M/T Zebonita

bunkerbåt
M/S Polfors

Lägnd: 54,2 m
Bredd: 9,78 m
Djupgående: 3,3 m
Dödvikt: 789 Ton
Nettovikt: 197 Ton
Maskin: Alpha B&W 406-24VO diesel
Effeckt: 510 HK, vid 300 rpm
Fart: 10 knop
Byggd 1967, Aarhus Flydedok, Århus, Danmark
Rederi: Sjomansskolan AB
Flagg: Svensk
Call sign: SIEJ
Typ:Skolfartyg (Torrlastare)
Antal deck: 4



M/S Swedish Islander

Lägnd: 39.1 m
Bredd: 6.71 m
Djupgående: 3,17 m
Dödvikt: 276 Ton
Grossvikt: 181 Ton
Maskin: 2 x Volvo-Penta TAMD dieslar
Effeckt: 650 hk
Fart: 10 knop
Byggd 1955, Gravdals Skibsbyggeri A/S Sunde, Norge
Ombyggd 1980 Gåshaga Varv, Lidingö
Rederi: Rederi Ab Swedish Islander
Flagg: Svensk
Typ:Passagerar fartyg
Antal deck: 3
Kapacitet: ca 100 passagerar
M/V Faust
Lägnd: 227.8 m
Bredd: 32.26 m
Djupgående: 9-11 m
Fartområde: Oceanfart
Dödvikt: 30 383 Ton
Grossvikt: 71 546 Ton
Maskin: B&W 7S60MC-C
Effeckt: 21 490 HK, vid 105 rpm
Fart: 18 knop (mach)
Byggd 2007, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea
Rederi: Wallenius
Flagg: Svensk
Call sign: SLQK
Typ:LCTC
Antal deck: 13 st (var av 5 hissbara)
Decksarea: 67 300 m2
Kapacitet: 8000 bilar
Rutt
bla bla bla
Visa större karta
rgjiraejgergjiregoierangorengeragre
aergikrmjng
ergae
rgareg
ergeragiknraeoimjngiajerg
Fartyget i fokus
Specialister på fartygsdesign
På Wallenius tekniska avdelning arbetar skeppsbyggare, inspektörer, lastrumsdesigners, specialister på hydrodynamisk skrovdesign och bottenfärg samt specialister på kontroll- och navigationsutrustning. Tillsammans med andra specialistfunktioner utvecklar de morgondagens fartyg. De fungerar också som tekniska konsulter och ansvarar för våra dotterbolags nybyggnadsprojekt.
Flexibelt däck- och rampsystem
Tunga enheter lastas på de förstärkta däcken. Flera däck är höj- och sänkbara.
360 graders sikt
Bryggan har 360 graders sikt och är helt inbyggd och luftkonditionerad. Utrustningen är ergonomiskt utformad och uppfyller kraven för enmansvakt till sjöss. Utrustningen är konstruerad för så kallat Pilot/CoPilot system, vilket innebär att två navigatörer på ett säkert sätt övervakar navigationen samtidigt.
Integrerat navigationssystem
Navigationssystemet är huvudsakligen integrerat med hjälp av en INC, integrerad navigationskonsol där elektroniska sjökort ingår, i dessa kan man se det egna fartygets position och även de övriga fartygen som är syns i radar. Radarutrustningen är försedd med antikollisionsdatorer (ARPA) där man kan projicera en syntetisk sjökortsbild.
Heltäckande säkerhetsarrangemang
Lastrum och maskinrum är försedda med ett CO2-baserat brandsläckningssystem. Dessutom finns permanentinstallerade brandposter med brandslangar samt bärbara brandsläckare. Vissa delar av maskinrummet har ett brandsläckningssystem som är baserat på vattenånga, HiFog.
Miljöprestanda på nya Walleniusfartyg
På de nybyggda fartygen har utsläppen minskat med ungefär 15 procent per transporterad enhet genom ökad lasteffektivitet.
Ett roder med ledad aktersektion har minskat motståndet med ungefär fyra procent.
Det kemikaliefria ballastvattenreningsssystemet PureBallast var först i världen med att uppfylla IMO-konventionen om ballastvattenrening. Samtliga Walleniusfartyg kommer att ha ha PureBallast installerat före 2015.
Motorer med förbättrad förbränning har lett till mycket låga NOx-utsläpp. Utsläppen från huvudmaskinerna har blivit så låga som 11 g/kWh och från hjälpmaskinerna så låga som 7,3 g/kWh.
Ett "Green Passport" har utfärdats av Lloyds Register enligt beskrivning i IMOs riktlinjer om fartygsåtervinning från 2003. Green Passport ska underlätta återvinningen av fartyg och följa fartyget under hela dess livstid samt tillhandahålla information om byggnadsmaterial, utrustning och system som eventuellt kan vara skadliga.
Biologiskt nedbrytbar olja används i alla hydraulsystem och i propellerhylstätningen.
Detta är ett kontinuerligt arbete som utvecklas allt eftersom nya tekniska lösningar kommer fram.
Användning av kemikalier har minskat genom åren. De kemikalier som används är godkända enligt strikta krav i vår lista över godkända produkter.
Elektroniskt kontrollerade cylinderoljelubrikatorer har sänkt cylinderoljeförbrukningen till ett minimum.