och använde en sån där klassisk ”muff”. Däremot efter 50 drag så var det ju bara att ge upp att den skulle gå igång utan man gjorde något med den. Så provade efter de flesta olika konstens regler att ge den en sup osv osv.. Men inget hände. Hade ingen startgas ombord så de kunde jag inte häller använda. Kollade gnista och de fanns och soppa kom osv. Aja sen vart det lunch så fick avbryta meckandet och ryckandet i snöret.
Sen efter lunch skulle vi ha övningar, bla brand, övergivande av fartyg, Man över bord (då några i besättningen skulle prova och se om dom kunde starta MOB-båten, vilket inte fungerade), olje spill osv. Så då gick jag till befälhavaren och sa att den inte starta, och frågade vad vi skulle göra inför övningen. Och efter lite prat ville han gå ut och försöka iaf och se om han kunde se något fel, för han har lika som jag varit uppväxt med dom sen liten. Så jag gick ut och satte tillbaka allt och återställde den, och sen prövade vi igen att starta den. Efter kanske 40 drag igen så, a, kunde även han konstatera att jag fick fortsätta med den sen.
Sen var det så irriterande för under övningen skulle dom ändå försöka starta den, och då gick den igång på andra – tredje draget! Så irriterande så man själv stått där i flera timmar och gjort allt?! Vad gjorde jag för fel? Drog jag 2 gånger för lite eller vadå? Hehe.. Allt förarbete gjort.. Aja, efter de vill jag inte starta den mer hehe..
Iaf hade vi alla övningar efter lunchen. Och jag skulle snabbt plocka bort alla saker vi MOB-båten jag tagit dit, men innan det sista var veck ringde/ropade skepparen ut på PA-systemet efter mig, så han inte lägga tillbaka en slang, men det var mer för att testa att systemet fungerade hehe..
Först livbåtsövning då vi gick igenom vad var och en skulle göra i en nödsituation vid övergivandet. Sen intog vi våra platser i frittfall-livbåten. Liten utvärdering av den övningen var att säkerhetsbältena var för hårt åtspända och redan igenknäppta, så tog en jäkla tid att få på sig dom. Utöver det gick allt som det skulle.
Sen hade vi då MOB-båts övningen, då dom fick igång motorn som jag berättade. Den skulle vi provköra kranen så vi skulle kunna sjösätta den. Och det gick utan anmärkningar. Dom testade även den nya ”toppbrytaren” (satt du inte kan hissa upp kroken in i bommen) jag hade installerat så den fungerade, och självklart gjorde den det.
Sen var det SOPEP övning, tror iaf det förkortas så. Det är iaf om man skulle få oljespill/kemikaliespill. Så gick igenom utrustningen, vart den fanns och vad man skulle göra med den.
Till sist brandövning, då rökdykarna skulle sätta på sig sin utrustning och gå ett varv längst båten. Den övningen enligt min mening kunde varit bättre, då det tog hyfsat lång tid för rökdykarna att ta på sig allt innan dom var klara, och en viss okunnighet om utrustningen. Dessutom var inte kläderna fullt utrustade enligt min mening, dock fanns det i brandstationen, så vet inte om dom skulle ta på sig det eller inte. Vilket fall hade jag lagt upp övningen på ett annat sätt kanske.. Men får se om det kanske kommer en annan övning senare..
Efter det var det eftersnack om övningarna, och sen SMS möte då vi gick igenom nya ändringar och sånt gällande pappersarbete och annat säkerhetsarbete som har med dagliga arbetet att göra typ.
Jag och chiefen har idag också lyckats få fart på värmen i ventilationen, så det blir lite varme i hytterna och så. Automatiken verkade inte fungera, så nu kör vi det manuellt.
Senare på kvällen satt jag på bryggan med våran lettiska 2:e styrman och snacka, samtidigt vi skulle runda Norges sydudde. Väderprognoser inför morgondagen var en jäkla massa vind kan man kort och gått säga. 11 beaufort ostlig vind. Nu var klockan dryga 1-2 på natten och det börja vinda på ordentligt. Precis då vi rundade udden/kom förbi udden började det gunga och fara med det samma. Vindarna gick upp mot 10-11 beaufort redan nu, men låg i medel på 9.. Det vill säga är ca 24 m/s. I vindbyarna då ca 30 M/S eller 55 knop.. Mycke siffror nu kanske hehe... För att förstå lite mer vad siffror säger så reducerades våran fart från 11 knop ner till 4 knop tack vare av vädret.
Nu är det sovadags iaf! Natti natt
28/11 2010
Julstämning på bryggan
Idag vaknade jag på ett ganska stressigt sätt.. Hade tänkt ta lite sovmorgon till klockan 10 ungefär, eftersom det är lördag och jag har redan jobbat 10 timmar + över min tid den här veckan. Och jag får ju ingen övertid häller så ser ingen anledning till att inte göra det. Det ända tacket jag får för min övertid, det är det jag lär mig då jag jobbar. Och det överflödar inte av kunskap på dagarna på den här båten för mig tyvärr.
