Här kan du läsa tidigare händelser från vald månad

Min tabbe [7/11]

Ja dagen började med att man gick ner lite halvtrött till maskin, fick ett jobb av cheifen att jag skulle rengöra ett filter till ett av våra AC-kompressorer som han hade lagt i verkstan.. Gick ut och leta men inte hitta jag något. Så gick tillbaka och fick hjälp av Andreas och hitta de, och då låg det BAKOM en hylla i bult och mutterförrådet och i en hink.. Så hur fan kunde jag hitta den? Hehe ajaa..

Sen började jag regöra det, och ett filter består ganska ofta av olika delar / filternät lr så, som sitter ihop som bildar ett filter.. Så får man jobbet att rengöra ett filetr så gör man till 99,9 % rent alla delar för sedan återbruka det..

MEN INTE denna gång tydligen visade de sig då jag hade gjort rent de:/ Utan då skulle jag bara rengöra ett av dessa delar (utav 4) för se skillnaden!

Detta för att våran kompressor va paj och sådana får inte vi ombord mecka med, utan får ta hit folk..

Och detta problem kostar så mycke att reparera så de är billigare att köpa en ny kompressor för 120 000 minst..Så då skulle de vara ett bevis på att så här ska det inte se ut o.s.v., satt de va en anledning varför vi (fartyget) har en beställning på så mycke pengar.. Och då kan ni tänka er att man inte va så populär längre hehe..

Men som sagt, ingen av maskinisterna lr nån tyckte de va mitt fel, och de va de ju inte häller tycker jag.. Dessutom så om det är fel på kompressorn så har man ju hela kompressorn som bevis senare då rederiet vill ha bevis.. Eftersom de är där de är kass.. Dock hade de väll varit lättare och visat filtret men..

Kan berätta med om den storyn då jag kommer hem;) hehe (och allt runt omkring)

Annars så vare vaskning inför avlösningen, och ifyllnad i min ISF bok som de står vad jag ska göra under min praktik..


Mitt internet som dog [6/11]

Denna dag dog också vårat internet, vilket vi trodde va våran kajplats eftersom vi hade en stor kran bredvid oss typ som skulle skymma satteliten. För det är inte allt för ovanligt.. Men nu eftersom jag skriver detta i efterhand så kan jag säga de va inte alls det:/ Utan vi fick aldrig kontakt med satteliten ovanför japan! :(

Så har dröjde ända tills ett dygn efter vi lämnat japan innan vi fick igång internetet.. Med andra ord 1 vecka och 1 dag.. De är ingen större skada egentligen, med tanka på att de är rätt nyligen båtarna i handelsflottan fått internet (bara nått år sen, 06 typ). Men de hade ju inte skadat med en varning så man kunde sagt de, lr varit förberäd på det! Hehe..

Dessutom på det så fungerar inte vanliga svenska mobiltelefoner i japan av någon anledning, så har inte häller kunnat ringa lr smsa nått..

Iaf tråkit som de va så fick jag vara utan de och ni utan mig ett tag:/ :P


Min japanska utekväll [6/11]

Idag så kom vi in i Yokahamas hamn, Japan, som ligger strax söder om Tokyo.
Vi har legat på två olika kajplatser idag för att lasta bilar. Förs en på förmiddagen, sen senare på eftermiddagen åkte vi till andra sidan av ön/kajen (kolla på kartan med hamnar för förstå) för lasta flera bilar.

Lite av vad jag gjort idag kan jag kort skriva att jag vaskat av generatorrummet, gjort ordentligt rent vid svarven, pelarborren och slipmaskinerna i varkstan som de vorre nytt, och burit in nylevererad metall i metallförrådet..

    

Efter arbetet så var det landgång! (Jag, 1:e maskinisten, Reperatören, elektrikern) Innan vi gick i land var det lite förfest i lobbyn och senare gick vi iland i Yokohama och käka äkta japansk mat! Va riktigt gott!!! Mycket bättre än japansk mat i sverige! Lite läskit dock då jag skulle beställa för man vet aldrig om det är fisk i maten där och de tål jag ju inte.. Och det blir inte bättre me den japanska menyn man inte kan läsa:p Men tog en ganska säker beställning, strimlad biff typ..

Senare på kvällen gick vi ut på några små pubbar och tog varsina öl för smaka på det japanska utbudet och nattlivet. Efter ett antal pubbar/småkrogar hade vi fått in den japanska känslan och pratat runt lite med några japaner hur det var i deras land och deras syn på världen.

