Ombord på M/T Lotus |
Visa M/T Lotus på en större karta
Avgångshamn: Fredericia
|
Ankomsthamn: Nykøping, Falster
|
Fart: Ankrade
|
Uppdaterad: 1 Dec
|
Massa dagar
Ska försöka skriva i kapp.. Gör det kortfattat, men tar med de roligaste som hänt..
Ni behöver inte vara oroliga längre att vi inte tog oss igenom stormen, eftersom jag slutade skriva efter den hehe..
I alla fall dagen efter ovädret kom vi till Fredericia för att lasta. Men däremot var lotsen inte där..
Vi låg och puttrade så sakta in mot kajen eftersom lotsen bara är ombord de sista metrarna känns det som, ganska irriterande då man ser kajplatsen nästan men inte får åka in. Vi hade ju klarat det själva, men nu är reglerna så, så får spela efter dom.. Efter att han inte kom på ett tag hade vi närmat oss så pass mycket att vi var tvugna att vända. Sen hade vi en båt bb akter om oss, så han undrade varfrö vi vände helt plötsligt. Sen de lustiga var att han stannade upp där.. Kan finnas olika anledningar till det. Antinge vart han rädd hehe, eller väntade han oxå på lots eller så något annat, det var en mudderlastbåt, så dom brukar väll åka lite hur som hällst i knalerna..
Efter legat och åkt omkring till ingenvart ett bra tag, har för mig det var 1 timme, så rignde vi lotsen och kollade vart han var. Då var han på väg.. Men AIS:en (där man kan se på datorn vart båtarna är och åker) var lotsbåten fortfarande förtöjd. Efter en kvart till så började den åka, och sedan var den hos oss. Iaf så kom vi in..
-------------------------------------------------------------------
Onsdag.
Nu var vi på väg till Nyköping, Falster DK. Det var dåligt väder, snöstorm på dagen vilket ledde till att vi inte fick åka in i kanalen. Så vi ankrade utanför för att invänta att snöovädret skulle dra förbi.
Någon timme senare gjorde det de. Så då tog vi lots för att påbörja inkörningen genom kanalen och till kajen.
Efter en halvtimmes färd kanske, hörde jag hur maskin fick jobba som den inte brukar göra vid såna tillfällen. Jag kollade på pitchen (back eller fram på proppellern) och såg back. Så antog att det började snöa igen, och mycket riktigt var det snö och ingen sikt. Så fick ankra igen på nytt ställe, då med lots ombord och maskin igång. Vi väntade några 10-minuter och sedan kunde vi fortsätta igen då vi konstaterat att sikten var god och att det inte skulle komma flera snöbyar.
Sen var vi inne vid väntekajen, då det låg ett annat fartyg och lossade på våran plats.
Vid 3-tiden gick jag och skepparen iland för att köpa en födelsedagspresent till en av filippinarna som fyllde 40 år och har jobbat hos Sirius ett bra tag. Han skulle oxå hem nu inom några dagar. Hittade en häftig oljelampa som han fick och kan ha då han kommer hem.
Vi kom tillbaka till båten för att äta middag, sen var det landgång igen, denna gång gick jag iland med våran ryska 1:e maskinist.. (igentligen är han från Lättland, men aja...hehe)
Vid midnatt hade vi sedan förhalning till den kaj vi skulle lossa vid.
Även första December, vilket innebör att jag fick öppna den första luckan i chaklad-kalendern jag fick av mamma innan jag mönstra på hehe.. Julstämmning ska det vara!
------------------------------------------------------
Torsdag
Tillbaka till Fredericia för att lasta igen, vi avgick vid 8-9 tiden har jag för mig.
Undertiden vi åkte från kaj och skulle vända inne i den trånga hamnen så ville jag vara ute på deck för att kolla då vi snurra runt. Ända ganska maffigt med sånt stort fartyg som detta är och snurra runt där inne. (eller jag menar, båten är ju inte så våldsamt stor, men hamnen är ju så liten att det inte blir så mycket plats över..)
Sen har vi inte häller mer än 20 cm mellan skrovet och botten. De är inte alls mycket då vi går 5,8m djupt. Tänk dig att du kastar din dataskärm du sitter och läser detta med just nu, i sjön, då är det tillräckligt för att den ska skrapa i skrovet om den står upp.. Nu tror jag ju i och för sig att den går sönder innan något annat, då det är en båt på 5000 ton som kör över den, men det är inte mycket avstånd om det är något annat hårt på botten! Vem vet, någon kanske kastar i en kundvagn eller något. 20 cm är inte mycket! Nog pratat om det..
Men iaf så har nästa sak med det och göra lite..
För när vi hade kört ett tag så satte sjövattensystemet för kylningen av maskinerna ombord igen.
Dock hade inte allt fastnat i sjövattenfiltrena, utan i kylarna. Men som tur var hade vi kommit ut ur kanalen, så kunde ankra och stänga av HM och rengöra en av kylarna som det var stopp i. Kan säga det var fiskt satt det räckt till en dubbel middag i den kylaren.. Sen satte vi ihopp den igen och kunde köra vidare.
Fredag och Lördag var det massa olika underhållsjobb, kontroll av maskiner osv. Inte så mycket intresant för er kanske.. Det som är roligast att berätta är kanske bogpropellern som vi "nödkörde" nere vid bogpropellern och kollade så den funkade som den skulle.
Söndag jobbade jag åt skepparen och hjälpte honom med att sätta upp ett räcke för Överlevnads-dräcktrerna. Så fick utöva mina kunskaper på svarven och svarva till fästen osv.. Var roligt..
Måndags kom vi till Århus i danmark och lossade. Då passade jag och 1:e maskinisten på och gå iland igen, den här gången följde även motormannen med. Nu har jag varit och gått runt i stan 3 gånger. Börjar hitta där nu nästan hehe.. Vi bytte även skeppare i Måndags med, så nu är Sven Erik ombord igen, fiskare från Donsö förr..
Tisdags låg vi till ankare utanför Fredericia igen för vänta på att att få åka in och lasta.
