Här kan du läsa tidigare händelser från vald månad

Min egna ordning! [27/10]

Idag så va mitt jobb att ställa i ordning ALLA ritningar, instruktioner, beställningskataloger och andra papper, böcker, permar som finns i kontrollrummet.. Alltså allt papper om all teknisk utrustning på fartyget, så de va en hel del jag skulle göra en ordning för!... hehe...

Det första man kännde va "Suck"... En jävla massa saker... Men efter tänkt lite så var det i och för sig ett skyst jobb, inte så anstängande, svalt från AC:n och allt.. Och sen då man är klar kan man ju hitta det man letar efter iaf.. Så började på och kolla vad allt va för något. Gruppera i olika "kategorier", sen i inom kategorierna osv.. Det tog hela dagen utan några längre raster! från 8 på morgonen till 5 på kvällen typ.. Men sen vart det bra! Och alla var nöjda och tyckte de va bra ordning och hitta lätt, så det var ju bra!

Sen på kvällen gick jag "kvällsrundan" men 1:e maskinisten. Det är en rutin maskinisterna delar på, att gå ner en gång innan natten och kolla till driften, och skystera det som behövs. Och idag va det bla pannan som behövde fyllas på med lite vatten, några länsgropar skulle länsas, flocken skulle skysteras lite och så..

   


Min lyckade söndag? [26/10]

Då var det söndag, ledig hela dagen, ska man sova eller inte?
Nja, på söndagar är det ägg och bacon och stekt potatis till fruckost och mycke annat gott! Veckans bästa fruckost. Så många går upp ändå, och jag tyckte oxå det var värt att gå upp för. Och dessutom sken solen otroligt mycke!
Men skulle det bli en sån lyckad och härlig dag? Nää, såklart inte.. Fuckosten smakade skit idag av någon anledning. Backonen va inge goda, äggen brända igenom och potatisen konstigt kyddade :/ ...
Iaf skit samma, lita mat i magen, se ut och sola tänkte jag. Men då vart det såklart mulet medesamma av ett stoooort måln.. Pissmorogn asså, kunde lika järna sovt hela tiden.

Jag gick iaf och la mig igen och sov till lunchen typ för göra ett nytt försök hehe.. Och de va väll bättre mat då iaf xD..
Dock fortfarande lite halvmulet. Så satt vid datorn de mesta av dagen. Sen när det vart lite sol gick jag ut för sola och bada, kolla på utsikten och annat..

Annars har det inte hänt mycket..


My emergency-firepump [25/10]

Idag var det lördag igen..
Och som vanligt betyder det lördagsrutiner, vilket är mest städning.. Började med städa kontrollrummet, damsög, moppa osv.. Tog isär hela kaffemaskinen och rengjorde den. Ombytesrummet och aa.. Allt..
Satte upp nya skämt och ordspråk i hissen. Sen var det åter upp till våran korridor på bb sida som skulle svabbas.
Och efter det mitt provata städområde, Poolen och det omkring där..
Så tömde polen undertiden jag tvätta rent decket och allt runt polen. Det blir nämligen väldigt saltigt där, för vattnet i poolen har en förmåga att stänka upp ibland, trotts stänkskyddet som finns. Men även så skvätter det upp från havet då det är sjö..

Sen då jag skulle fylla poolen igen så finns det i stort sätt två olika sätt att göra det på. Eller a, med två olika pumpar. Våran brandpump i maskin, och nödbrandpumpen som står längst ner i fören, vid bogpropellern. Och jag brukar skifta mellan varje gång så båda får motioneras. Men idag startade inte nödbrandpumpen då jag skulle fylla med den!

Detta gör ju inte så mycket nu då jag ska fylla en pool, men tänk om det bran ombord och vi inte kan släcka det pga pumpen inte startar.. Det är ett alvarligt fel..
De första jag gjorde var att meddela förstemaskinisten om problemet, och han kom upp medesamma. Sen kontakta vi Johan, elektirkern, och berätta det för honom, då det är hans ansvarsområde lite. Han ska nämligen testa den varje lördag, lika så som jag städar bla.. Han hade gjort sin runda och sa den funka, men vi sa uppenbarligen inte då den inte startar.. Iaf förstog jag, och jag är ganska säker på Andreas (1:e maskinisten) oxå viste vad problemet kunde ligga. Men vi sa inget till Johan för han kunde behöva tänka lite sj och fixa något på egen hand någon gång.. Jag och maskinisten gick ner i bogpropeller-rummet för kolla till brandpumpen och brytarna. Och där finns det brytare som man kan sätta på lokal styrning eller fjärrstyrning. Och som vi trodde stog den på lokal och inte frjärr, dvs man kan enbart starta den direkt på pumpen och inte från brandstationen där vi var först och försökte. Så vi ändra på det och sen gick det!

Så sen kunde jag fylla poolen med nytt vatten..

Simma lugnt!

   


Mitt första svarvjobb [24/10]

Jo idag fortsatt vi och gjorde vi klar bultarna på ena sidan av HM. 

