Här kan du läsa tidigare händelser från vald månad

Min brass [27/9]

Hehe, nu kanske ni blir lite oroliga:) Men lugn, de är inga droger här ombord! Det är nämligen så här då man åker runt jorden så anpassar vi oss här ombord efter tidzonerna. Så varannan natt nu då vi åkt över atlanten så har vi fått dra fram klockan en timme, vilket vi gör på natten!! Så då förlorar man en timme av sin skönhetssömn! Hehe Lite små jobbigt faktiskt.. Men iaf det kallas för att man "brassar" tiden;)..


Så försov mig faktiskt till kvart över 8 idag:/(lr kvart över 7 eftersom vi "brassa" ida;P) och jag skulle ta ronden på morgonen.. lite tråkigt faktisktL..


Idag fortsatte jag med durken och så torkade jag rent på HM nedre BB sida.. Och eftersom det är lördag så slutar vi då efter lunch så då var jag nere och provade gymmet faktiskt! En vecka senare typ hehe.. Annars har det väll inte hänt så mycke mer jag kan skriva om..


Ha det bra där hemma! Hoppas ni har/får en bra helg,


Förresten; Lycka till med nya bilen John!


Min konstiga MSN upplevelse [26/9]

Ja de va så igår kväll så snackade jag och Madde på MSN (ett chatt program för er som inte vet:P).. Sen så trodde vi båda att den andre loggade ut utan anledning.. Jag kunde då dock inte häller skicka meddelande till någon annan utan att få en felleverans rapport.. Sen så vart internet så segt att jag inte kunde ta upp en hemsida ens.. Så efter en timmes försök så la jag av att försöka..


Dagen efter (fredag) så skulle vi snacka på MSN igen då.. Och idag funkade iaf internet! Men vi kunde inte se vad varandra skrev utan fick till och början snacka med "Personliga meddelandet" :P.. Och sen förstod vi att båda försökte svara men de gick inte.. Så efter lite snack på mail så löste vi det genom att logga in på internet och sen logga in från programmet..


Vi fick snacka med varandra iaf! Hihi :D



Puss puss


Min indikering av huvudmaskin [26/9]

Vill bara säg en sak: Idag gjorde jag ronden helt själv!! Hehe:)


Under dagen indikerade jag och Chiefen värdena på HM. Då mäter man trycket i cylindern under ett helt varv, för varje cylinder, då får man en så kallad "banan"-kurva och kan se på den hur mycke effekt cylindern har, förbränning, spolluft trycket osv.. Syftet med det är för kolla hur motorn mår typ.. Kan berätta med för de intresserade!! :)


Sen spolade jag och 1e maskinisten tanktaket (och durken) i maskinrummet.. De är nog inte varje 1e maskinist som går ner och gör det kan jag säga (vad jag vet iaf).. Men nu är det rent och fint :)


Sen så sprang våran chief idag också hehe.. Bryggan ringde ner och sa att ett rör spruckit vid en av AC-enhet under bryggan. Så vi rykte iväg dit, men då vi kom fram så låg det lite vatten på durken och skvalpa.. Och hade det vart ett rör som brustit hade det inte var lite.. Till och med jag visste vad det var.. Vi hade nämligen slagsida då vi spolat tanktak och samtidigt hade däckarna spolat däcket.. Och avrinningen på kondensvattnet från AC-enheten satt på andra sidan, så det hade bara läckt över te andra sidan och ut istället.. :P



Här är "banankurvan".. Den här gjordes på papper av en mekanisk mätare, sen hade vi även digitala som gick till datorn.

Annars är allt bra här ombord.. Vi hörs!


Min lilla papperskorg brand [25/9]

Dagen börja som ni kanske vet vid det här lagret? Morgonrundan och pejla tankar och kolla mätare ja;) Har som gott som lärt mig den nu:D..:P..

Idag vare en luftfilterbytardag :Phehe.. Bytte nämligen luftfiltret på HJM, på HM och på ventilationen (AC fläktarna)..

Sedan lackmålade jag durken på ett par ställen i maskinrummet, ja även kan vi maskinare målar faktiskt ;P.. Efter lunch var det dags för brandövning samt "Abandon Ship"(övergivande av fartyg) övning. Fick även lite information om hur vi ska göra vid kemutsläpp. Efter allt fyllde jag på rökdykartuberna..

