Min indikering av huvudmaskin [26/9]
Vill bara säg en sak: Idag gjorde jag ronden helt själv!! Hehe:)
Under dagen indikerade jag och Chiefen värdena på HM. Då mäter man trycket i cylindern under ett helt varv, för varje cylinder, då får man en så kallad "banan"-kurva och kan se på den hur mycke effekt cylindern har, förbränning, spolluft trycket osv.. Syftet med det är för kolla hur motorn mår typ.. Kan berätta med för de intresserade!! :)
Sen spolade jag och 1e maskinisten tanktaket (och durken) i maskinrummet.. De är nog inte varje 1e maskinist som går ner och gör det kan jag säga (vad jag vet iaf).. Men nu är det rent och fint :)
Sen så sprang våran chief idag också hehe.. Bryggan ringde ner och sa att ett rör spruckit vid en av AC-enhet under bryggan. Så vi rykte iväg dit, men då vi kom fram så låg det lite vatten på durken och skvalpa.. Och hade det vart ett rör som brustit hade det inte var lite.. Till och med jag visste vad det var.. Vi hade nämligen slagsida då vi spolat tanktak och samtidigt hade däckarna spolat däcket.. Och avrinningen på kondensvattnet från AC-enheten satt på andra sidan, så det hade bara läckt över te andra sidan och ut istället.. :P
Här är "banankurvan".. Den här gjordes på papper av en mekanisk mätare, sen hade vi även digitala som gick till datorn.
Annars är allt bra här ombord.. Vi hörs!
Maila mig på [email protected]