Dagen gick mest åt att serva nödhjälpmaskinen, en liten volvomotor som står uppe i ett rum på deck, som förser oss med el om alla andra hjälpkärrer stannar av någon anledning. Så årlig service som oljebyte osv..
Vi firade den där filippinaren (George) som fyllde år på bryggan, som vi köpte den där presenten till som han öppnade oxå idag.
-----------------------------------------
Överigt jobb som jag har gjort är typ detta:
- Hållt på med ett nivålarm för en vattentank
- Kollat om CO2 brandsläckningssystemet läcker
- Kollat om brandlinan för vatten läcker
- Kollat om brandlinan för skum läcker
- Funktionstestat och kollat "kondtitionen" på kylvattenpumpar osv (ca 10 stycken)
- Backspolat kylarna
- Rengjort sjövattenfiltrena 2-3 gånger
- Bytt oljefilterna på huvudmaksinen
- Rengjort 2 plattvärmeväxlare (kylare)
- Bytt rörklopplningar på en kylarledning som sprack
- Rengjort filter för separatorer
- Gjort fästen för diverse saker
- Lärt mig jobba med Consultas (underhållsprogramet på datan)
- Kollat fiter för oljesystmet på oljepannan som värmer våra lasttankar
- Rengjort villapannan (som förser värme till bla hytterna)
- Gjort div. nödrutiner (provkört nödpumpar, nödmaskiner osv)
- Plockast isär en bränslespridare och rengjort
- Rengjort filter för bränslet till huvudmaskinen
- Ritat ritningar av system ombord
Med mera...
Ledsen för så allt kom som ett bombnedslag, hoppas ni förstog något hehe..
Orkan på Nordsjön & 2 knop
Vi kunde inte göra mer än 2 knop på grund av vädret, men ibland var vi uppe i 3, kanske "toucha" 4 knop någon gång oxå, vet inte.. Har haft en medelfart sen i nattas på 3 knop, så går inte allt för fort frammåt. Men vi får vara glada över att vi gör fart frammåt i alla fall, är inte alla gånger man gör det! Så nu får vi se hur försenade vi kommer bli till nästa hamn, innan orkanen släpper igenom oss.
Vinden tar verkligen tag i bygget, man hör hur det donar, susar runt båten. Det knarrar och skakar i hytten, allt ska surras! Minsta sak åker iväg. När man går får man ha bra balans och vara beredd på att hålla i sig hela tiden.
Allt i skåpen åker omkring så är ingen mening att öpnna det som inte behövs öppnas, för då får man vara berädd att ta emot det som åker ut. Stort under till kocken som lagar mat till oss i detta väder.. Dock är det ju inte som om vågorna skulle komma i sidan, men ändå.
Sen kommer dessa vågor som bara smäller till i båten. Kollar man inte ut på sjön vet man aldrig när dom kommer nästan. Sen går båten i självgugning, som ett munharpa eller hur man förklarar det hehe..
Med vinden kommer det väggar av snöoväder som for förbi. Sikten kan vara god, nästintill att man ser horisonten, sen kommer molnet av ett snö/hagel storm som går förbi under några minuter..
Iaf vart det inte mycket jobb i maskin idag, då pga att det gungade allt för mycket för att göra något. Men vågorna för med sig arbete på ändå. Bland annat så börjar skräp och annat röra upp sig i tankarna, så dieselfiltret till HM höll på plugga igen, så fick byta det under gång.
Annars låter jag bilderna tala för sig själv..
29/11 2010








Rescue Rescue
Idag har jag under förmiddagen jobbat lite med våra pannor för lastvärmning.. Dom krånglade lite och den som jag nämnde vi lagade med keramisk metall skulle vi även göra en annan typ av fäste till också, för att förstärka/säkra den. Så fick mina kunskaper att svarva till godo idag, svarvade till två rör med rätt dimensioner som skulle fungera som tryckstag eller vad man ska säga, aja..
Sen skulle det visa sig att jag skulle behöva mecka utombordsmotor idag. På våran lilla MOB-båt (Man Over Board rescue boat) har nämligen en utombordsmotor på sig, och som ingen filippinare är van med typ.. Så skulle provköra den för se om den gick, vilket vi ska göra varje vecka, men det har inte gjorts nu eftersom vi inte har något vatten på deck till kylvatten för den. Men jag fick i hopp en slang inifrån deckarnas omklädningsrum och ut till båten och använde en sån där klassisk ”muff”. Däremot efter 50 drag så var det ju bara att ge upp att den skulle gå igång utan man gjorde något med den. Så provade efter de flesta olika konstens regler att ge den en sup osv osv.. Men inget hände. Hade ingen startgas ombord så de kunde jag inte häller använda. Kollade gnista och de fanns och soppa kom osv. Aja sen vart det lunch så fick avbryta meckandet och ryckandet i snöret.
Sen efter lunch skulle vi ha övningar, bla brand, övergivande av fartyg, Man över bord (då några i besättningen skulle prova och se om dom kunde starta MOB-båten, vilket inte fungerade), olje spill osv. Så då gick jag till befälhavaren och sa att den inte starta, och frågade vad vi skulle göra inför övningen. Och efter lite prat ville han gå ut och försöka iaf och se om han kunde se något fel, för han har lika som jag varit uppväxt med dom sen liten. Så jag gick ut och satte tillbaka allt och återställde den, och sen prövade vi igen att starta den. Efter kanske 40 drag igen så, a, kunde även han konstatera att jag fick fortsätta med den sen.
Sen var det så irriterande för under övningen skulle dom ändå försöka starta den, och då gick den igång på andra – tredje draget! Så irriterande så man själv stått där i flera timmar och gjort allt?! Vad gjorde jag för fel? Drog jag 2 gånger för lite eller vadå? Hehe.. Allt förarbete gjort.. Aja, efter de vill jag inte starta den mer hehe..
Iaf hade vi alla övningar efter lunchen. Och jag skulle snabbt plocka bort alla saker vi MOB-båten jag tagit dit, men innan det sista var veck ringde/ropade skepparen ut på PA-systemet efter mig, så han inte lägga tillbaka en slang, men det var mer för att testa att systemet fungerade hehe..