Sedan svarvade jag "insticksnycklar", specielnycklar för hydraliska mutterdragaren.. Gjorde ett par stycken för vi hade bara en som vart lite sliten under arbetet, så gjorde några för man inte ska behöva göra det nästa gång då man gör jobbet..

Sen bytte jag vatten i våran pool och tvätta den. På eftermiddagen städade vi verkstaden och gjorde den klar för skitas ner igen. Behövs med jämna mellanrum för meckandet ska gå snabbare och lättare..

Senare på kvällen efter middagen så tog vi maskinera varsin bärrs i den fina solnedgången över horisonten akter om oss.. Det är en riktig härlig upplevelse, synd att ni alla inte kan vara med om det oxå!...

  


My holding down bults [23/10]

Idag så började min dag med att jag skulle länsa AC rummet från vatten jag nämnde igår.. Och det hade blivit mer vatten dessutom.. Men va inga problem då jag hade en pump med mig ("shoff shoff" pumpen hehe).

Sen var det dags för ett trångt, svettigt och hårt arbete.. Skulle skriva fast vår stora huvudmaskin på 21 490 hk, 3,5 våningar hög (vanliga hus våningar). De är 48 bultar och jag inte mins helt fel.. Och dem ska sitta åt med 1500 bar/styck.. Så försök dra de med din egen hand! hehe.. Nä de går inte, utan man använder sig av en hydralisk "mutterdragare". Men de är ganska jobbigt ändå i över 40 grader värmt.. Dessutom går värma rör tätt intill som man inte vill krypa emot..

Iaf kröp jag ner vid bultarna under durken och manuvrera åtdragaren och muttrarna medans motormannen Tommy skötte själva hydralpumpen. Vi körde på och de gick ganska bra, tills hydralverktyget gick sönder.. hehe..

Så vi fick ta upp det till verkstaden och laga, och som tur vara hade vi reservdelar till den ombord! Så vi kunde fortsätta..

Sen kanske ni börjar undra varför vi skruvar åt våran maskin, satt den inte fast innan elle? Och då är svaret, jo. Men saken är att ombord jobbar man för en säker drift och sköta om alla saker, och då efterdrar man och kontrollerar man att allt är som det ska innan det havirerar. Ganska smart va?.. De tycker jag är rätt iaf :)

Iaf körde vi nästan alla på ena sidan av maskinen och lät den andra sidan vänta till en annan dag då det är ett så krävande jobb, att man inte kan göra det allt för länge..

Så senare på dagen gjorde jag ett jobb åt deckarna som saknade kopplingar för deras tryckluft på deck. Dock vart det fel gängor så fick göra om det:/ men kan ju inte bli rätt från början alla gånger xD..

Sen innan dagen tog slut hade vi ett möte angående ISPS, och vill ni veta vad det är får ni fråga för de är inge jag orkar ta upp här.. Men kortfattat är ISPS en säkerhetsåtgärd / lag från FN organet IMO gällande fripassagerare och annat hur man kan skydda sig mot de..

  


Min ryggsmärta [22/10]

Ja idag så vaknade jag upp med en jävla smärta i ryggen.. Så jag ringde och frågade förstemaskinisten om han ville ha mig och jobba, för jag sa jag kunde de om han ville, men han tyckte jag skulle ta det lugnt ett tag. Så jag fick sovmorgon till fikat kl 10.. Så sov vidare och vilade till 9:40 typ så jag gick ner med fika till oss och satte på kaffet..

Efter kaffet fick jag ett ganska soft jobb, skulle kolla alla "fire dumpers" i "accomodation", alltså i "bygget/inredningen".. Det är alltså alla spjäll som ska stänga ventlilationen vid brand, så skulle kolla så dem stängde sig och gick utan att tjärva.. Problemet jag hade va däremot att hitta alla som sitter gömda och om man väl hittar manuvreringen måsta man lista ut vart spjället sitter i ventilationstrumorna.. Men efter dem första så fick man förståelse hur dem satt och jobbet flöt på.. Och kan meddela att alla var o bra skick!

Sedan upptäckte jag det var en massa vatten vid ena AC-aggregatet till bryggan (sitter våningen under bryggvingen). Va ca 5 cm djup över hela golvet med vatten.. Så fick uppdraget att göra en dränering till AC:n..

De är nämligen så för er som inte vet; då AC kyler luften kondenserar fukten i luften och blir vatten, och då måste ta vägen nån stans, och uppsamlingen av de fungerade inte riktigt för dem vattenmängderna, så gjorde en nu grövre. Och även de vart helt utmärkt och funkade bra!

Sen skulle jag svarva lite och fick en väldigt snabb (typ 2 min) genomgång hur sverven fungera. Är ju en ny sverv som finns här ombord, till skillnad med den gamla svarven jag lärt mig köra på M/S Stena Danica. Så den kan en del med och är lite avancerare.. Men sen vare bara och köra på!