I alla fall så vaknade jag i morse av att brandlarmet gick vid 8-9 tiden. Så från djup skön sömn var det högsta fart på kroppen på någon sekund, kastade på mig kläderna, byxorna krånglade såklart innan jag fick på mig dom och tröjan hamnade bak och fram.. Sen sprang jag upp på bryggan, vilket är min station vid alarm.
Då jag var på väg upp till bryggan tänkte jag att det var en brandövning eftersom vi inte haft någon på ett tag nu, och det var sagt vi skulle ha någon den här resan. Men då jag kom upp på bryggan förstod jag ganska snabbt att det här inte var en övning. Bland annat frågade skepparen om jag hade gjort något eller sätt något, så jag sa nä, jag kom ju nyss. Då svarade han ja de såg ja ju, men gjorde du något innan. Eller du kanske vaknade nyss? Då sa jag jo jag har knappt vaknat än.. För jag sov nog fortfarande i huvudet hehe.. Detta hände på typ mindre än en minut från att jag hade vaknat. Så ni kan ju tänka er själva om ni sover djupt sen verkligen hoppa ur sängen, kuta upp för ett par trappor och stå redo inför uppgifter och släcka bränder, ganska hastig pulsändring och så för kroppen, och att vakna och tänka klart igen.
Iaf så ringde maskin upp till bryggan ganska snart och sa att dom lokaliserat orsaken, för dom höll på göra ett jobb som orsakat lite rök som en detektor känt av och larmat på. Så var ett falskt alarm som tur var i alla fall..
Men nu kan man gott säga jag var vaken och skulle inte ha en chans att somna om igen. Så åt lite frukost och gick ner i maskin för att börja jobba. Vi hade iaf haft en av våra stora lastpannor som larmat och krånglat, så var den dom hade hållit på med. Dom hade satt tillbaka den för starta, men då den starta vart det övertryck i den satt brännaren hade glidit ut lite och rök hade då kommit ut.
Bara för info, så blir det ett litet övertryck i alla pannor då dom startar eftersom den tänder en bränsledimma = explosion, som sedan är elden som värmer. Men fästet brännaren satt på nu hade spruckit och bultarna lossat så den gled ut en bit. Och vi har inget reservfäste ombord så fick ta något liknande keramisk metall och limma ihop det igen. Så kommer stå på tork tills i morgon.
Då kom nästa larm, och det var på den andra lastpannan! Och eftersom vi är fulla av last som behöver värme (tjockolja) för inte stelna vart det lite jobbigare nu, eftersom vi bara har två stycken pannor för lasten. Med lite snabbt arbete, då vi rengjorde den, fick vi den och funka igen, utan att lasten hade ändrat någon temperatur. Men den var ändå lite gnällig och släcktes typ en minut efter man startat den. Då fick man resetta den och starta om, och fortsätta så. 1:e maskinisten lyckade däremot klura ut ganska fort vad man kunde göra åt det, och reducerade luftflödet/bränsleflödet och då brann den perfekt, men lite mindre än innan. Så vi provade och ta tillbaka lite igen, vilket gav som resultat som en ”backdraft”, eller kanske kan förklara på svenska; baktändning. Det vart fel blandning och den poffade till så en rökvåg kom ut ur brännaren mot oss då vi stod precis bakom den och kollade. Den stoppade och vi återställde bränsleblandningen igen och startade och fick då till det, så nu har den gått sen dess iaf.
Annars något intressant som hänt idag är att jag varit med på bryggan från middan vid 5-6 tiden. Till en början vare bara jag, men sen började det komma allt fler som var sälskapssjuka, så till sist var det jag, överstyrman, skepparen och kockan som satt där uppe och snackade. Eftersom det börjar bli jul reste vi även våran lilla julgran på bryggan i kväll oxå! hehe Lite juligt skadar ingen. Dock så lös belysningen upp hela bryggan så var kanske mindre bra, men vi målade dom med tuschpennor i rött och grönt, så vart lite bättre. Sen funderade vi på sätta upp adventsljusstakar i ruterna oxå, då har dom jätte bra koll ut fårn bryggan på nätterna! hehe.. Vart nedröstat.. hehe
Sen var jag med hela vägen från vi skulle ta lots för åka in till Bergen, hela vägen tills vi låg förtöjda och lossningen hade börjat någon gång efter midnatt. Så det var väll intressant och lära sig lite saker på bryggan om styrmansjobbet och skepparens jobb osv med allt som har med en angöring att göra.
Så nu ligger vi i Bergen och lossar under natten och kommer förmodligen gå i morgon bitti vid kanske 8-9 tiden. Vi hörs!
27/11 2010