Först livbåtsövning då vi gick igenom vad var och en skulle göra i en nödsituation vid övergivandet. Sen intog vi våra platser i frittfall-livbåten. Liten utvärdering av den övningen var att säkerhetsbältena var för hårt åtspända och redan igenknäppta, så tog en jäkla tid att få på sig dom. Utöver det gick allt som det skulle.
Sen hade vi då MOB-båts övningen, då dom fick igång motorn som jag berättade. Den skulle vi provköra kranen så vi skulle kunna sjösätta den. Och det gick utan anmärkningar. Dom testade även den nya ”toppbrytaren” (satt du inte kan hissa upp kroken in i bommen) jag hade installerat så den fungerade, och självklart gjorde den det.
Sen var det SOPEP övning, tror iaf det förkortas så. Det är iaf om man skulle få oljespill/kemikaliespill. Så gick igenom utrustningen, vart den fanns och vad man skulle göra med den.
Till sist brandövning, då rökdykarna skulle sätta på sig sin utrustning och gå ett varv längst båten. Den övningen enligt min mening kunde varit bättre, då det tog hyfsat lång tid för rökdykarna att ta på sig allt innan dom var klara, och en viss okunnighet om utrustningen. Dessutom var inte kläderna fullt utrustade enligt min mening, dock fanns det i brandstationen, så vet inte om dom skulle ta på sig det eller inte. Vilket fall hade jag lagt upp övningen på ett annat sätt kanske.. Men får se om det kanske kommer en annan övning senare..
Efter det var det eftersnack om övningarna, och sen SMS möte då vi gick igenom nya ändringar och sånt gällande pappersarbete och annat säkerhetsarbete som har med dagliga arbetet att göra typ.
Jag och chiefen har idag också lyckats få fart på värmen i ventilationen, så det blir lite varme i hytterna och så. Automatiken verkade inte fungera, så nu kör vi det manuellt.
Senare på kvällen satt jag på bryggan med våran lettiska 2:e styrman och snacka, samtidigt vi skulle runda Norges sydudde. Väderprognoser inför morgondagen var en jäkla massa vind kan man kort och gått säga. 11 beaufort ostlig vind. Nu var klockan dryga 1-2 på natten och det börja vinda på ordentligt. Precis då vi rundade udden/kom förbi udden började det gunga och fara med det samma. Vindarna gick upp mot 10-11 beaufort redan nu, men låg i medel på 9.. Det vill säga är ca 24 m/s. I vindbyarna då ca 30 M/S eller 55 knop.. Mycke siffror nu kanske hehe... För att förstå lite mer vad siffror säger så reducerades våran fart från 11 knop ner till 4 knop tack vare av vädret.
Nu är det sovadags iaf! Natti natt
28/11 2010
Julstämning på bryggan
Idag vaknade jag på ett ganska stressigt sätt.. Hade tänkt ta lite sovmorgon till klockan 10 ungefär, eftersom det är lördag och jag har redan jobbat 10 timmar + över min tid den här veckan. Och jag får ju ingen övertid häller så ser ingen anledning till att inte göra det. Det ända tacket jag får för min övertid, det är det jag lär mig då jag jobbar. Och det överflödar inte av kunskap på dagarna på den här båten för mig tyvärr.
I alla fall så vaknade jag i morse av att brandlarmet gick vid 8-9 tiden. Så från djup skön sömn var det högsta fart på kroppen på någon sekund, kastade på mig kläderna, byxorna krånglade såklart innan jag fick på mig dom och tröjan hamnade bak och fram.. Sen sprang jag upp på bryggan, vilket är min station vid alarm.
Då jag var på väg upp till bryggan tänkte jag att det var en brandövning eftersom vi inte haft någon på ett tag nu, och det var sagt vi skulle ha någon den här resan. Men då jag kom upp på bryggan förstod jag ganska snabbt att det här inte var en övning. Bland annat frågade skepparen om jag hade gjort något eller sätt något, så jag sa nä, jag kom ju nyss. Då svarade han ja de såg ja ju, men gjorde du något innan. Eller du kanske vaknade nyss? Då sa jag jo jag har knappt vaknat än.. För jag sov nog fortfarande i huvudet hehe.. Detta hände på typ mindre än en minut från att jag hade vaknat. Så ni kan ju tänka er själva om ni sover djupt sen verkligen hoppa ur sängen, kuta upp för ett par trappor och stå redo inför uppgifter och släcka bränder, ganska hastig pulsändring och så för kroppen, och att vakna och tänka klart igen.
Iaf så ringde maskin upp till bryggan ganska snart och sa att dom lokaliserat orsaken, för dom höll på göra ett jobb som orsakat lite rök som en detektor känt av och larmat på. Så var ett falskt alarm som tur var i alla fall..
Men nu kan man gott säga jag var vaken och skulle inte ha en chans att somna om igen. Så åt lite frukost och gick ner i maskin för att börja jobba. Vi hade iaf haft en av våra stora lastpannor som larmat och krånglat, så var den dom hade hållit på med. Dom hade satt tillbaka den för starta, men då den starta vart det övertryck i den satt brännaren hade glidit ut lite och rök hade då kommit ut.
Bara för info, så blir det ett litet övertryck i alla pannor då dom startar eftersom den tänder en bränsledimma = explosion, som sedan är elden som värmer. Men fästet brännaren satt på nu hade spruckit och bultarna lossat så den gled ut en bit. Och vi har inget reservfäste ombord så fick ta något liknande keramisk metall och limma ihop det igen. Så kommer stå på tork tills i morgon.