    


Mitt första svetsprov [21/10]

Hej igen!

Ja som ni kanske förstår på rubriken så har min dag idag gått up på att svetsa:) Ett av de roligaste jobben tycker jag!
Vi behövde nämligen en ställning för vår utrustning för kemikalie- och oljeutsläpp.. De är 4 stycken större lådor med utrustning... Så jag fick till hjälp peren och vi satte igång på morgonen med arbetet..

De gick bra, som vanligt då man tycker det går bra blir det fel då man mätt lite knasigt och tänkt fel, men de rättat man ganska lätt till.. Och med våran rep är det kan jag säga jävligt roligt att diskutera hur man ska göra. För han är omöjlig att säga emot och säga så här är det och inte så som du tror xD.. Men efter lite tjafs och "högljuda diskutioner" kan man till sist få det som man vill :P hehe.. iaf så svetsa vi hela dagen och tog slut på våran bärbara svets och fick sno deckarnas svets osv.. Till eftermiddagen var vi iaf klara och deckarna målade de, så vart riktigt bra:)

Puss på er alla

 


Min HFO sepp funkar! [20/10]

Måndagen började med rengöring av tanktak.. Då tänker de flästa jävla skitjobb, och jo det är det.. Men ändå tycker jag om det på något sätt. Det är enkelt, och man bara gör det som ska göras, inga krångliga saker, kan i och för sig vara krångligt att komma åt men.. hehe.. Sen är resultatet det mest drivande för då man börjar är det skitigt och då man är klar är det skinande rent!

För er som vill veta vart så va det i sepprummet vi hållt på så mycket i..

Sen tappade någon en mutter då dem skulle sätta tillbaka sjövattenfiltret som är typ gigantiska, men hittade inte 3 st..
Så jag vart kallad dit och leta oxå, men hittade bara 2 stycken på tanktaket vid HM under filtret och bakom ett skott. Efter ett bra tag hittade motormannen den precis brevid där den skulle sitta typ så då kändes det lite onödigt att dom skickat ner mig på tanktaket (under durken) för leta där.. Aja.. Vi fick dit allt till sist i alla fall.

Vid fikat då jag och en annan hade hämtade kakor i mässen och var på väg ner med hissen hörde vi att det dunkade ganska kraftigt i skotten vilket aldrig betyder något bra typ!
Sen lät det mindra ju längre ner vi kom i båten så va något i mitten asså ;)
Jag sprang upp i skorstenen för kolla om jag kunde hitta något. Och det var en läcka på ett steamrör.. Dock inte allt för våldsamt, och till något livsviktigt så var inge akut mer än det behövdes fixas under dagen.. Utan vi stängde av sektionen för få det sluta spruta ut ånga..

Jag och maskinisterna tog upp arbetet med HFO seppen då vi fått nya delar i Kuwait, och skrivade ihop de.
Och kan man tänka sig så funka den då vi var klara!!! Va skönt asså..

Sen var det lunch och efter lunchen gick jag med repen (reperatören) och fixade den där steamläckan vi hade fått. Var en packning i en fläns som gått sönder så vi bytte ut den och efter ett jävuls arbete för få rören på platts igen mot varandra fick vi genom bultarna och kunde skriva åt de!

Därefter va jag med 1:e maskinisten och hade inspektion av inseneratorn som vi hanterar våra soppor med (eller a bränner upp dem i hehe).. Kollade att brännaren fungera korrekt och allt såg bra ut typ..

På eftermiddagen fick jag lite tid över som inte kunde nyttas till något. Så då tag jag lite jobb som att sätta upp skämt i våran hiss som ständigt byts ut. Sen tillverkade jag kapsylöppnare på "the maskin way" som jag fick höra man skulle göra.. Vart väll helt okeya men kan säker hitta på något snyggare nästa gång xD..

Efter middagen vart det filmkväll och sen umgicks vi ett tag efteråt oxå.. Sedan sova..


Min sol, bad och grillning [19/10]

Idag var det söndag igen och jag sov till kl 10 typ..
För att vara söndag tycker jag ändå jag gjort lite nytta:P
Har nämligen fyllt poolen då vi kommit ut en bit från hamnarna så vi har frächt vatten. Så ni kan vi bada igen ombord!
Sen satt jag vid datorn ett tag men internetet slutade fungera så va inte mycke mer där och göra..
Så jag gick ut till poolen igen för att bada och sola, och med ett par bärs blir det inte en bättre söndag! 
Solen tar här kan jag säga er, och värmt både i luften och havet(/polen), trotts det är snart slutet av oktober:)

Senare på dagen fixade vi i ordning för grillfest!
Efter det tog jag en eftermiddags vila och vaknade upp till middan/grillningen vid 5-6..
Riktigt god mat med allt man kan tänka sig grilla..
Sedan satt vi ute och partade tills månen stog ovanför oss i den stjärnklara natten!

Såna här dagar är något av det bästa som finnsa asså!
Bye..


RSS 2.0