På eftermiddagsfikat så upptäckte jag däremot en sak då jag hade snöt mig och skulle slänga pappret i papperskorgen som står i kontrollrummet.. Det rök (precis som om det börjat brinna/glöda) ur den då jag öppna och kändes väldigt varmt. Så jag sa lite lugnt till dom "Nu brinner det fan i papperskorgen" :p Och lars (andre maskinisten) var på väg för att kolla då också samtidigt som jag börja kolla vad det kunde vara..


Men sen upptäckte jag vad den där "röken" lukta, kaffe! :P hehe.. Då hade dom precis slängt kaffefiltret med kaffet i som ångade och kändes så varmt.. Så det vart en liten extra brandövning samma dag, fast dom tyckte det vara va bra av mig att jag var vaksam så de gjorde inge!



Så ha koll på era papperskorgar nu;)


Min blåa atlanten [24/9]

Man kan ju tro att Atlanten är ganska så lik vattnet vi har på ostkusten, och i Danmark mm, jag gjorde det i alla fall.. Men till min stora förvåning är vattnet lika klarblått som på dom finaste ställena i medelhavet! Ändå är det 5:e dagen vi är på väg över Atlanten!


Blir lika förvånad varje dag jag kliver ut och ser färgen på havet :P... Fast det är fortfarande Sydatlanten, så på Nordatlanten är kanske vattnet mörkare, inte vet jag.. Någon som har åkt där kan ju kanske berätta lite kort om det? :)


Idag har jag i alla fall inte gjort något speciellt egentligen, Började med ronden i morse som vanligt.. Sotat (blåst) pannan och turboaggregatet, Målat lite grundfärg på några nya fästen vid nödgeneratorn, och våra nya rör vid sludgetanken (oljeavfallstank för er som inte vet) om ni kommer ihåg dom.. Dränerat dieseltanken på MOB båten (Man Over Board, snabb ribbåt) och kollat motorns tillstånd, sen samma sak med våran frittfall livbåt, bara att den är lite klurig eftersom den lutar och motorn är gjord att stå rak då man kollar nivåer..


Har dessutom rengjort oljereturrören från HM med ångtryck.. hehe de är en annan historia i och för sig, tänkte bara på att jag inte skulle komma åt rören eftersom dom då är väldigt varma. Men då jag skulle återställa alla ventiler så satte jag ner hela armen på ett av dom, hehe typiskt då man tänker extra mycke på att inte göra något!! Men de vart ingen skada så..

  

//Kalle Over and out


Min morgongympa i skorstenen [23/9]

Då var det dags igen för den dära ronden man gör på morgonen.. Som ni kanske förstår så är det inte lätt att komma ihåg exakt vart allt sitter i ett maskinrum då man bara sett sakerna en gång(!!).

Och idag så skulle jag hitta/leta själv efter vissa saker. Vi har nämligen expansionskärl i skorstenen för våra kylvattensystem (high temp och low temp) och sen finns det då mätare som visar hur mycket det är i dom, och sen finns det en som visar hur mycket vatten det gått åt..

Den mätaren skulle jag självklart leta upp! Och man kan ju tänka sig att den bör sitta vid tanken, så jag sprang upp till den och kollade, men såg ingen, så då var det bara och följa rören. Och jag vill bara säga att det är 12 våningar skorsten med branta lejdare, och rätt varmt. Men jag hitta den aldrig! Hehe..

Så 5:e gången jag sprungit upp och ner så fick jag nog och var tvungen att gå och fråga istället.. Och den satt ju på ett självklart ställe som typ exakt bredvid tanken som jag inte hade sett, så de kändes lite jobbigt att jag inte sett den!

   

Dagens arbete vart att fortsätta med andra hjälpkärran, fast dom tyckte jag kunde de efter förra så idag fick jag jobba själv, vilket var roligt.

Sen rengjorde jag och motormannen ena sjövattenfiltret, då kunde man tro att det var en fiskebåt faktiskt :P Luktade precis som de gör i en fiskehamn med tång, fisk och sjögräs, fast i hela maskinrummet istället, hehe..