Då kom nästa larm, och det var på den andra lastpannan! Och eftersom vi är fulla av last som behöver värme (tjockolja) för inte stelna vart det lite jobbigare nu, eftersom vi bara har två stycken pannor för lasten. Med lite snabbt arbete, då vi rengjorde den, fick vi den och funka igen, utan att lasten hade ändrat någon temperatur. Men den var ändå lite gnällig och släcktes typ en minut efter man startat den. Då fick man resetta den och starta om, och fortsätta så. 1:e maskinisten lyckade däremot klura ut ganska fort vad man kunde göra åt det, och reducerade luftflödet/bränsleflödet och då brann den perfekt, men lite mindre än innan. Så vi provade och ta tillbaka lite igen, vilket gav som resultat som en ”backdraft”, eller kanske kan förklara på svenska; baktändning. Det vart fel blandning och den poffade till så en rökvåg kom ut ur brännaren mot oss då vi stod precis bakom den och kollade. Den stoppade och vi återställde bränsleblandningen igen och startade och fick då till det, så nu har den gått sen dess iaf.
Annars något intressant som hänt idag är att jag varit med på bryggan från middan vid 5-6 tiden. Till en början vare bara jag, men sen började det komma allt fler som var sälskapssjuka, så till sist var det jag, överstyrman, skepparen och kockan som satt där uppe och snackade. Eftersom det börjar bli jul reste vi även våran lilla julgran på bryggan i kväll oxå! hehe Lite juligt skadar ingen. Dock så lös belysningen upp hela bryggan så var kanske mindre bra, men vi målade dom med tuschpennor i rött och grönt, så vart lite bättre. Sen funderade vi på sätta upp adventsljusstakar i ruterna oxå, då har dom jätte bra koll ut fårn bryggan på nätterna! hehe.. Vart nedröstat.. hehe
Sen var jag med hela vägen från vi skulle ta lots för åka in till Bergen, hela vägen tills vi låg förtöjda och lossningen hade börjat någon gång efter midnatt. Så det var väll intressant och lära sig lite saker på bryggan om styrmansjobbet och skepparens jobb osv med allt som har med en angöring att göra.
Så nu ligger vi i Bergen och lossar under natten och kommer förmodligen gå i morgon bitti vid kanske 8-9 tiden. Vi hörs!
27/11 2010
Akterseglad
Nämnde för er igår om dialekter, det blir bara bättre och bättre. Nu ska ni få höra, efter chiefbytet så kan man säga att besättningen är fulländad. Med en chef som är chilenare, en rysk 1:e maskinist, filippinsk motorman, en halvturkisk överstyrman, en lettisk 2:e styrman, en skeppare med riktig göteborgar-skärgårdsdialekt, en kocka från Kalmar. Vart ska detta ta vägen? Haha! Skönt gäng iaf!
Avmönstringsdag för Niklas (extramotormannen) och Tommy (cheifen). Inge roligt..
Innan Niklas kom ombord tänkte jag, vafan ska han ombord och göra? Ta min hytt så jag får flytta ner i ett hospital? Vad är detta..? Nu tänker jag varför måste han åka hem? Hade det ju så bra med denna besättning ombord. Va rolig att jobba med, lärde mig mycket och var ett sånt där bra stöd man behöver ibland och någon man kan prata skit med efter jobbet. De kommer jag sakna grovt. Det är för övrigt nog något man som lillebror vill ha? Tror det bara.. Som jag sa igår, tv-kvällarna kommer jag nog sakna..
Tommy, chiefen.. Kommer definitivt sakna vitsarna han hade om allt, och korta historier. Och hans uttryck och att han sa rakt ut vad han tänkte och tyckte. Han hade även en cigarettfabrik med sig, lös tobak och lösa tomma cigaretter som han tryckte ihop kort sagt med en maskin så fick han en cigg. Alltid en kopp kaffe inom 3 meters räckhåll (eller för 20 år sedan en öl..? hehe). En sån där personlighet som en typisk chief har.. Säger bara en sak, Flexifogg! Hehe ;)
I alla fall dagens arbete då.. Morgonen började med att vi skulle tömma sludge till en sludgebåt (sludge=oljerester/oljeigtvatten osv). Bunkerbåten kom på plats och jag skulle kopla slangen men upptäckte att våran ledning för det på deck, hade inte varit dränerad, så den var helt igenfrusen. Jag tog bort flensen och hackade bort all is in till ventilen, så jag kunde öppna den, men det var lika mycket is bakom ventilen oxå. Så det vart instält.. Bunkerbåten hade andra jobb och fick åka vidare, och vi har mer än helften så mycket kvar att fylla i våra tankar, så det får bli en annan gång.
Sedan skulle jag och Niklas skulle ta bort ett par fettnipplar på stativet för frittfall-livbåten, som sedan ska byggas om för distans-smörjning så man inte behöver klättra upp i stativet för att fetta det, säkerhetsskäl.. Så skulle beställa slang för det med rätt gängor, då behövde vi veta vad som sitter där idag.
Sen är det då hyttbyte för mig, så får tillbaka min gamla hytt idag, med garderober och allt som nu brukar vara i en hytt, så länge man inte bor i en sjukbårdshytt.. Nu har jag utsikt förut igen från fönstret, eller ventilen som man ska säga till sjös..
Däremot vart jag lite störd då jag höll på och flytta hytt, för en filippinare frågade om jag skulle med i land, då han skulle till Backaplan, en handelsplats med alla siba, onoff, stadium osv.. Att tillägga är att han har pratat om att han velat åka dit nu i säkert 1 månad.. Jag tyckte att jag hade mycket och göra med jobb och andra saker då det var lite besättningsbyte osv. Men när jag fundera på vad jag egentligen hade och göra kunde jag inte komma på något, och skepparen kom förbi samtidigt och sa typ, att det är ju såklart du kan åka med. Så ja, jag åker väll med då iaf tänkte jag. Men jag kände på mig att det var något jag missat eller att något inte skulle bara lyckat med det. Och mycket riktigt vart det så..
Vi begärde oss iaf iland, samtidigt med Niklas och Tommy då dom mönstrade av och åkte in till stan för åka hem (var på vägen så åkte med dom halvvägs). Matrosen (fillipinaren), eller Ronie som han heter, skulle köpa rea-saker på On-Off och Siba, så jag följde med som en tolk mer eller mindre, fick sköta allt prat och frågor om sakerna. Han hade säkert klarat av det själv men vart väll enklare så iaf.
