My port Kuwait City [18/10]
Då var det Lördag igen, och lördagsrutinerna..
Moppade kontrollrummet, Målade på ett lager till på min nya verktygstavla i verkstaden.
Satte upp brandpostöppnare i brandstation (brandstation B) där vi har sektionsventiler och huvudventiler för vilken brandpump man tar vatten ifrån. Dessa ska man "motionera" en gång i veckan och dom är ganska tröga, så va uppskattat!
Tömt och vaskat poolen. Där emot vart den inte fylld då havet var så skitigt.. Man fyller ju den med sjövattnet om jag inte har berättat det än..
Städat korridoren där vi bor och sedan åt lunch..
Efter maten var vi på ingång i Kuwait City. Så var på däck och kolllade staden då vi körde in i hamnområdet. Var en trevlig hamn att åka in i då man åker förbi city kärnan på vägen. Så var mycket att kolla på. Sen var jag på bryggan under tilläggning.
Ett jättestort plus till vår befälhavare! För han var jättevänlig och pratade med mig under tiden han körde in, samtidigt som lotsen lotsade in oss i hamnen och kajläget. Det kan jag säga in många gör!
Det var dessutom en ganska avancerad tilläggning då vi backade oss till kajläget. Var en "U-kaj" som vi backade in i.. (ni förstår säker på bilderna)
Inte vem som hälst som backar in så pass stort fartyg och lägger sig fint vid kajsidan.
Dessutom kan man säga att fartygen börjar bli lite för stora för vissa hamnar, då exempel Kuwait City. För vi låg ut med iaf 1/4 del av vfartyget utanför kajen. Så det var endast en tross (akter springet) som höll oss utåt (framåt) från kajen, då vi inte kunde få dem andra att göra det så i normala fall de främmre trossarna håller oss frammåt. Men då fartyget stack ut så mycket fick vi helt enkelt inte det att funka den här gången. (ni kanske inte förstår riktigt vad jag menar, men kolla på bilderna eller fråga mig om ni vill förstå mer vad jag menar)..
Sen var morringsbåten ganska rolig.. Morringsbåten är den båten som åker med trossarna mellan fartyget och kajen för underlätta tillägningen. Det var nämligen så att varje gång den la om backslaget (växla fram/back) åkte det ut en klump olja i sjön.. hehe. Så såg lite roligt ut, och miljövänligt med..
Sen låg det ett dött får i vattnet plus en massa av skräp, påsar osv.
Sen efter vi la till så gick jag till akterrampen för att vara med och lägga ner den. Och som sagt var nog hamnen på gränsen för liten.. För då vi la ner rampen gick den halvägs över hamnens transportväg, så den vart blockerad kan man säga.. Men det fick bra iaf..
Efter vi gjort det och vi börja lossa lite last gick jag till min hytt för att vila. Satt vid datorn ett tag innan däremot..
Senare på dagen då vi var på utväg från hamnen (låg inne i ca 2 timmar) satte vårat sjövattenfilter igen som går till kylvattnet. Då bytte vi över till det andra som oxå satte igen efter ett kort tag. Ganska förståligt med allt skräp i sjön..
Så jag gick ner för att hjälpa till och rensa det så vi kunde köra ut ur hamnen utan motorn gick varm, så v inte vart drivandes i hamninloppet. Vorre ju inge bra..
Så fick växla mellan sjövattenintagena för få det och funka, men det gick bra iaf, då vi jobbade på:)
Annars hände det inte så mycket mer denna dag...
Ha det bra!
My port Dammen [17/10]
I nattas var i i Dammen, Saudiarabien. Och vår förstemaskinist (Andreas) hade "inköraren".
Och då undrar nu vad "inköraren" är säker?
"Inköraren", eller motsvarigheten "utköraren" är då man går in respektive ut från en hamn. Och då måste det vara en maskinist och Chiefen som bevakar driften. Eftersom det är lite extra olägligt att få tekniskt haveri under den tiden.
Så idag så hade Andreas sovmorgon till 12 ungefär. I och med det var det en ganska lugn dag!
Vi hade fått en lapp han hade skrivit vad som behövdes göras. Så vi gjorde de som stog och bockade av.
Jag och Tommy, motormannen städade i vaskrummet bla. Sedan var det fritt arbete de man själv tycker behövs.
En rolig sak jag kan berätta för göra det mer intressant för er läsare..
Våran elektiker som då är hans första pass häll på alvar fråga mig vad han fick göra och inte göra. Vad jag tyckte skule göras på elfronten osv. Men de kan väll inte jag svara på? Jag är inte utbildad elektirker. Jag är ju inte äns motorman!
Men han verkade inte förstå det riktigt. Kan ju tycka han kan fråga andremaskinisten eller ringa chiefen om han vill ha jobb? Aja, han är trevlig iaf så inge ont menat mot honom privat iaf.
Sen hjälpte jag han med ballastventilerna som vi fick problem med i går.
Kan ju vara ganska lämpligt för styrmännen att dom fungerar nu när vi ligger till kaj liksom.. Men det var inte så mycket som skulle lastas av och på så på den fronten var det ganska lungt. Men då vi lägger ner varan ramp som vi kör ombord/av lasten så behövs det dock. Så vi lutade lite extra denna gång. i normala fall lutar man ca 1-3grader har jag för mig. och den här gången lite extra då.. En sådan ramp väger upp till 500 ton ungefär. Vet inte exakt hur mycket våran väger. Så nu kan tänka er att det är en del vikt man får ut på sidan!
Höll på och skriva fram och tillbaka med alla ventiler som var ur funktion.. Ganska roligt arbete att hålla på med. Dock är det lite trångt i och med dem sitter under durkarna (golvet för er landkrabbor..) och i krångliga trånga positioner. Men smidig som man är fixade man det. Johan gav sig på försök oxå, men orkade inte det. Så lät den starka gå ner;) Inte för jag ser så stark ut, men de är inte synen som mäter styrkan!
Sedan gjorde jag klart mina brandpostöppnare för maskin. Måla klart och svetsa ihop resterna som fästen exempel vis..
Vi tog upp en gamal sten-slip maskin som var allt annat än praktisk att jobba på till stålförrådet där den fick förvaras tills vi kommer i hamn så den kan slängas.
Liten förklaring så är vårat stållager ovanför verkstaden i maskin. Där emellan har vi en lucka man kan öppna och lyfta med en kran.
Sen fixade vi i verkstaden så den vart ännubättre att jobba i. Plocka ordning verktyg, gjorde om lite verktygstavler och annat. Jag svetsade en ny verktygstavla för stora slagnycklar och målade. Vi städade osv..
Lika så då Andreas kom ner, så tyckte han vi skulle fortsätta med det. Så det vart dagens arbete!
Roger out!
Helgen då båten vart klar [15-17/5]
Denna gång var pressen att båten skulle bli klar stor. Nästa helg är det nämligen Båtluff som gäller!
Hade en del kvar att göra invändigt med plasten.. Utanpå skulle ett par "handtag" oljas och en trädetalj längra bak på taket.
Sedan var det kabeldragning av ny balysning. Intallation av stereo och diverse annat.
Efter e många timmar denna helg oxå med halva nätters arbete vart båten klar!
Dock finns det alltid och göra saker på henne, men klar för att använda och för båtlufen nästa helg..
Ha det bra!
Båtbilder..