Vi satte även ihop rören till länsvattnet som vi gjorde igår, och så spolade jag av och gjorde rent efter oss. 

Hejdå 


Min första riktiga arbetsdag [22/9]

Ja nu är det måndag igen och det är dags att börja jobba på allvar! Börja kl 6 med att gå morgonrundan, då man kollar efter läckage, alla mätare och indikatorer osv.. Efter det så är det frukost. Då börjar även resten av besättningen vaknar till. Efter de så skulle jag sota pannan och blåsa rent turboaggregaten igen, gör det nämligen varannan dag.. Var efter det dags för underhållsarbetet, så vi satte igång med en av hjälpkärrorna (har två st + axelgenerator, och nöd kärran såklart). Skulle kolla slitage på kamaxeln och stötstängerna.
En liten förklaring för er som inte har en aning om vad det är :P så är stötstängerna dom öppnar ventilerna för att avgaser ska kunna ta sig ut och ny luft åka in vid rätt tillfälle..
Sen letade vi kylarvattenläckage på samma hjälpkärra och hitta de såklart.. Efter att vi noterat slitage och tagit kort på de så satte vi ihop motorn igen.
Sen så höll jag och försten på med att rena vårat oljiga länsvatten vilket är ett bra komplicerat system, så de tänker jag inte skriva här om inte någon är intresserad? Då får ni fråga.. :)
Dock vart han uppjagat på annat så jag fick ta över det helt sj sen..
Sedan har jag smugit(man följer rören då för er som inte vet) vårt färskvatten system och skiftat ställe som vi fyller på med vårat egna producerade vatten (från en evaparator(en avdunstningsapparat)), och det vi använder ifrån..
De sista jag höll på och göra var jag och andremaskinisten som modifiera några rör på länsvattnet, ska sätta dit en till utgångsrör.. Men det hann vi inte riktigt klart med..


Dock så har jag en tråkig nyhet som jag fått reda på.. Och det är min stackars tjej som har förlorat sin gammelmormor och sin gammelfarmor, på samma dag! Hann tyvärr aldrig träffa hennes gammelfarmor, men hennes gammelmormor hann jag träffa flera ggr.. Och hon var en väldig trevlig person och trotts hennes ålder ganska pigg. Där har vi haft våra roliga stunder och skrattfulla besök:)

Om det nu finns ett liv efter döden önskar jag er en trevlig ny start! Vi syns kanske i framtiden, till dess kan ni vaka över oss (spec. Madde) på de stora haven!

Tycker dag är svår att verkligen synd om dig Madde! En jobbigare få..Och månad med, efter din operation och allt..


Peace out! <3


Mad world - Michael Andrews (låt tillägnad Madde och hennes far/morföräldrar)

All around me are familiar faces
Worn out places, worn out faces
Bright and early for their daily races
Going nowhere, going nowhere
And their tears are filling up their glasses
No expression, no expression
Hide my head I want to drown my sorrow
No tomorrow, no tomorrow

And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
Are the best I've ever had
I find it hard to tell you
I find it hard to take
When people run in circles
It's a very, very
Mad World
Mad World

Children waiting for the day they feel good
Happy Birthday, Happy Birthday
Made to feel the way that every child should
Sit and listen, sit and listen
Went to school and I was very nervous
No one knew me, no one knew me
Hello teacher tell me what's my lesson
Look right through me, look right through me

And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
Are the best I've ever had
I find it hard to tell you
I find it hard to take
When people run in circles
It's a very, very
Mad World
Mad World
Enlarge your world
Mad World


Mina födelsedagar

Samtidigt jag skriver och grattar John så kommer jag på en sak som gjorde att jag fick panik och kände mig riktigt dålig! Det är nämligen så att min bror Johan fyllde år 2 dagar innan John, dvs. den 19/9.. Och det hade jag glömt bort!! Kan i och för sig skylla lite på att jag hade helt annat och tänka på vid min påmönstring och att jag inte kunde ringa då, men ändå! Man får ju inte glömma bort någons födelsedag!!
Sen kommer en annan sak.. Min pappa fyllde också år, fast då jag var hemma!! Den 3/9 fyllde han..
Det var vid denna tid (dag till och med) som min älskling låg inne på St. Göran för gallsten och hade denna dag blivit opererad! Och tro mig, det var en av de jobbigaste synerna man kan se! Förstår dig John då vi var och hälsa på mamma efter hennes operation, kommer ihåg än idag att du tyckte de var jobbigt (jag med för den delen, men inte lika som nu!), nu har jag också upplevt de! Var en riktigt tuff vecka då.. Troligtvis därför kanske som jag glömde den, men ändå..:(
Känner mig ganska värdelös ändå att man inte kunde skicka ett sms iaf!
Men så är det nu, så det är inte mycke och göra åt.. Har iaf presenter med mig hem åt er sen..