Efter ha köpt det vi skulle ha, minus hälften som var utsålt eller annat, så skulle vi tillbaka hem. Precis då jag tog upp telefonen och skulle ringa taxi, så ringde skepparen från båten och sa att nu är det brottom, avgången har blivigt lite tidigare än planerat. Så då ringde jag efter en taxi.. Då hade vi 30 min på oss, varav det brukade ta 10 min att komma därifrån till båten.
Här höll det på gå åt helvete kan man säga. Ingen taxi går att få tag i! Alla i hela Göteborg är upptagna. Och ingen vill/får boka en hämtning. Vad gör vi nu? Jag har aldrig varit i Göteborg innan och kan inga andra taxinummer. Sen var det så irriterande för precis bredvid oss stod en taxibil parkerad, han var väll inne och köpte något eller käkade. Han kom inte ut iaf under hela tiden vi var där..
Sen kom det förbi en annan taxi, som någon annan hade bokat. Så då frågade jag honom om han kunde skicka dit en annan bil i företaget så dom fick en körning. (eftersom jag inte hade något telefon nummer till deras bolag). Då fick jag det snälla och hjälpsamma svaret, ”tror du det är så jävla lätt eller?!” och så stängde han fönstret och drog där ifrån.. Haha jäklar vad han vakna på fel sida idag?.. Efter 20 min försök att få tag i en taxibil varav en som skrek på en att nä, du ska minsann inte få någon taxi typ, så tog jag iaf numret på den bilen som åkte iväg och ringde till deras bolag. Efter någon minut som var en av de längsta jag varit med om, svarade dom och kunde skicka en bil till oss. Gud va bra, då kanske vi kommer till båten iaf tänkte jag!
Men icke skulle det vara så lätt. Då taxin kom pratade han knappt svenska, och hade ingen aning om hur han skulle köra till hamnen. Han försökte fråga mig om vägen, men jag sa att jag har absolut ingen aning, första gången jag är här, men det borde ju du kunna som är taxiförare just här?
Ringde till båten varav en skeppare vart hysterisk på taxiföraren och mer eller mindre gav raka hårda årder på hur han ska köra hit ”dumhuvud” hehe.. Sen ringde han till gaten och fixade att vi skulle komma igenom där lite smidigare. Nu var det minuter på att vi skulle bli akterseglade.. Med inga taxibilar lediga, och då man väl hittar en, så hittar han inte vägen, om han inte kör via mellanöstern..
Aja, han körde iaf snabbt eftersom han förstod det var brottom. Efter kommit in i hamnområdet och blivit avsläppta så var det bara till och springa till båten. Då hade dom precis tagit och kopplat loss slangen för lastningen, så hade några minuter till godo, men det var enkelsiffrigt så marginalen kan ju vara lite större till nästa gång!
När läget väl var under kontroll igen så satt jag med skepparen på bryggan på avgången och pratade. Och då visade det sig också att han inte hade haft rätt nummer till min mobil, utan fått ringa runt för få det. Och då hade dom mitt hemnummer. Och där var ju inte jag, men mamma var det ! :) Och kan ju tänka mig hennes reaktion då skepparen ringer och frågar efter mig då jag håller på bli akterseglad haha. Vet inte vad som sas i och för sig, men då vart jag tvungen och ringa meddetsamma så dom inte behövde oroa sig där hemma hehe..
Så det var en sak som gick fel med landgången idag. Men det finns en andra sak också.. För vi fick en ny styrman idag (filippinsk) också, vars också kom vilse och vart försenad, men på Arlanda.. Men han skulle sova meddetsamma då han kom ombord från den långa flygningen. Men jag var ju inte klar med hytten, så skulle fortsätta städa och ta ut mina sista saker och bädda nya lakan. Men då hade han redan gått och lagt sig där.. A knas alltså.. Så a vad gör man, kan ju inte vecka honom och säga, jag ska bara byta sängkläder. Skadan är lite redan gjort, så nu får han sova där i natt, så ska jag städa av hytten i morgon istället..
Nu vart det mycket skrivet, så avslutar här, hörs!
26/11 2010
"Meggatesta"
Hallu allihoppa!
Käns som min dialekt har börjat ändrats nu igen.. :/
Börjar prata nån konstig form av svengelska, med göteborgs- och skånsk dialekt... Haha ni kan ju tänka er hur det låter.. Är svårt att dra sig ifrån och inte ändra dialekten.. De är ju det jag har hört nu varje dag, så man blir verkligen påverkad.. Sen på det bott i Kalmar 2 månader med dialekt därifrån.. Aj aj aj.. Sen tror jag nog att jag har lätt för påverkas av just dialekt, är inte första gången det sker..
Det är som då jag var på Stena Danica, Stena Line.. Då var jag ombord där med endast Göteborgare, så fick pådrag av "göteborska".. Och det värsta är då man inte platsar in i någon kategori! Som exempel på Stena Danica så kunde dom inte säkert säga vart jag kom ifrån, men det lät som lite stockholmska, men ändå inte. Och de hade dom ju rätt i.. Och sen då jag kom hem till stockholm igen, så påpekade folk även på dialekten där! Då var det inte längre stockholmska, då var det göteborska jag pratade.. Så gjorde dom "hån" eller vad man ska säga om det, och kunde upprepa uttal som då inte var som "det skulle"..
Likadant nu, här ombord kan häller ingen riktigt säga vad det är för dialekt, och var så säker på att när jag kommer hem så kommer det påpekas igen. Dock till skillnad från förra gången blir det intresant vad folk säger jag har för dialekt nu då jag kommer hem! hehe..
Men för att sumera lite vad jag har gjort idag, så var det planerat att jag ev. skulle arbeta lite senare på kvällen, så jag fick sovmorgon idag till 10-fikat. För övrigt låg vi till kaj vid Kristiansand idag till kl 14 ungefär, inte för att hoppa i samanhanget, men det hör ighopp med poängen..
Så alltså låg vi och lossade, och dagens uppgift för mig idag var att megg-testa alla lastpumpar, eller som man säger på skånska, "meggatesta" ;)
Lastpumparna är såkallade eldrivna deep-wel pumpar vars kapasitit är på 175 m3/h (tjockolja) eller lite mer relevant för de kunniga 70 kW.