Efter många krogar var det bara jag och Andreas (1:e maskinisten) kvar (dem andra hade nämligen gått hem).. Där träffade vi en japan som ville visa oss en nattklubb. Det är nämligen så i Japan är dem väldigt patriotiska och släpper enbart in sina egna på nattklubbarna typ. Men med hans sällskap fick även vi gå in. Inte för det va något specielt bra drag, va ju ändå en Onsdag. Men det vart lite dans och annat.. Långt in på natten kom vi iaf där ifrån och lyckades ta oss tillbaka till båten..

De är i och för sig en histioria i sig.. För vi tog en taxi vi hitta ner mot hamnen och den är som de flesta andra hamnarna ganska stor, så man måste veta vilken del av hamnen.. Och utala namnen som är på japanska är hopplöst. Så vi fick en lapp då vi åkte från båten vad hamnen heter skriven med vanliga bokstäver men även japanska. Och vi gav den till shaffisen men sen när vi kom ner till hamnen såg vi våran båt, men bakom oss och han åkte ifrån den typ.. Vi är ju ändå den största båten i hamnen som syns mest. Så vi peka på båten och sa till den vill vi, men han fortsatte och förstog inte vad vi mena typ. Så innan vi kom för långt tyckte vi att det var dags att hoppa av medans vi såg fartyget/hemmet.. Så vi gick mot fartyget och hittade en grind som var öppen och gick in där. Men det var inte samma som vi gick ut ur. Och då man går ut skriver man att man "går in i landet". Så i princip kan man säga vi fortfarande är kvar i Japan då vi aldrig skev "ut" oss.. Men iaf så gick vi ett tag och upptäckte att det var ett stängsel in till vårat hamnområde. Så istället för gå ut igen och vidare till våran port bestämde vi oss för klättra då vi ville hem bara. Så vi klättra över stängslet och till sist kom vi till kära Faust och hem till hytten!

Skojsig och äventyrlig kväll i utlandet var det iaf!
Natti natti

   

    


Min svarv [5/11]

Idag fick jag ett riktigt sånt där roligt jobb som jag tycker om:P Ett reperatörsjobb:P hehe

Skulle svarva skydd till brandtuberna i mässing (kolla bild).. Skulle göra 7 st likadana och de vart alla lika bra:D Tog nästan hela dagen, lite mindre.. Så gick hyfsat fort ändå:)

   

  


Min nödstyrning [4/11]

Ja, ute till sjös sätter man säkerheten först ganska mycke! Och man provkör allt som inget fungerar och över oss mycke på hur man ska göra då det går åt helvete rättare sagt.

Och denna dag så körde vi vår stora HM manuellt, starta och höll varvtalena som bryggan gav oss order på dom ville ha. Kan förklara då jag kommer hem hur man gör det..

Detta gör dock bara vi maskinare, och främst dom som inte gjort det. Så senare va det min tur och jag fick både backa och köra framåt i olika varvtal. Gick både bra och va roligt.. Hade ju ändå lite över 21 490 hk i mina händer! ;) Hehe..

Senare nödstyrde vi rodret också. Då går man ner till rodret och kopplar ur motorn och så ställer man sig vid rokulten och tar i allt man har för att svänga, precis som en liten segelbåt hehe :D

Nae, inte precis.. Skoja bara lite :)

Utan man sätter över några brytare och så vidare sen kan man köra på några knappar vid styrmaskin lr så kan man köra och öppna några ventiler manuellt.. De kan jag också berätta då jag kommer hem lite noggrannare och visa på bilder..

Sen efter lunch så hade kapten genomgång med oss om hur ISM-koden (där allt om säkerheten är nedskriven och hur man tar sig till väga om något händer bla) fungerar på datorn och hur man hittar i den, likaså i parmar som den finns nedskriven i..

Annars gjort lite jobb med några ventiler som läckte "steam" (spruta ånga) och täta dom.. Jag och förstemaskinisten va även inne i spolluftsbältet på HM som det heter och kollade hur det såg ut och kollade hur kolvana såg ut och kolvringarna osv..

     


Min inspektion av hjälpkärrorna [3/11]

Idag så var det dags för inspektion igen av hjälpmotorerna. Då vi kollar kamaxel och stötstängerna för ventilerna och bränslepumparna..

Vi går ju normalt sätt på en axelgenerator som förser oss med el. Och då vi åker in vid hamn och då de finns mer risk för navigering vid olika varvtal exempel som trånga passager så vill man ju fortfarande ha jämn elförsörjning med rätt hertz och så. Därför växlar man över till motorer som enbart driver elen.. Likaså ger dom mer ström som då vi använder oss av bogpropellern och hydralik för ramper och portar osv..