GRATTIS I EFTERSKOTT JOHAN OCH PAPPA!!


Våran dag! [21/9]

Ja, faktiskt så bryter jag mönstret och skriver VÅRAN! Men detta inlägg är faktiskt till oss, mig och min älskling. Det är nämligen våran 9månadersdag idag! (ja fortsättning på förra inlägget..) Den 21 dec -07 pussades vi för första gången.. Sen dess har det blivit många!! Älskar dig gumman!! Saknar dig! Puss på dig!

    

Vill även gratta John på hans födelsedag, GRATTIS!

Min slappar och skitsnackar söndag [21/9]

Som tur är har vi iaf en ledig dag i veckan! Så jag tog sovmorgon till kl 11:20, ofrivilligt dock = mobilbatteriet dog och ringde inte.. Sen satte jag mig vid datorn och snacka med Madde och några andra kompisar hela dagen på MSN.

På kvällen skulle jag gå och äta middag vid 6 tiden. Dock missade jag en detalj bara, middagen serverades kl 5 normalt sätt! Hehe, de var bara då vi grilla det var kl 6.. Men som tur är så har vi den bästa kockan(inger) till sjös ombord som lagade till lite mat åt mig ändå! Tack för de:)


Sen letade jag efter förste maskinisten, båsen och mässman:en(som är en kvinna :P, Anette), mest för att kolla när jag börja, men även för att socialisera mig lite.. Men jag hitta dom aldrig! Gick hur länge som helst och leta överallt! Helt plötsligt var alla borta typ! Så jag bestämde mig för att gå till bryggan för där vet man att där ska det iaf vara någon! Så jag fastna där ett tag och fick sitta och leka lite med radarn och dom visade runt mig vad det mesta var lite snabbt. Dock så va klockan sent på kvällen och det var kolsvart ute, vilket betyder att bryggan också är nedsläckt så jag vet inte riktigt hur det såg ut :P hehe.. Så får gå upp dit någon dag igen:)


Sen gick jag vidare och tänkte lägga mig, men hittade dom! Dom var i hytten bredvid mig!! Hehe.. Så jag va där och lyssna på deras storys dem haft till sjös och sen lite skitsnack om vissa ombord, nämner inga namn hehe.. Och sen kom vi till mig också, och det var faktiskt bara positivt! Dom trodde " det här skulle bli riktigt bra" och fortsatte och gav mig lite tipps, så det är bara på positiva vägar här ombord! Sen gick jag in och skulle lägga mig, men fastna vid datorn ett litet tag och tjatta på msn. Efter det gick jag och la mig.. Så såhär kan en söndag se ut ombord..

Roger ut..


Min grillning på väderdäck [20/9]

Idag började jag kl 8 och skulle gå med ELE (elingenjören) Sören och den blivande ELE Johan och kollade så alla brandspjäll funkade som dom skulle och provkörde nödgeneratorn, livbåtsmotorn och så brandstationerna var i ordning. Sen var det dags att bekanta sig lite med HM (huvudmaskin). Skulle blåsa ren turbon och pannan, inte själv utan med tryckluft såklart:) Detta gör man för att ta bort sot i avgasturbin och pannan samt ta bort skit som sätter sig i turboaggregatet.. Vi slutar kl 12 på lördagar så mer arbete vart inte gjort.

Sen vid halv 1 på lördagar är läsk/öl/vin och spritslabben öppen, och eftersom jag inte är 18 så vart det Cola! Sedan gick jag och båsen runt i inredningen och på däck då han ville visa mig runt så jag lär mig hitta ombord. By the way verkar han vara en jättetrevlig person..