För er som inte vet vad "megg-testa" är, så är det då man kollar om dom har jordfel. Det går enkelt förklarat till så att man har en maskin/apparat som genererar en stöt. Och då kopplar man ena sladden i jord, dvs ombord på fartyget blir det skrovet/durken eller vad som hälst, då hela båten är i metall. Och den andra sladden på en av ledningarna till pumpen. Sen ger man av en stöt på 1000 Volt, och då läser apparaten av om den känner av en spännig. Om den då gör det, så läcker alltså ledningerna eller elmotorn ut elen. Men om det är som det ska, så känner den ingenting, eftersom då är ingen sladd / elmotorn oisolerad/trasig = läcker inte ut någon ström.
Nu får du John inte skratta åt den här förklaringen, den är inte alls så bra förklarad inom "eltermer".. Men för dom som inta hade en aning om hur det fungerar, så kanske dom förstog vitsen nu iaf!
Och eftersom vi låg och lossade så är det ju el på dom för tillfället, så då blir det lite svårt att megg-testa.
1. så är det väldigt farligt då det är 400 volt i ledningarna, då dör man typ om man rör dom mer eller mindre.
2. så skulle inte apparaten kunna läsa av sin ström då det redan är en annan ström på..
Men vi körde för tillfället bara med några lastpumpar så kunde megga några som vi inte använde.
Och sen skulle jag ta resten då vi var klara med lossningen. Och det skulle ha varit på kvällen, men vi vart klara i förtid, dvs kl 14:00, så kunde göra det redan då. Alla motorer var helt fria från jordfel = ok.
I morgon ska även Chiefen och Niklas mönstra av. Så måste få alla mina papper från skolan påskrivet vad jag gjort hittils och hur det gått. Så resten av dagen gick åt pappersarbete för få det klart..
Papper hit och papper dit för övrigt! Visst jag förstår poängen, och det är ju bra på sitt sett. Men dagens samhälle, åtminstånde sjöfarten, och SPECIELT på tankfartyg, jäklar vad det är papper! Vad man än gör är det papper som ska läsas, följas, skriva på, skickas iväg osv osv. När ett jobb betyder mer pappersarbete än vad jobbet tar tid, då har det väll ändå gått överstyr? Är det inte bättre man bara gör sitt jobb?! Lägger ner all tid och energi på det man faktiskt ska göra är väll mycket bättre? (med förutsättningar att man kan det såklart).. Eller vad säger ni?
Som sakt var lämnade vi Kristiansand idag vid 14 tiden. Hade tänkt gå iland för det kanske är sista gången jag kanske är här för nu. Och pappa hade sagt det var en fin liten stad, han hade åkt förbi den förut / jobbat i närheten av den. Men hade för mycket jobb idag, så vart inte tid för det.. Blir en annan gång kanske..
Sista kvällen man satt i tv-rummet oxå med Niklas, som varit den enda jämnåriga med mig.. Så var tråkigt på det sättet, får väll se hur morgondagens kväll blir, men en säker sak, den kommer inte bli lika bra/rolig som dom som varit!
God natt!
25/11 2010
Avgång Göteborg
Idag har jag inte så mycket att skriva..
Jag och Niklas har fixat en nivågivare i en av våra färskvattentankar. Den larmade tomt då tanken var nästan full.. Och den givaren satt rakt på tanken utan någon ventil, så skulle även sätta dit en ventil, så för framtida jobb kan man "stänga av" till det hålet. Så när vi fick loss givaren så sprutade det en jäkla massa vatten, och samtidigt skulle jag försöka skruva dit en ventil. Först tog inte gängorna såklart, så vart lite stressigt, men andra försöket fick jag dit den ordentligt. Så nu kan man iaf jobba med sakerna där utan att det sprutar vatten! Vi fixade till givaren och satt tillbaka den då. Sen fugerade de..
Vi har bytt maskinist idag, från en filippinare till en rysk.. Eller lettisk, han pratar iaf ryska.. Stor som jag vet inte vad var han oxå. Men han verkade vara trevlig, så lär nog bli bra..
I kvällas nu så har vi avgått från Göteborg igen, för att den här gången åka till Kristiansand
Våran skeppare har lotsbehörighet / dispans så behöver inte ha någon lots ombord. Så idag var jag oxå på bryggan och kollade på då vi åkte ut. Sen hörde vi på radion (VHF:en) en fiskebåt som ropade upp ett fartyg och klagade på dom åkte för nära dom när dom fiskade, och skrämde bort fisken. Va ganska rolig konversion.. Fartyget hävdade iaf att det var ganska svårt att ta en annan väg då dom måste åka i farleden för komma ut ur inloppet till göteborg. Men fiskebåten ville inte ge sig och tyckte det var onödigt gjort att åka så nära.. Det slutade iaf med att fartyget sa att, "ja på det här verkar vi ju inte komma så långt, så konvensationen på kanal 28 är nu avslutad." hehe..


Oslo
Alla inlägg från veckan/veckorna tidigare ligger nu uppe, och internet funkar nu oxå så jag kan hålla uppdateringar varje dag.
Idag har vi legat i Oslo den mesta tiden. Kom in vid 9 tiden i morse och åkte igen vid 9 i kvällas..
Vi har haft yttligare en inspektion idag. Denna gång från Shell, dom som vi kör den mesta av oljan för.
Den här gången tror jag dom enbart var här för en teknisk "vetting". En vetting är ett annat ord för inspektion kan man säga. Oftast är det av lastägaren. Det man kan säga oxå är att en vetting är minst 10 ggr tuffare än en inspektion av säg ex ett sjöfartsverk..
I morse fortsatte vi med kranen vi höll på igår med. Bytte ut toppbrytaren efter vi gjort ett nytt fäste för den.
Eftersom vi har haft vetting idag så har vi inte påbörjat något större jobb. Så vart lite smågöra, bla så satte jag upp en ny tvålhållare i byssan åt kocken.. Städat lite grann i verkstan, a sånt..
Kockens dotter var ombord idag oxå.. Hon jobbade här i Oslo som jag förstog det.