Och då vi va i persiska viken gick dom ganska mycke så därav dags för inspektion.

Sen har dessa maskiner ganska mycke problem med just stötstängerna, därför gör man de extra noggrant/ofta..

Så har skruvat upp maskineriet och satt ihopp allt igen efter lite rengöring, och inspektionen såklart! :P
Sen provade vi även övervarvsskyddet som ska stänga ner maskinen då motorn varvar upp för mycket, även det testet gick bra och allt var i gott skick..

   


Min filmsovar söndag [2/11]

Den här söndan vart en ylligare slapparsöndag.. Låg och sov ganska mycke och då jag va vaken satt jag mest vid datorn och kolla på film och somna igen hehe.. Inte så mycke som hände lixom..


Min "säkerhetsrunda" [1/11]

Alla som är ombord ska göra en ”säkerhetsrunda” för att bla veta hur man startar nödhjälplärran manuellt (den som förser oss med el i en nödsituation), brandpumparna och så vidare.. Och andremaskinisten och motormannen (Fredrik och Tommy) hade inte gjort de, så då passa det dagarna före dom skulle mönstra av hehe.. Så vi gick då med trikaren som har ansvaret för det, som även har det som lördagsruten att se så allt fungerar som det ska.

Dock så har han mindre koll på hur det funkar så vi drev lite på skoj med honom om allt för att göra det lite roligare. Bla så fårgade vi honom om han kollat i kylarvattentanken(expansionstanken) om det var bensin i tanken så vi kunde köra (på diesel generatorn då) hehe.. Sen ”försökte” Tommy öppna locket till den, och om inte alla vet så måste man ju trycka ner locket för man ska kunna skruva upp de, men han tröck inte ner det och då skulle johan öppna och kolla och han viste inte hur man gjorde de så han trodde den var paj hehe.. Och så vidare lite höll vi på med sånt ;)..

Så de vart mer en rolig skojrunda än säkerhetsrunda hehe..

Slutade efter lunch då eftersom det va lördag, och då låg vi några ute och pressa i solen för att bättra på solbrännan ;) Är ju trotts allt vid ekvatorn nästan så är fortfarande ganska varmt:) lite över 30 grader hehe..

  


Min vaskning [29-31/10]

Ja som ni förstår så vart de ganska mycke som skulle göras rent dom här dagarna hehe:P Vad har jag då gjort för något dumt för att de skulle bli vaskning på shemat hehe? Ja de är nämligen såhär att vid överlämning, lr dvs då man byter besättning ombord så lämnar man ju över ett rent skepp så dom andra slipper städa efter dom andra.. Likaså rengör vi här ombord alla filter så även alla system är ”rena”.

Så har rengjort alla filter tillsammans med motorman Tommy, vaskat rent i maskinrummet, AC-rummet som ligger högst upp i båten, kontrollrummet, och koffertdammarna i samtliga rummen.. Sen så lyckades även våran trikare byta en glödlampa med en tång av någon anledning, vid poolen och tryckte  sönder den.. hehe, så jag och Tommy fick mer lr mindre sanera poolen så den va fri från glassplitter. Så samtidigt gjorde vi rent vid poolutrymmet och fyllde på med nytt vatten och så.

Har även haft brandövning då vi simulera (med en docka) att en besättningsman va längst ner i maskin då de va rökfyllt i maskinrummet samt kontrollrummet. Så tog upp honom och jag va mönstrad i ”hospitalet” så min (och några till) uppgift va att ta honom från kontrollrummet upp till sjukhytten och ”behandla” honom i väntan på räddningshelikoptern skulle komma.

     


Min nära blackout [28/10]

På eftermiddagen så gled vi ut till havs igen för nästa destination Japan. Med den vackra "skärgården" (det finns ju visserligen bara en riktig skärgård, Svenskaskärgården!) och solnedgången i aktern satt vi ute innan middagn och tog ett par öl och njöt av utsikten och alla fartyg som låg till ankare. Vi åkte säkert i en timme och det var fortfarande fullt av fartyg som till ankare och vänta på att komma in i Singapores hamnar. Fint var det iaf..