En vacker kväll...





Dagen i Tyresta nationalpark [7/5]
Vi var nämligen i Nationalparken Tyresta. Det var väll typ som vilken skog som hälls som jag gått i innan. Dock var det lite fler granar än jag är van vid kanske. Dessutom kanske det finns lite fler djur i denna då det är större yta där inte så många mäniskor är.
Sen om man tar hänsyn till naturkunskapen så kanske det är för man låter allt vara som det är så alla djur och organismer får leva där på sitt sätt. En snabb koppling till det = om man låter träden förmultra med naturen, så är det skalbaggar och annat där som äter trädet. Fler fåglar och annat kommer dit och äter insekterna/skalbaggarna. Ju fler fåglar destu fler frön sprids ut, och ju mer växter finns det och ju fler växtätare som rådjur är där.
Iaf något med den stilen :) hehe
I alla fall var det inte det jag skulle berätta, utan det jag vill säga var att jag tog ett par fina kort där som jag bla ska ha till mitt estetiska arbete, inom "digital foto". Så varsågoda!










Helgen då båten sjösattes [1-3/5]
Den här helgen var jag ute på Möja vilket jag inte varit på länge..
Den mesta tiden, eller snarare all tid typ har jag ägntat åt min båt.
Första dagen och kvällen + natten höll jag på och vaxa och polera skrovet, eftersom ju fortare jag blir klar med det, ju fortare kan hon sjösättas.
Tidigt nästa morgon gick jag upp för att göra klart de sista på skrovet innan sjösättning.
Vid lunchtiden och efter jag och Erik kollat egenom motorn snabbt kom Markus & Co med fyrhjuling och vi kunde sjösätta henne! Det tog sin tid ner, längre än det gick och dra upp henne.. Men sen låg hon i vattnet!
Då var det bara resten kvar att göra då..
Fört så tvättade jag rnet henne utanpå och sedan innuti. Och hon hade mögel på helften av hela henne yta typ. Men mitt hopp för henne är stort kan jag säga! En dag kommer hon vara den finaste :)
Sedan började vaxa henne utanpå (däcket och "hard topp:en"), och sedan innuti. Jobbade med henne fram till 2 tiden på natten. Då jag menar vaxa så är det inte den lätta biten tyvärr. För den här båten har typ aldrig varit behandlad i gelcoaten (plastytan), och den var helt matt. Så fick rubba upp den och köra med två olika vax sedan för få henne fin.
Men nu är det gjort iaf!
På söndag kväll missade jag sista waxholmsbåten med som bra är har Hasse (Seacab) sena turer och jag kunde åka med en av hans båtar in..
Hoppas eran helg har antinge varit lika nyttig eller roligare!
Före Efter


(Fler bilder kommer till vecka 19, har inga liknande "före-efter bilder" än)