Själv har jag inte varit iland än någonstans i Norge! Så nästa gång får jag se till att komma iland tror jag..
Tog iaf reda på lite hur man kommer från kajen här för komma till stan/centrum. Ligger ca 1 timmes gångtid från stan.. Så får ju vara lite värde och tid då om man ska ta besväret att ta sig in dit..
Annars har det inte hänt så mycket märkvärdigt idag..
Vi är nu på väg tillbaka till Göteborg för lasta och sen ska vi tillbaka upp till Norge igen, Kristiansand då.



Internet tillbaka
Hejsan alla!
Idag har vi till största del legat i Göteborg. Kom in på morgonen och började lasta.. VI har även tagit emot/bunkrat smörjolja för HM, kanske ca 3 kubik eller något sånt..
Själv har jag och Niklas hållt på med våran lilla proviantkran / MOB-båts kran. Den slutade fungera igår. Och dessutom viste vi sen innan att toppbrytaren hade slutat fungera. Så var dags att ta sig hand om den. Ett till skönt kallt blåsande jobb.. Upp på stege i vinddraget och frysa om händerna.. Skulle bla hålla på och skriva uppe på krantoppen. Iaf lyckades vi få kranen och fungera, och konstaterat att toppbrytaren är heldöd, så den får vi byta i morgon till en annan.
Var och cyklade och lämnade post längst hamnområdet idag också. Vi har ju två cyklar ombord, och skulle ta evighet att gå den vägen.. Märks att konditionen blivigt mindre iaf, orkade inte ge full spetta hela vägen vilket jag skulle kunnat gjort för 1-2 år sedan, men den ska tränas upp igen!
I kvällas tillverkade jag och Niklas ett stopp/skydd för vårat lilla metallförråd. Eller ja där vi har massa stålrör, vinkeljärn osv. Efter 1,5-2,5 timmar var vi klara och tror det vart ganska bra.. Var en lite halv-nödlösning då vi verken kunde slipa eller svetsa för brandlarmets skull och för reglernas skull då vi är på en tankbåt. Men får nog säga att det vart väldigt bra ändå, och blir nog till en stationär lösning ett tag framöver.
Efter det, i natt, fick vi tillbaka internetet, så som ni kanske märkt har en hel del inlägg kommit upp idag, som ni kan läsa.. Hoppas det inte blir för mycket att läsa igenom, eller att det blivit för slarvigt skrivet då jag lagt upp allt samtidigt..
Byte av fartyg..?
Idag har det inte hänt så jättemycket speciellt..
Vi har lämnat Sarpsborg i morse och åkt till Tofte för att lossa den sista lasten. Sen nu i kvällas avgick vi därifrån för att åka vidare till Göteborg igen för lasta.
Morgonen började med ägg och bacon, klassisk söndags - frukost. Sen satte jag och Niklas igång med att byta lysrör i hela båten som var paj. Vi fick ju nya i Göteborg sist, och denna gång dom riktiga. Kalla lysrör för maskin och ute på deck och varma för övriga bygget inomhus. Innan hade folk satt upp kalla ljusrör i bygget, så vi flyttade dom till maskin och bytte gamla ljusrör i maskin till ”accomedation” som det kallas, alltså inne i bygget (huset bak på båten) där hytter och sånt är..
Efter det hjälpte vi till en snabbis på deck då dom skulle byta vajern på däckskranen. Var en gänga som krånglade så vi hjälpte till och tog bort den gamla bulten och fick göra om det och sätta dit en ny..
Annars har det varit ganska fint väder, ganska kallt och snön har legat längst kusten då vi åkt mot Tofte.
På eftermiddagen har det mest blivit tv-tittande och Niklas ritade upp maskinrummet på en av våra systerbåtar, M/T Saturnus. Vissa av er har redan hört ryktet att jag kanske kommer byta båt till den, för att det ska komma en annan elev till denna. Så då blir det trångt eftersom det här är en liten båt. Så då har jag fått erbjudandet att stanna kvar här och ha det trångt eller gå till Saturnus då och vara ensam elev där. Så kommer nog göra det. Det är en av de större tankbåtarna Sirius har, så kan ge lit extra erfarenhet och praktik av andra saker och ett annat maskinrum, så är positivt på det sättet..
Sova och Blogga
Sovdag idag tror jag.. Efter gårdagens nattarbete så orkade jag inte upp vid frukost, så tänkte jag skulle ta sovmorgon. Dock sov jag hela till lunch då jag vaknade och passade precis till maten. Det visade sig att typ alla andra i maskin också hade tagit sovmorgon, så hade inte hänt något i maskin..
Vi hade nu kommit till Norge och var på infart till Sarpsborg och kajen.
Efter lunchen tänkte jag att jag skulle hinna skriva i fatt med allt jag ligger efter i bloggen. Så skrev väll för kanske en vecka. Sen kollade jag på en film som paus men somnade igen. Vaknade igen till middagen och samma igen precis till maten haha. Som om kroppen viste då det var mat hehe..
Efter middagen var lossningen klar men vi får vänta till i morgon för att åka då det är en smal kanal här med och ganska strömt också, lika som i Nyköping Danmark..
Senare vart det film i TV-rummet, det brukar vi i och för sig ha ganska ofta, men till skillnad från sist vart det väldigt mycket folk idag. Hela rummet vart fullt. Kollade på Prince of Perchia tror jag den hette.. Var helt okey.
Efter det har jag nu bloggat ikapp alla dagar fram till idag (20/11)!
Men dock har vi inget internet alls idag så får lägga upp allt i morgon eller då vi får tillbaka internetet.
Så har fått skriva allt i word, men nu är det bara att kopiera det och lägga upp det direkt, så går väll fortare..
Natti natt..
M/T Ängön
Idag har jag inte fått så mycket gjort p.g.a. en läcka på bränslesystemet på HM som vi vart tvungna att bemanna och kolla i pass. Men det jag han göra var att montera ett par krokat på ett par lådor i vårat TV-rum. Bytt ett par lysrör i trappan som slocknat och satt upp ett fodral/litet skåp för skyddsglasögon vid bränsleventilsprovtryckaren.