Senare på kvällen då jag chatta på msn så blinkade det till i lamprna, och några skeunder senare så försvann all el i några sekunder, som om vår hjälpkärra dog. Och sen så kom allt igång igen i ca 1 min.. Sen så slockna allt igen för ett längre tag.. Efter 1 min då jag väntat på elen skulle komma så antog jag det var en blackout då våran nödhjälpkärra inte ville starta! Så jag kasta på mig mina arbetskläder/vardagskläder och satte på ficklampan för se nått, det var ju kväll och mörkt ute och svart inne då ingen belysning lyste. Och innan har man sätt i dörrkarmen att de lyst utanför i korridoren där jag bor, men det var släckt där också så därav trodde jag också de va en blackout. Men då jag kom ut vart jag bländad för det lös där ändå:P Så kunde ganska lugnt gå fram till försten (1:e maskinisten) som jag var på väg till, och märkte att alla andra också gick ut från sina hytter.. Då vara asså inte bara min hytt som slockan ändå, kunde ju varit en säkring lr nått..

Men då höll dom på och leta efter jordfel, för vi hade då fått fullt jordfel på 220 (volt) systemet. Och det var på huvudledningen för halva inredningen. Så vi fick alla vara utan el i hytterna under den natten:/ Och dagen efter så var jordfelet borta så utan veta vad som hade hänt typ så satte vi igång allt igen och hade tillbaka vår elektricitet:) Ett litet mysterium.. Våran elektiker var tyvärr inte så bra på söka jordfel så han kunde inte lista ut varför och var det var någon stans.. I normala fall söker man rätt på orsak och rättar till det såklart..

Hehe hoppas ni förstår nått av min snabba förklaring!

Natti natti på er, black out an sleep well!

   
   


Mitt besök i Singapore [28/10]

Idag kom vi till hamnen Pasir Panjang, Singapore. Landgång för min och andremaskinistens del! Vi skulle åka in till stan vid 10-tiden, så dagen började som vanligt med lite maskinarbete.

Jag skulle byta luftfiltret på turbin, men det va så skitigt i turbin så jag rengjorde även ”metallfiltret” och damsög finfiltret innanför (spiralena på bilden).. Troligtvis vart det så skitigt då vi åkte genom suezkanalen utan "Suezfiltrena". De är ett par luftfilter man sätter upp i maskinrumsfläcktarna för sand och annat stoft som finns luften då man åker genom öken i suez.. I slutet vart det lite stressigt eftersom jag tog på mig lite mer arbete än vad som planerades så jag han tyvärr inte riktigt klart med allt, utan tommy (motormannen) va sjyst och hjälpe till med att sätta ihop det sista och drog bultarna åt mig..

And then, Singapore, Here i am! Jag och Fredrik (2:e maskinisten) gjorde oss klara för att sticka i land och så småning om hittade vi ut från hamnområdet. Singapore är en av den mest trafikerade hamnstaden i världen och det märks för hamnområderna är väldigt stora. Vi gick hitta ett par grindar som vi definitivt inte ville gå igenom, ni förstår säkert på bilden nedanför. Men till sist hittade vi den riktiga utgången och fick tag i en taxi ganska fort efter vi gått igenom en “passkontroll”. Ja de var en kontroll att vi var dom vi var och så kollade dom våra papper som det stog att vi fick gå iland på, är oftast några speciella papper/tillstånd som sjömän har för att gå iland (lansgångspass), eftersom vi kommer tillbaka oftast samma dag, antar jag det är..

När vi väl kom in i singapore så gick vi av vid ”huvudgatan” Orchard road.. Där spänderade vi faktiskt hela våran dag med att kolla på byggnaderna, shoppade lite och åt lunch och senare på dagen tog vi varsin riktigt milkchake! Hehe..

Staden i sig var väldigt fin, ren och häftigt faktiskt. Med kombination av exotiska träd och buskar, med modärna höghus och kulturistiska byggnader, vägar med trafik och myckat annat smälter allt ihopp till en fin stad man säkert kunde trivas i.

För att göra en lång dag till en kort historia så kan jag berätta detaljerat då jag kommer hem;) Och de jag köpte förblir en hemlis tills jag kommer hem!;)

Dock då man är iland såhär i dagen sjöfart så blir det kort om tid, för man lastar ganska så fort.. Så hade inte allt för många timmar på oss att ”göra stan”. Så vi åkte tillbaka till båten ganska så snart, ungefär vid 2-3 tiden fick vi åka tillbaka, eftersom båten avgår senare..

Så då jag kom tillbaka så hade dom haft vevhus inspektion, då dom kollar allt det såg okej ut med lager och allt.. Så han sticka in huvudet innan vi satte dit luckorna, och fick en snabb förklaring på vad man kollar på.. De va lite häftigt de också, resten av dagen gick åt till städning och sånt..

    
    
   


RSS 2.0