Sen ville jag se mer av bildäcken, så jag gick med våran andrestyrman som jag inte kommer ihåg vad hon heter för tillfället, och kolla lastsurrningarna och så inget läcker...


Sen vare dags för middag, dock ingen vanlig, utan vi hade grillparty på väderdäck! Dom brukar nämligen ha det efter varje "kustresa". Hade allt möjligt att grilla, T-bone stek, oxfilé, kalvfilé, entrecote, korv osv!! Gott vare! Och ett av de bästa ställena att äta på, ute på ett fartyg i atlanten, horisonten runt om oss, 28 grader varmt, bra besättning, och en solnedgång i aktern och senare en stjärnklar himmel..

 

Have a nice evening!          /Kalle


My port Savannah [19/9]

På väg ut ur hamnstaden Savannah.. Lite bilder på väg ut ;)

På en av dom kan ni se ganska typisk last för ett PCTC-fartyg, som Faust är. Då lastar vi från bilar, som syns längt till vänster på bilden, till lastbilar, trailers med allt deverse på, truckar och andra fordon.. Allt som går att köra in i ett stort garage i princip..

Dock hade vi inte så mycket last då den mesta fastnade i Galveston..

   
   



Botten utanför kusten var så långrund så dom hade muddrat en kanal en bra bit ut. Så lotsen följde med tills vi va på djupt vatten och åkte in med lotsbåten..

   

Som ni kan se så gungar även större båtar.. Va ingen större sjö på havet häller.

Min första dag [19/9]

Dagen började på hotellet då vi skulle käka amerikansk frukost, vilket va lite speciellt.. Men en sak som jag trodde skulle vara gott var deras munkar dom hade. Man kan iaf tänka sig det efter man sätt simpson att det är deras speciellite.. Men det är som pizzan i Italien, den är inte häller lika god som i Sverige.. Det jag försöker komma till är att den smaka skit, typ som en degklump bara hehe..


När vi kom till hamnen så vart man lite glad att se fartyget ligga vid kajen! Jag hade rätt stora förväntningar på vad det var för fartyg och var förberedd, men det ser ändå lite mäktigt ut att se ett sånt stort fartyg ligga vid kajen, och tänka att på den ska man vara.. Det är inte häller det största fartyget, 227m bara, jämfört med dem största över 5-600m så.. Men det är Sveriges största fartyg volymmässigt iaf! Första bemötandet med besättningen var positiv och båten var lika fin som jag tänkt mig.


Efter jag lämnat min sjöfartsbok och lite presentation så gick jag och försten på en snabb rundvandring i maskin. Så mycke mer vet jag inte vad jag ska skriva.. Fick ta det lugnt första dagen, fick mest gå runt på båten och kolla lite, lära känna den lite...

   


Min påmönstring [18-19/9]

Äventyret att komma ut på APU:n var inte slut än.. Jag skulle åka den 15/9 var tanken från början. Sedan fick jag reda av en annan besättningsmedlem att vi skulle åka tillsammans dock så va det samma dag (13/9)! Efter det så ringde jag rederiet och båten varför jag inte fått någon information om detta och att jag inte fått biljett eller något. Så det vart en aning stressigt att få ihop allt men det fick gå..


Vi skulle då mönstra på båten i Galveston strax utan för Houston. Problemet var att orkanen Ike kom dit samma dag vi skulle flyga. Men fartyget sa att det skulle gå så vi åkte ut till Arlanda Airport och fick då beskedet att flyget var inställt p.g.a. Ike då. Vi bokade om flyget till den 15/9 och åkte tillbaka till Arlanda efter ringt till flygbolaget och kollat om flyget gick. Men då vi kom dit så hade dom fått reda på att flygplatsen i Houston var sönder och under reparation de närmsta dagarna.. Dessutom var hamnen i Galveston 1-2 meter under vatten, bron över dit av, och elavbrott för nästa vecka! Så båten bytte hamn också...


Så nu, den 18/9, var det Savannah i Georgia som gällde, med mellanlandning i Chicago Ohare. Denna gång vi kom till Arlanda så skulle vi iaf flyga iväg! Men problem efter det andra, så krånglade loggboken för passagerarna som man måste ha för att avgå mot USA. Så planet lyfte 45 minuter för sent! Och vi bara hade 1h 40 min att byta plan, på världens största flygplats, och dessutom skulle vi till andra sidan av den! Vi tog ikapp lite av tiden och landa 10min sena.