Som jag sa så fick vi ett läckage på bränslesystemet på HM, som var så pass lindrigt att vi kunde köra med det utan problem till kaj. Och undertiden så fick vi ha en man på plats för att kolla så att det inte vart värre. Så det tog väll upp den mesta tiden av dagen idag.
Vi kom till Göteborg vid 6-7 tiden på kvällen.
Precis efter ankomst kom bunkerbåten så vi fick lite diesel att kunna fortsätta åka på. Det tog motormannen och maskinisten hand om, så behövde inte vara med på det. Så jag och Niklas (extramotormannen) gick till förrådscontainrarna där beställningsvaror kommer till. Så hämtade två stora last där som vi bar ombord.
Vi gick även förbi det minsta fartyget Sirius har, M/T Ängön. En bunkerbåt för stora fartyg, som Niklas varit på innan (han har i och för sig varit på alla Sirius fartyg, då han hoppas runt mellan dom). Var en riktigt trevlig båt, men speciellt maskinrummet! På den båten är men ensam i maskin och har hand om driften, och jäklar vad hemtrevligt och fint det var! Där kan man tänka sig jobba..
Iaf så hade vi en inspektion i Göteborg idag, som kollade igenom allt som har med papper på båten att göra. Och det än en hel del på tankfartyg, mycke mer än på andra fartyg.. Men det gick bra har jag hört..
På kvällen efter inspektionen så var det dags att laga bränsleläckan på HM..
Samtidigt när vi höll på så bytte vi bränslespridaren på samma cylinder då den inom kort skulle bytas ändå inför service. Det var jag och Niklas som fick göra det arbetet, så vi bytte ut den översta delen på bränslepumpen, ”delivery valve”-en som den hete, som vi misstänkte var orsaken till läckan. Efter arbetet var klart så provkörde vi HM med chiefen och inspektera arbetet och kunde konstatera att det var heltät igen.
Gamal arbetströja i födelsedagspresent
I morse avgick vi från Slite vid 06. Jag tog däremot sovmorgon till 11 idag. Va skönt..
Sen har jag fixat och skrivit på några papper på förmiddagen som skepparen ska ha in gällande säkerheten på fartyget, eller SMS som det heter. Safety Manegment System.. Mycket förkortningar finns det..
Sen på eftermiddag fick jag tid att fixa mitt skåp, så vart klart med det idag! Vart jättebra, och chiefen vart också nöjd, så var ju bra.
Idag hade vi ytligare en som fyllde år, en filippinsk matros, Ronie.. Han frågade igår faktiskt att han skulle kunna få en tröja av mig då jag mönstra av, eftersom det var så kallt. Och han hade bara en tröja som var hel och en som var trasig.. Så då tänkte jag att han kunde få en av mina gamla arbetströjor i födelsedagspresent haha.. Men bortsätt från att man kan tycka det låter konstigt att ge en begagnad tröja i present så vart han faktiskt glad för det. Och jag har inte med mig så många tröjor så kunde inte ge bort en ”icke-arbetströja” och framförallt inte en ny, då jag inte har någon..
Nu har han iaf en till, det vill säga två stycken tröjor som han kan arbeta i. Så nu kan han tvätta den ena medans han har den andra på sig..
Ankomst Slite
Inatt hade det börjat blåsa på lite, så gick lite sjö idag. Och med det kan man räkna bort filippinarna..
Våran smörjoljeseparator har krånglat lite i veckan och även i natt, så jag och Niklas började i morse med att riva den för att byta alla o-ringar osv.. Vid 10-fikat var vi klara och startade den. Normalt höll den sig utan att larma i någon timme, men nu har den gått sen dess, så vi lyckades nog fixa problemet. Sen tog vi an med våran panna för varme ombord i hytterna och varmvatten osv. Det är en diesel eldad panna men kan också köras på el. Problemet var att den tände men inte fortsatte brinna. Misstänkt fel = fotocellen som känner av om den brinner ordentligt. Så vi tog isär den och kollade den, och den var skitig som misstänkt så rengjorde den och sen funkade den igen som den skulle.
Har även småfixat med min hylla för bränslespridarna då jag fått tid, så kommit en bit till på den idag. Annars så, det som hänt under dagen har varit att 1:e styrman fyllt år.. Gått lite sjö och filippinarna varit sjösjuka.
På kvällen, vid 23, kom vi fram till Slite, och påbörjade lossa.
För maskins del skulle vi jobba lite kvällsjobb, då vi hade ett larm i HM:ens kontrollsystem som vi skulle ta bort (resetta) i datan, och för säkerhetsskäl gör vi det i kaj då vi ligger förtöjda. Motorn måste vara igång då vi gör det så kunde inte häller stänga av maskinen. Men det gick fort att fixa. Sen skulle vi rengöra och byta filter på vevhusdimm-testaren. Det är en apparat som tar luftprover i vevhuset helatiden för att säkerställa att det inte förekommer explosiva gaser som kan antändas och spränga hela maskinen. Ni kanske skrattar åt det, ”som om det skulle kunna hända”.. Men det har inte varit allt för ovanligt att det hänt. Så det gjorde vi iaf och sen ställde in den rätt igen.
Öresund
En heldag till sjös. Vi har nu riktning mot Gotland och Slite, det tar väll ca två dygn att komma dit..
Idag var det fint väder, stilla och sol ute, dock kyligt i och med att det börjar bli vinter.. Så dagens uppgift var att ta ner kylfläktarna i proviantförrådet för att byta ut en som inte fungerade, och samtidigt kolla över dom andra och rengöra dom och kylelementet osv. Och då behövde jag ta ut kåpan för hela kylelementet på deck för att rengöra det. Därför passade det att göra det idag då det var så bra väder, hehe..
Resten av tiden som vart över har jag hållt på med min hylla till bränslespridarna typ.
Då vi passerade Öresund var det även några idioter som hade roligt med vattenskotrar.. Såhär års!? Måste ju varit jättekallt att åka runt nu.. :S Dom åkte runt efter fartyg och hoppade ivågor medans den andra filmade tror jag..