Nästa steg va att ta oss igenom visa och pass kontrollen.. Eftersom vi är sjömän så måste vi ha ett så kallat Crew visa (om du vill veta varför så fråga). Självklart så ska jag fastna där också! Problemet var att jag 1, inte viste vilken delstat Savannah låg i vilket dom tyckte jag skulle kunna, och 2 att jag inte viste vilket hotell jag skulle bo på. Det var nämligen så att fartyget kom in morgonen efter vi landade.. Detta var liksom ingen information jag fått utan bara att en agent skulle hämta upp mig och lämna mig på hotellet vilket Wallenius betalar.. För att bevisa detta får man ett "letter of guarantee" där det då står detta. Men dom skulle ringa runt och intervjua mig.. Så detta tog ännu mer tid och krångel..


Nästa problem som uppstår då är ju att jag inte fått mitt bording card för nästa flyg från Arlanda. Så jag måste hämta ut det också. Johan den andra besättningsmannen hade fått sitt i Arlanda. Nu var klockan 20 över och det var tydligen för sent att ta ut det! Johan försökte i alla fall ta sig med planet.. Så där stod jag nu.. Till sist lyckades jag boka om mitt flyg och kom med ett som gick kl. 18:40, från en annan terminal då. Så jag åkte iväg igen, fast med lite tid nu, mot nästa terminal. Ni får inte glömma bara att det är visitering och så ska dom gå igenom väska vid varje ställen typ så jag vart säkert visiterad 4-5 gånger..


Men jag måste ringa någon och säga vart jag är och när jag kommer nu, fast jag hade inge batteri på mobilen, telefonautomaterna gick bara ringa lokala samtal och internet kostade mycket... Till sist hitta jag en infodisk som kunde hjälpa mig och ringa agenten som skulle hämta mig. Precis då ser jag Johan kommandes gående, då hade han inte häller hunnit med flyget.. Men vi ringde och det löste sig med det..


Sen kollade vi vart vårat bagage var och var vi skulle hämta det nu. Men det hade inte häller hunnit med flyget utan skulle ta samma som vårat plan!


I det här stadiet tänkte jag bara, DET ÄR KANSKE INTE MENAT ATT JAG SKA UT PÅ PRAKTIK!..


Vi kom iväg till sist i alla fall mot Savannah och landade på en av de trevligaste flygplatser jag sett! Våra väskor kom faktiskt dit och vi mötte agenten där! Sedan åkte vi till hotellet och la oss vid halv tolv (5:30 i Sverige).
Dagen efter åkte vi till fartyget och jag kunde ÄNTLIGEN mönstra på!!!

ps. Ni får ursäkta mig för dålig svenska, men skriver bara snabbt ner lite..


Min APU

Ja som ni vet så har inte min APU gått riktigt som tänkt..
Redan första båten som jag skulle ut på som var M/T Bro Anton, vart inställd och jag kom ut på passagerare färjan M/S Stena Danica. I början var det inte någon rolig överraskning, att komma ut på en färja som går mellan Fredrikshamn - Göteborg istället för åka på Nordsjön och runt Europa.. Men efter hand är jag bara nöjd med det istället. Båten var 26 år gammal och det fanns mycket att göra ombord vilket gjorde det lärorikt.. Besättningen ombord var jätte schysta och vi hade det mycke roligt ombord! Ett speciellt tack till Carlos och Henke som va dom jag lärde mig mest av och utan dom hade det vart en annan sak.. Sen försten Bengan, min bästa handledare också..

Efter denna båt skulle jag ut på M/S Atlantic Companion, en container (ROLO) fartyg. Dom ringde någon dag innan jag skulle ut och sa att dom inte häller kunde ta emot mig. Så då fick jag leta båt igen.. Detta va lite jobbigt nu då jag inte skulle få någon båt jag valt från början. Men samtidigt åkte min älskling in på sjukhus för gallsten och behövde opereras. Så kunde vara hemma under den tiden iaf!

Sedan fick jag en båt i alla fall. Det vart M/V Faust. Och här börjar den riktiga praktiken ute på de stora haven!


RSS 2.0